Man måste tyvärr utgå ifrån att kunderna generellt sett är kompletta idioter när det gäller datorer och Internet.
Alltså... nånstans i denna barska mening ligger något mått av sanning, även om jag föredrar beteckningen "okunskap".
Allt som Zimmerman skriver i övrigt ligger rätt nära "Internetvideons ABC". Det är den stående rekommendationen, så att säga.
Men jag håller inte med. Jag vill inte att min värld skall vara så, alltså är den inte det.
Om jag gör kvalitetsvideo och lägger ut den på internet, tillgängligt för alla utan kostnad, så bestämmer jag själv nivån. Och jag kommer HELT GARANTERAT INTE att lägga mig på nån minsta gemensamma nämnare vad gäller streamingkapacitet. Jag bestämmer helt enkelt hur jag vill att min video skall se ut och sen är det upp till dem som vill se den att anpassa sig och dra sitt strå till stacken.
Man kan nischa sig och utesluta hela världen, men det är kanske inte så roligt? Men om man använder gott omdöme, inte pådyvlar mjukvara som inte redan är installerad, inte skickar spam och inte lurar på någon dolda kostnader, så är det fritt fram.
Faktum är att när det gäller alla olika browsers dåliga CSS-tolkning och allmänna inkompabilitet, så håller jag alla webmasters ansvariga. Det är vårt eget fel, genom oändliga rader överflödskod för att snappa upp IE6 och liknande, som internet haltar. Istället för att hålla folk ansvariga för att hålla sina datorer rena och uppdaterade, skrivs det kod som kompenserar för alla tokigheter som nån kan få för sig.
Nej, det vill jag inte vara del av. I samma ögonblick som vi strippar bort browserspecifik kod och de inkompetenta browserna visar sitt sanna fula tryne kommer folk att uppdatera.
Visst är folk rädda för det okända, men flash är ett etablerat varumärke och dialogen är formulerad som en uppgradering, inte nyinstallation.