Jag fick tillbaka min Mac i måndags efter att det varit på verkstan och fått nytt strömagg. Allt funkar som det ska utom en sak. När jag skulle ansluta den till internet igen så stod det i nätverksinställningarna att nätverksporten tagit en "Self assigned ip-adress" med adressen 169.254.x.x . Enligt mina dokument från min isp ska jag ha vilken adress som helst utom denna. Problemet är dock att även om jag klickar på refresch DHCP så får jag ingen ny adress.
Efter lite sökande på Apples supportforum, iPod Touch halleluja, så fann jag en tråd där någon rekomenderade att man i brandväggsinställningarna skulle klicka i "allow all incomming connections" istället för, som jag hade tidigare, "set access for specific services...". När jag gjort detta funkar anslutningen men samtidigt känner jag att jag har mindre kontroll över vilka program som ansluter till nätet.
Jag vill kunna återgå till "set access..." men så fort jag gör det så tappar jag anslutningen och får tillbaks "self assigned..." på porten. Jag antar att det är något som ska nollställas men vad???