Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple gör ett rekordresultat - igen

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 00:24
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, det var en allvarlig brist. Och själv skulle jag aldrig välja en touch före en iPhone. Men jag tror det finns en del som vill ha den som en liten dator, men inte som en telefon. Och med surfning, spel, program och epost - plus en bra iPod med musik och video förstås - får man en rätt bra produkt i iPod touch.

Precis, inte hade den tillgång till riktiga spel eller program heller. Om de skulle kunna slänga in ett lättare skrivprogram så inbillar jag mig att den skulle bli ännu mer eftertraktad. Men det där sista kan jag nog lätt övertalas bort från.
Vi ska tänka på att vi fortfarande är på iPhone OS X 2.2 och att senaste stora släpp var ca 6 månader sedan.
Man undrar vad de kokar ihop till 3.0.

Ursprungligen av acke:

Man undrar vad de kokar ihop till 3.0.

Det ska bli ytterst spännande. Jag tror vi får se det till sommaren senast (då jag också tror vi får se nästa iPhone-modell).

Och så dom sista frågorna:

Q: Can you speak to details of guidance for March quarter?
A: We can't go into that. We're shipping great products and our customers are responding.

Q: Can you talk about adding Wal-Mart as iPhone distribution point?
A: We just started with them at the very end of December, so we don't have enough data to draw any conclusions on performance. Wal-Mart gives us a much broader reach beyond what we and AT&T can provide. They were already selling iPods, and we were pleased with that relationship.

Q: Can you talk about linearity in Mac and iPhone sales?
A: Mac sales second-highest in history. New portable announcement drove huge sales and resulted in the stunning 34% growth in that segment given the overall market. Overall, international performance better than US. iPhone doesn't have much history, so hard to say, but we're pleased with the performance.

Q: Is there a different retail store philosophy for international vs. domestic?
A: International retail performance was a bit stronger than in US. We think the retail stores help us in each of our locations. We just want to be sure that the Macs and iPhones have a great place for customers to experience them.

Q: How have dynamics of discounting to third-party retailers like Best Buy and Wal-Mart affected you?
A: Retailers are free to do what they want. Around the holidays we saw some attaching promos like gift cards to purchases, and that's fine with us.

Q: There are other iPhone competitors coming to the market: Android, Palm Pre. How do you think about sustaining leadership in the face of these competitors?
A: It's difficult to compare to products that are not yet in the market. iPhone has seen terrific rating from customers. Software is the key ingredient, and we believe that we are years ahead of our competitors. Having different screen sizes, different input methods, and different hardware makes things difficult for developers. We view iPhone as primarily a software platform, which is different from our competitors. We don't mind competition, but if others rip off our intellectual property, we will go after them.

Q: The Palm device seems to directly emulate the iPhone's innovative interface. Is that what you're referring to?
A: We don't want to refer to any specific companies, so that was a general statement. We like competition because it makes us better, but we will not stand for companies infringing on our IP.

Q: How many One-to-One sessions did you have at retail stores this quarter?
A: We don't have that number here, but we did set a record.

Q: How many of your 500 million App Store downloads were paid and how many were free?
A: That's not something we're prepared to disclose.

Q: Will you eventually separate out App Store sales results from iTunes Store sales?
A: The App Store is part of iTunes, and we have no plans to separate them.

Detta är en intressant sak:

We view iPhone as primarily a software platform, which is different from our competitors.

Jag tror det är en mycket viktig faktor i den långsiktiga framgången för Apple. App Store är den verkliga stjärnan i sammanhanget och den kommer att betyda mycket framöver. Även om en konkurrent kan prestera samma hårdvara så matchar dom inte Apples mjukvaruplattform.

Den här biten är lite kul:

We don't mind competition, but if others rip off our intellectual property, we will go after them.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 00:45

We view iPhone as primarily a software platform, which is different from our competitors.

Jag tror det är en mycket viktig faktor i den långsiktiga framgången för Apple. App Store är den verkliga stjärnan i sammanhanget och den kommer att betyda mycket framöver. Även om en konkurrent kan prestera samma hårdvara så matchar dom inte Apples mjukvaruplattform.

Hoppas det betyder att Apple släpper iphonen fri och säljer den utan sim lock.

