Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har fotoblogg

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 19:14

Hur stora skall bilderna vara på bloggarna vara tycker ni?
Själv tycker jag inte att de skall vara för stora men heller inte för små.

Bilderna på min blogg är på gränsen för små innan man klickar på dem. Då är de 800 pixlar breda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-13 22:18
Ursprungligen av Chilleboy:

Hur stora skall bilderna vara på bloggarna vara tycker ni?
Själv tycker jag inte att de skall vara för stora men heller inte för små.

Bilderna på min blogg är på gränsen för små innan man klickar på dem. Då är de 800 pixlar breda.

Tja, det beror på. Om man länkar till en större bild, så kan de vara hälften så stor som utrymmet. Annars om man visar foton och inte länkar till en större, så bör de vara max kolumnens bredd för liggande eller stående foton. Jag kör 500 px i bredd för liggande och ca 333 px för de stående.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-13 22:29

Jag blandar vardagligt bloggande med riktigt amatörfoto på min hemsida. http://www.emilsundvall.com. Dock är jag i en liten svacka just nu, har ingen inspiration alls. Måste vara den mörka, tråkiga stockholms"vintern".
Alla bilder lägger jag i ett galleri och vissa jag gillar, är aktuella för, eller passar inlägget hamnar helt enkelt i det.
Måste säga att köra Wordpress på egen server/webbhotell är helt brutalt trevligt med alla plugins som finns! Går att få väldigt snygga och smidiga lösningar väldigt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-14 05:56
Ursprungligen av nllub:

Måste säga att köra Wordpress på egen server/webbhotell är helt brutalt trevligt med alla plugins som finns! Går att få väldigt snygga och smidiga lösningar väldigt enkelt.

Jag kör också WordPress, dock via Loopia webbhotell. Ska se mig omkring efter plugins och teman/mallar. Ska försöka ändra språkfilen en dag, så att gränssnittet blir helt på svenska.

  • Medlem
  • 2009-01-14 01:02

Jag sysslar just nu med ombyggnad, sakta men säkert, och bestämde mig också för att dra igång ett "Projekt 365" för att liva upp det hela.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-15 13:06

Jag vill bara nämna att jag peka om min bildbloggs webbadress till min huvuddomän, dvs www.trulsson.nu så det är den adressen som gäller nu och framöver... Ifall ni behöver uppdatera era bokmärken!

Ps. Har tutat in en hel del nya blogginlägg...

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2009-01-16 00:27

Har bytt från svenska till engelska på bloggen. Detta innebär att dom som prenumerade på RSS-feeden måste uppdatera denna.

Nya adressen är: http://www.ishoot.se/blog/atom.xml

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-16 07:34

http://anglofil.se/category/mediakultur/fotospecial-mediakultur/

Inte alls en fotoblog per se, men då vi på Anglofil.se älskar ett bra foto så kör vi "Fotospecialer" lite nu och då. Tyvärr är vi bättre på att uppskatta en bra bild än att ta den själva

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 11:42

I natt fixa jag en egen installation av WordPress på mitt webbhotell. Detta gjordes för att kunna anpassa fotobloggen mer. T ex svensköversatta tema-mallar, tidsformat och svenskt gränssnitt av admin-sidorna. Nu börjar det likna något.

www.trulsson.nu

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-17 12:00
Ursprungligen av Reisan:

I natt fixa jag en egen installation av WordPress på mitt webbhotell. Detta gjordes för att kunna anpassa fotobloggen mer. T ex svensköversatta tema-mallar, tidsformat och svenskt gränssnitt av admin-sidorna. Nu börjar det likna något.

www.trulsson.nu

Snyggt! Wordpress är riktigt kul att jobba med!Det finns så mycket plugins att man får ont i huvudet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 12:08
Ursprungligen av nllub:

Snyggt! Wordpress är riktigt kul att jobba med!Det finns så mycket plugins att man får ont i huvudet

Tackar! Det ingick bloggtjänst hos Loopia, men man kunde inte anpassa så mycket mer än vad som fanns tillgängligt via admin-sidorna. Och man kunde inte ändra språk eller tillföra extra funktioner eller mallar. Ja, jag såg på WordPress hemsida alla plugins och teman. Hehe. Bra att det finns så mycket möjligheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 17:36

För o styra in på trådens topic, så sitter jag nu och tutar in Galleri-plugin på min fotoblogg. Ska ha in foton till en sida som får agera som portfolio. Med flashbaserad visningsfunktion. Som ett bildspel typ.

Sen blir det ett kontaktformulär-plugin. Och slutligen YouTube-pluginet.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-17 12:11
Ursprungligen av nllub:

Snyggt! Wordpress är riktigt kul att jobba med!Det finns så mycket plugins att man får ont i huvudet

Bara att hålla med, snygg design och lite minimalistisk "feel".

