Ikväll stötte jag på en alldeles levande, sprattlande bugg i min kära iPhone 3G (V2.2). Och när jag skulle felrapportera den så stötte jag på en till! Två på samma kväll! Fast nummer två var inte i själva telefonen.
Låt mig berätta. Jag skulle skicka ett SMS till en god vän, med en subtil antydan om att det kanske var dags att byta mobilsvarsmeddelande. Eftersom jag litar på att iPhones ordlista fixar till de diakritiska tecknen, så var meddelandet jag skrev in "BYT MOBILSVARMEDDELANDE snalla" men när jag skrivit färdigt så står det bara "BYT snälla". Kolla själv! Ordboksfunktionen ballar ur när nya ordet står först på den tredje raden, och funktionen byter även ut ordet på raden ovanför.
Eftersom Apple har rykte om sig att både uppmuntra och ofta agera på buggrapporter, så tänkte jag investera några minuter för en felanmälan. Någon annan som försökt? apple.se hänvisar alla telefonrelaterade ärenden till sin svenska leverantör, Telia. På Telia blev jag hänvisad till Apple, eftersom "ju Telia inte sysslar med koden i telefonen". Helt klart en moment 22-aktig, organisatorisk bugg. Var anmäler man buggar i iPhone? Nån som vet?