//Rob

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 02:00

Det är häftigt för jag sitter här med min iMac, köpte den i oktober, av minsta modellen (som numera är hela 20"), tycker den är HELT fantastisk, snabb... alles, den kostade strax under 10.000:-. Fantastiskt bra pris för en riktigt, riktigt schysst Mac. Och ändå har jag bidragit till att Apple mår riktigt bra. De måste vara stentuffa mot sina leverantörer.

Intressant hur olika Apples siffror tolkas. Carl-Johan Eelde på Mobil.se satsar på kvälltidningsjournalistiken: IPHONE-RAS EFTER VÄRLDSLANSERINGEN

Nu sålde Apple faktiskt lite färre telefoner än vad en del hade räknat med under senaste kvartalet. Men efter en stor och omtalad värdslansering känns det ju faktiskt rätt rimligt att försäljningen går ner efter en tid. Att kalla det "IPHONE-RAS" känns som att man verkligen fiskar efter uppmärksamhet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 13:52

Haha, ja, de sålde ju bara 3,7 - alltså nästan 4 miljoner FLER telefoner än budgeterat, var det inte så? 13,7 miljoner sålda, 10 miljoner var hoppet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-22 15:29

Adrian: "Och ändå så lyckades Apple rätt bra där, och det är bara början ännu. Apple insåg att man skulle fokusera på mobilbranschen som en mjukvaruplattform, något som Sony Ericsson och andra inte alls hade lyckats med. App Store är måttstocken som de andra tillverkarna nu försöker efterlikna, senast i raden BlackBerry. Och som i förbifarten håller Apple på att etablera sig på allvar som en spelplattform för framtiden."

Hur förklarar man att Apple från början inte alls ville ha tredjepartsprogram, utan att de bara ville hålla sig till Webapps?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 15:30
Ursprungligen av Adzam 1:

Hur förklarar man att Apple från början inte alls ville ha tredjepartsprogram, utan att de bara ville hålla sig till Webapps?

Garanterat hade dom redan Appstore i pipeline, men inte vill släppa informationen publikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 17:02
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag tror det är såhär. Apple har inte obegränsat med resurser eller tid och kan inte komma med allt direkt. Då skulle ju iPhone OS 1.0 vara ha varit 2.2 när det kommer till features.
Jag tror Apple hela tiden haft App-store i tankarna. Webapps kändes som ett pinsamt försök att vinna tid.

Tillägg: Såg inte Tangens inlägg, skumt.

Ursprungligen av acke:

Jag tror Apple hela tiden haft App-store i tankarna. Webapps kändes som ett pinsamt försök att vinna tid.

Jag håller med. Apple började sälja spel till iPods genom iTunes något år innan lanseringen av iPhone, något som jag tror var ett sätt testa distributionsmetoder för en framtida Touch-plattform. När iPhone lanserades hade man helt enkelt inte någon komplett SDK med tillräckligt bra dokumentation för tredjepartsutvecklare så man valde att göra en förlängning av strategin att satsa på webstandarder tillsvidare. Om det var ett pinsamt försök att vinna tid eller inte låter jag vara osagt, men besvikelsen lät ju inte vänta på sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 23:47

Man undrar lite hur Apple har sina pengar. Har man så mycket pengar låter det nästan som att man ska starta en egen bank. Om Apple har pengarna på någon annan bank undrar man om de får ränta på sina miljarder dollar.
Någon som vet hur det där funkar med så stora företag och summor?

Ursprungligen av acke:

Man undrar lite hur Apple har sina pengar. Har man så mycket pengar låter det nästan som att man ska starta en egen bank. Om Apple har pengarna på någon annan bank undrar man om de får ränta på sina miljarder dollar.

Jag tror att det är en kontant kassa av typen Farbror Joakims pengabinge.

Heh. Allvarligt talat kan man ju titta i den senaste balansräkningen om man är nyfiken. Det egna kapitalet är tillgångar minus skulder och kan vara många olika grejer: byggnader, inventarier, lager, kaffekassan, pengar på banken, kundfordringar och eventuell växel i Tim Cooks byxficka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 08:58
Ursprungligen av acke:

Det mesta sitter nog kontant

Sen finns nog en del aktier och obligationer

Men framförallt finns det nog en enorm valutadepå som säljer och köper valuta som Apple behöver för sin verksamhet.

Kan även tänka mig att Apple har lånat ut pengar, till vem vet jag inte, men man brukar få hyffsade räntor.

/Tangen

Bevaka tråden