Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

#mac.se IRC kanalen för den seriöse Mac:aren!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-21 17:21

Det har vart mycket snack hit och dit om en seriös mac kanal på IRC. Nu i dagarna har därför kanalen #mac.se på Quakenet startats. Detta sen vi till viss del tröttnat på att man inte kan göra nått åt Folk som spammar m.m. i iChat kanaler.

Kanalens inriktning kommer såklart vara Mac, men det hindrar ju ingen från att snacka om annat också.

Så, hur gör man för att vara med och snacka?

För det första behöver du en IRC klient, jag själv skulle rekomendera X-Chat Aqua, andra föredrar Ircle .
När du väl har en klient så ska du ansluta til Quakenet, här skulle jag föreslå stockholm.se.quakenet.org som server.

När den är ansluten så kommer du in till vär kanal genom att skriva /j #mac.se

Visst, jag förstår att detta kan se krångligt ut om man aldrig gjort det innan, men när man gjort det 2 gånger så går det på nolltid. Dessutom kan man automatisera allt väldigt lätt!

Hm, är IRC borttaget från Proteus?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-21 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hm, är IRC borttaget från Proteus?

Nej det är kvar där, och det finns i Fire också

omglol

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-12-21 18:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
omglol

så det säger du?

Som jag sa i IRC kanalen kan jag fixa till ett program som ansluter sig till kanalen automatiskt. Så att man inte behöver lära sig använda en vanlig IRC klient.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 22:21

Ircle säger att j är ett okänt kommando
Men X-Chat Aqua verkar funka.

j är väl mest ett kortkommando/alias för join som jag trodde de flesta klienter hadde inlagt.

annars får du köra till med hela mojängen:
/join #mac.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 23:08

Japp! /join funkade, tackar

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-12-23 08:04

Värsta feta kanalen

• Medlem
  • Märsta
  • 2009-01-21 18:37

värsta dött där nu...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-21 18:44

Beror på när man jämförde med, men visst, en klar nedgång i diskussioner under dagtid har det varit sedan peaken som borde varit runt 2005 skulle jag gissa.
Men det kan nog bero på att vi som var aktiva förr har slutat studera och börjat arbeta.

Jag som står för säkert 10% eller mer av kanalens totala mängd rader sedan 2003 har inte tid att irca allt för mycket längre. Halvarsson som är top 3 i statistiken sitter inte vid datorn mycket på dagarna och inte heller veryape är aktiv längre. Och då har resultatet blivit att diskussioner hålls mer sparsamt.

Effektiv marknadsföring?

QuakeNET är i grunden ett nätverk för spelare (förmodligen Quake?). Varför sitta och starta en irc-kanal för Mac-användare på ett sådant nätverk? Jag skulle ha mer förståelse och vilja att dyka upp om det var placerat på EFnet, IRCnet, DALnet eller annat likvärdigt nätverk.

Men som en trogen IRC-are så ska jag nog iaf göra ett besök någon gång. ; )

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-22 06:40
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Effektiv marknadsföring?

QuakeNET är i grunden ett nätverk för spelare (förmodligen Quake?). Varför sitta och starta en irc-kanal för Mac-användare på ett sådant nätverk? Jag skulle ha mer förståelse och vilja att dyka upp om det var placerat på EFnet, IRCnet, DALnet eller annat likvärdigt nätverk.

Men som en trogen IRC-are så ska jag nog iaf göra ett besök någon gång. ; )

Dock är det bara för att denna tråd är hur gammal som helst som gör att det är quakenet. Vi sitter på EFNet just pågrund av att quakenets nätverk är instabilt och folket där spelar cs.

Så denna tråd handlar om #mac.se på EFNet

Ursprungligen av Sidde:

Dock är det bara för att denna tråd är hur gammal som helst som gör att det är quakenet. Vi sitter på EFNet just pågrund av att quakenets nätverk är instabilt och folket där spelar cs.

Så denna tråd handlar om #mac.se på EFNet

Uhm.. eh.. nästa gång ska jag titta på datumet. Det glömde jag totalt.

• Medlem
  • Märsta
  • 2009-01-22 02:48

har skapat en ny irc kanal dock som ja å några till kommer sitta på, #Mac.se @ irc.bamze.net (sorry men Mac.se dog ju till slut endå ^^)

alla är välkommna å sitta å snacka samt ge tips där för er som vill!

Vilken server är det? Söker efter "mac.se" på efnet.org men hittar inget.

Okej, irc.efnet.net var det. Nu är jag inne.

1
Bevaka tråden