Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mpc eller annat? HJÄLP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu sitter man i träsket av att veta vad man vill få ut av en maskin, men ingen aning om vad som klarar av behoven..

Det jag efterlyser är en trumspelande kamrat till min monomachine, som kan sampla.
Då är ju MPC det första som man tänker på, men efter att testat en MPC1000 blev jag lite besviken; Man kan ju inte sampla on the fly, utan så fort samplen är klar så stannar uppspelningen.

Okej; vi tar en miljö-beskrvning;
Jag jobbar för närvarande med Ableton Live, samplar från hårdvara och spelar upp direkt, men vill komma ur att ta med datorn live, samt hitta ett lite roligare sätt att jobba.
Med andra ord måste ju samplern kunna spela upp det redan inspelade samtidigt som den samplar nytt.
I live-situation vill jag ju inte stå på scen med en drummaskin som stoppar så fort jag samplar in nästa steg, så att säga.

Så jag läste lite om JJos, som tydligen ska fixa detta, men det funkar bara till 1000 och uppåt om jag förstått det rätt?

Finns det en annan maskin, förutom Machinedrum, som fixar det jag vill ?

Korg KP3

Ursprungligen av GustavBerglund:

Finns det en annan maskin, förutom Machinedrum, som fixar det jag vill ?

Ableton Live 8 och en Akai APC40?

Men det låter som du vill ha en looppedal av något slag, tycker jag.

Njaa, en KP3 har jag haft och det är inte alls rätt grej.
Trixet är att den måste vara en trummaskin också.. alltså en samplingsspelare som går att step-programmera.

Ableton med midikontroller är det jag kör nu, men det är för mycket bök att släpa runt.

Mindre laptop och mindre midikontroller är det enda jag kan tänka mig passar in i den beskrivningen då.

1
Bevaka tråden