Wordpress är förvisso väldigt trevligt och enkelt, men jag är lite less på alla dessa nya versioner som hela tiden släpps och skapar konflikter med plug-ins, mallar och widgets. Man får väl helt enkelt släpa efter i uppdaterandet för att alt ska funka

Håller inte på med blogg själv (då jag tvivlar på att andra är speciellt intresserade
av att läsa vad som händer i mitt liv, och jag är än mindre intresserad att berätta
om det)
, men att ha som Reisan skriver, en fotoblogg där fototeknik och bilderna
är i fokus är ju en annan sak.

Så läser jag era inlägg om WordPress och till min stora förvåning är programmet
GRATIS, eller har jag missat något ?

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 12:25
Ursprungligen av LCR:

Håller inte på med blogg själv (då jag tvivlar på att andra är speciellt intresserade
av att läsa vad som händer i mitt liv, och jag är än mindre intresserad att berätta
om det)
, men att ha som Reisan skriver, en fotoblogg där fototeknik och bilderna
är i fokus är ju en annan sak.

Så läser jag era inlägg om WordPress och till min stora förvåning är programmet
GRATIS, eller har jag missat något ?

LCR

Ja, jag kombinerar mitt intresse för fotografering med saker som händer i min vardag. Eller fokuserar på mina foton och hur de kom till.

Ja, WordPress är gratis. Man har tillgång till alla filer så att man kan fixa och dona som man vill. Open source konceptet tror jag det kallas för. Alla teman och plugin är också gratis. Gratis kan vara gott.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-17 14:36
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag kombinerar mitt intresse för fotografering med saker som händer i min vardag. Eller fokuserar på mina foton och hur de kom till.

Ja, WordPress är gratis. Man har tillgång till alla filer så att man kan fixa och dona som man vill. Open source konceptet tror jag det kallas för. Alla teman och plugin är också gratis. Gratis kan vara gott.

Det finns faktiskt några företag/personer som tar betalt för teman, men det är inget som hamnar på wordpress hemsida och inte särskilt intressant för en vanliga människa heller. Speciellt inte om man har lite webdesignkunskaper så man kan dra ihop ett eget tema.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag kombinerar mitt intresse för fotografering med saker som händer i min vardag. Eller fokuserar på mina foton och hur de kom till.

Ja, WordPress är gratis. Man har tillgång till alla filer så att man kan fixa och dona som man vill. Open source konceptet tror jag det kallas för. Alla teman och plugin är också gratis. Gratis kan vara gott.

Ja, din (denna) tråd har fått mitt intresse för ämnet

Söt katt förresten, raka motsatsen till min lilla (stora!) kille, Kenny.

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 15:57
Ursprungligen av nllub:

Det finns faktiskt några företag/personer som tar betalt för teman, men det är inget som hamnar på wordpress hemsida och inte särskilt intressant för en vanliga människa heller. Speciellt inte om man har lite webdesignkunskaper så man kan dra ihop ett eget tema.

Ja, det finns saker att hämta som kostar pengar. Men det som kan hämtas från Wordpress egen hemsida, är gratis. T ex mallarna är kanske inte de snyggaste, bra kodade eller mest funktionella, men de duger fin-fint. Ja, har man webdesignkunskap så kan man snickra ihop egna mallar etc. Det kanske jag ska göra i framtiden, när jag vill skapa eget tema för bloggen.

Ursprungligen av LCR:

Ja, din (denna) tråd har fått mitt intresse för ämnet

Söt katt förresten, raka motsatsen till min lilla (stora!) kille, Kenny.

LCR

Vad kul att min tråd här genererade ett intresse i ämnet. Hehe, om du syftar på lilla Vera så kan jag hålla med. Tassen, den äldre är också otroligt söt. Hm, förresten, vilka katter är inte söta? Kanske den rasen som inte har någon päls alls på kroppen. De är inte så söta.

Ursprungligen av Reisan:

Vad kul att min tråd här genererade ett intresse i ämnet. Hehe, om du syftar på lilla Vera så kan jag hålla med. Tassen, den äldre är också otroligt söt. Hm, förresten, vilka katter är inte söta? Kanske den rasen som inte har någon päls alls på kroppen. De är inte så söta.

Off Topic: Alla katter är söta på sitt sätt. Min fru vill ha en Cornish Rex...
Jag tror den skulle bli mobbad av Kenny, en äkta ginger bondkatt!

ON Topic: Katter är ganska häftiga att fotografera då man verkligen måste
vänta ut tillfället, men ibland kan man vänta lite för mycket och när de
känner sej iakttagna går de därifrån...

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 17:33
Ursprungligen av LCR:

Off Topic: Alla katter är söta på sitt sätt. Min fru vill ha en Cornish Rex...
Jag tror den skulle bli mobbad av Kenny, en äkta ginger bondkatt!

ON Topic: Katter är ganska häftiga att fotografera då man verkligen måste
vänta ut tillfället, men ibland kan man vänta lite för mycket och när de
känner sej iakttagna går de därifrån...

LCR

Är kass på kattraser, känner typ till några av de vanligaste. Själv har jag en som är en korsning av norsk skogskatt och huskatt. Och yngste är korthårig huskatt.

