Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i 2.2 ordlistan?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-20 23:20

Ikväll stötte jag på en alldeles levande, sprattlande bugg i min kära iPhone 3G (V2.2). Och när jag skulle felrapportera den så stötte jag på en till! Två på samma kväll! Fast nummer två var inte i själva telefonen.

Låt mig berätta. Jag skulle skicka ett SMS till en god vän, med en subtil antydan om att det kanske var dags att byta mobilsvarsmeddelande. Eftersom jag litar på att iPhones ordlista fixar till de diakritiska tecknen, så var meddelandet jag skrev in "BYT MOBILSVARMEDDELANDE snalla" men när jag skrivit färdigt så står det bara "BYT snälla". Kolla själv! Ordboksfunktionen ballar ur när nya ordet står först på den tredje raden, och funktionen byter även ut ordet på raden ovanför.

Eftersom Apple har rykte om sig att både uppmuntra och ofta agera på buggrapporter, så tänkte jag investera några minuter för en felanmälan. Någon annan som försökt? apple.se hänvisar alla telefonrelaterade ärenden till sin svenska leverantör, Telia. På Telia blev jag hänvisad till Apple, eftersom "ju Telia inte sysslar med koden i telefonen". Helt klart en moment 22-aktig, organisatorisk bugg. Var anmäler man buggar i iPhone? Nån som vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 23:37

Det borde vara Apple eftersom det inte är en egentlig felanmälan utan snarare en bugg.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-01-21 00:04

Jag kan inte återskapa ditt fel... däremot så har jag en iPhone med 2.1 mjukvara i.

Någon med 2.2 som kan verifiera?

Bytte topic så att det blev lite tydligare.
/Mod

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-21 00:25
Ursprungligen av kainen:

Jag kan inte återskapa ditt fel... däremot så har jag en iPhone med 2.1 mjukvara i.

Någon med 2.2 som kan verifiera?

Bytte topic så att det blev lite tydligare.
/Mod

Jag har testat med 2.2, funkar som det ska.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 00:52

Kenjon, du har säkert koll, men bara för att vara noggrann; skrev du exakt den textsträng som står innan för citationstecknen (stora bokstäver, snalla utan 'ä')? /J

• Medlem
  • 2009-01-21 10:44

Jag lyckades inte återskapa din bugg men stötte på en annan lustighet.

När jag försökte skriva Mobilsvar så tog den inte emot v utan det blev hela tiden Mobilsbar.
Efter ett tag lärde den sig att jag inte ville skriva b utan v. Men innan dess så var det omöjligt att få till ett v. om jag tryckte till vänster om v blev det c och tryckte jag på eller till höger om v blev det b. Någon annan som upplevt samma fenomen?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 13:51

Yippee - jag är inte tokig - buggen är återskapad i en annan 2.2:a! Det som skall skrivas in är följande sträng (ersätt * med mellanslag, kolla versaler/gemener, ta inte med citationstecknen): "BYT*MOBILSVARMEDDELANDE*snalla*". Resultatet blir "BYT*snälla" (för den som inte ändrat ordbokens stavning av snälla, förstås).

Är det ingen som vet var man felanmäler? Snalla!

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 21:36
Ursprungligen av janwic:

Yippee - jag är inte tokig - buggen är återskapad i en annan 2.2:a! Det som skall skrivas in är följande sträng (ersätt * med mellanslag, kolla versaler/gemener, ta inte med citationstecknen): "BYT*MOBILSVARMEDDELANDE*snalla*". Resultatet blir "BYT*snälla" (för den som inte ändrat ordbokens stavning av snälla, förstås).

Problemet försvinner ju om man inte somnat på caps lock.

Annars kan ni vända er till Apple på http://www.apple.com/feedback/iphone.html

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-21 23:37

zappee, tack för länken, precis vad jag behövde. Din buggfix, däremot, är av Seattle-kvalitet. Och den vill vi väl inte att Apples skall likna?

Ursprungligen av janwic:

Det grundas säkert i att Steve hatar folk som skriver med Caps på och därför automatiskt raderar allt som skrivs "i caps"

• Medlem
  • 2009-01-22 15:47
Ursprungligen av janwic:

Jag lyckades också återskapa din "bugg" så du är inte tokig

Dock spelar det ingen roll vilket ord man skriver utan det räcker att skriva ett ord som är exakt så långt som raden sen slår man ett mellanslag. Den byter inte rad förrän man börjar skriva på nästa ord. Skriv då ett ord som ska rättstavas. Ex snalla som då blir snälla. Tada!

Intressant. Jag kunde också upprepa det.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-22 11:47
Ursprungligen av janwic:

Kenjon, du har säkert koll, men bara för att vara noggrann; skrev du exakt den textsträng som står innan för citationstecknen (stora bokstäver, snalla utan 'ä')? /J

Japp, skrev exakt så. Använde du capslock eller tryckte du på shift mellan varje bokstav (jag använde capslock)?

Jag har försökt att återskapa fenomenet men har inte lyckats. Jag har följt dina anvisningar men utan "resultat", och JA, jag har 2.2. =P

Jag har haft det problemet också. När jag ska börja en mening med "Läget" och förlitar mig till rättstavningen och skriver "Laget" så funkar inte t:et. Det blir "Lager" eller Lagey". Jobbigt!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-23 15:19

Jag kan också upprepa beteendet.

Jag noterar samtidigt att det blåmarkerade ordet och det föreslagna ordet (i den ovala extrarutan med radera-krysset) är omkastat mot vanligt: den föreslagna texten ur ordlistan kommer mitt på ordet i stället för över & texten "MOBIL" blir blåmarkerad lika mycket som ordet "snalla" tar upp. Trycker du nu mellanslag för att få det föreslagna ordet så ersätter det ordet "MOBILSVARMEDDELANDE".

Se - nu behöver du bara översätta det till engelska...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-23 15:46

Tack iPhone-kamrater,

Då har jag anmält buggen till fruktbutiken på min bästa skolengelska. Återstår att avboka platsen på mentalsjukhuset, då det nu står klart att jag inte behöver den.

/Jan

1
Bevaka tråden