Mina katter är vana nu av att jag är i ansiktet på dem med linsen. Hehe. De har väldigt hög tolerans för blixten också. Dock inte när de ligger och sover. Hehe. Himla skoj att fota dem när de leker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-17 18:31

Mm, det ser inte så pjåkigt ut med Galleri-pluginet för WordPress. Se själva...

http://www.trulsson.nu/?page_id=11

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-18 12:49
Ursprungligen av Reisan:

Mm, det ser inte så pjåkigt ut med Galleri-pluginet för WordPress. Se själva...

http://www.trulsson.nu/?page_id=11

Vilket galleri är det där?
Jag använder NextGEN Gallery. Tycker det är svinbra. Man kan även ändra på utseende och hur det ska bete sig. Ladda upp bilder är också mycket simpelt. Bara lägga in en mapp via FTP och söka. Man kan även ladda upp direkt i browsern om man vill. Eller ladda upp ZIP-filer.
http://www.emilsundvall.com/?page_id=61

För att lägga bilder i inlägg använder jag Just another Fotoblog. Och smidigt och blir snyggt.
Man kan även stoppa in gallerier i inlägg, http://www.emilsundvall.com/?p=263

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-18 14:15
Ursprungligen av nllub:

Vilket galleri är det där?
Jag använder NextGEN Gallery. Tycker det är svinbra. Man kan även ändra på utseende och hur det ska bete sig. Ladda upp bilder är också mycket simpelt. Bara lägga in en mapp via FTP och söka. Man kan även ladda upp direkt i browsern om man vill. Eller ladda upp ZIP-filer.
http://www.emilsundvall.com/?page_id=61

För att lägga bilder i inlägg använder jag Just another Fotoblog. Och smidigt och blir snyggt.
Man kan även stoppa in gallerier i inlägg, http://www.emilsundvall.com/?p=263

Jag använder också NextGen Gallery. Jag ska fila på inställningarna för galleriet vid tillfälle. Nu ville jag bara ha in det. Ja, det är smidigt att kunna importera foldrar med foton. Så gjorde jag. Smidigt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-21 11:01
Ursprungligen av Reisan:

Jag använder också NextGen Gallery. Jag ska fila på inställningarna för galleriet vid tillfälle. Nu ville jag bara ha in det. Ja, det är smidigt att kunna importera foldrar med foton. Så gjorde jag. Smidigt.

Nu har jag letat igenom alla inställnings möjligheter som finns med NextGEN och jag kan inte någonstans hitta vart eller hur man ändrar visningen av gallerier. Jag ska byta tema på min sida, just nu är mina gallerier fem bilder i bredd, med det nya måste jag ha fyra bilder i bredd annars blir det snett.. Såg att du hade fyra bilder i bredd, vart hittade du den inställningen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-21 11:20
Ursprungligen av nllub:

Nu har jag letat igenom alla inställnings möjligheter som finns med NextGEN och jag kan inte någonstans hitta vart eller hur man ändrar visningen av gallerier. Jag ska byta tema på min sida, just nu är mina gallerier fem bilder i bredd, med det nya måste jag ha fyra bilder i bredd annars blir det snett.. Såg att du hade fyra bilder i bredd, vart hittade du den inställningen?

Jag kör med senaste WordPress, svensk. Och den NextGen-tillägget jag använder är en beta-version som kom efter senaste fullversionen av detta tillägg. Och nu kan jag på admin-sidan i WordPress ange antal thumbnails som ska visas, både totalt på sidan och i bredd. Dessa valmöjligheter kommer upp under Kontrollpanelen i WordPress.

Kan skicka länk till betan efter jobb. Har lagt till sidan som bokmärke där hemma...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-21 13:56
Ursprungligen av Reisan:

Jag kör med senaste WordPress, svensk. Och den NextGen-tillägget jag använder är en beta-version som kom efter senaste fullversionen av detta tillägg. Och nu kan jag på admin-sidan i WordPress ange antal thumbnails som ska visas, både totalt på sidan och i bredd. Dessa valmöjligheter kommer upp under Kontrollpanelen i WordPress.

Kan skicka länk till betan efter jobb. Har lagt till sidan som bokmärke där hemma...

Okej ja det lär vara det som är kruxet. Ska se om jag hittar den, posta gärna länken Här andrat tema på min blogg nu, mycket nöjd! www.emilsundvall.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-21 14:08
Ursprungligen av nllub:

Okej ja det lär vara det som är kruxet. Ska se om jag hittar den, posta gärna länken Här andrat tema på min blogg nu, mycket nöjd! www.emilsundvall.com

Trevligt tema och kul att du lagt in fler funktioner. Hittade hemsidan där jag ladda ner betan:

http://alexrabe.boelinger.com/

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2009-01-21 20:25

Fotoblogg
Bara bilder ingen text.

www.lumipa.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 05:53
Ursprungligen av lumipa:

Fotoblogg
Bara bilder ingen text.

www.lumipa.se

Söt vovve!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-26 05:55

Ni glömmer väl inte att följa min blogg, väl...?! www.trulsson.nu

Bevaka tråden