Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbutiken.com i konkurs

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ekerö
  • 2008-11-24 04:52
Ursprungligen av antonsilver:

Jag har en kompis som beställde en dator i fredags. Han diskuterade med oss om hurvida han skulle betala direkt eller vid leverans. Varpå han bestämmer sig för att betala direkt eftersom "Vad fan, klart man inte blir blåst". Måndag morogn = blåst på alla pengar som han inte verkar få tillbaka. Stackarn alltså.

Som någon skrev ovan så bör han ju kunna häva köpet via sin bank och på så sätt få pengarna tillbaka. Många som har köpt biljetter med kreditkort av Sterling, som konkande för nån månad sedan, kan få tillbaka pengar från sin bank. Inte helt hundra på hur det funkar men han bör ju kontakta sin bank/kreditkortsföretaget.

Beställde just en Bilstereo (pioneer FH-P80BT) på webhallen.com

Käckt kunna beställa den med leverans till deras butik i Göteborg och att jag då kan åka dit och betala på plats vid hämtandet.

Minimal risk. Känns bra när man läser trådar som den här.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-21 00:16

Att de "Applebutiker" som finns i Sverige går runt beror väl på att de faktiskt inte enbart lever på att kränga grejjer till kunder över nätet eller i en butik. Att lyckas med en sådan bedrift kräver något i storlek med Dustin.

Dustin omsätter 3 miljarder(!) och gör en vinst i storleken 90 miljoner, dvs 3% av omsättningen. Något säger mig också att omkostnaderna stiger rejält i förhållande om man är mindre. datorbutiken.com hade en omsättning på 370 mille men ingen vinst, utan en förlust på 9 miljoner! Dustin har en rätt slimmad organisation och inga dyra butiker att hyra.

Det är väl den automatiska försäkringen man har när man betalar med VISA/MC etc som kan träda in. Den gäller för avbeställningsskydd iaf, osäker på annat.

Bara kolla med banken - snabbt....

Tråkigt, för jag har bra erfarenheter av Datorbutiken, bra sida, bra priser, snabb leverans. Men Webhallen fick senaste ordern för de hade det jag skulle ha till lågt pris och låg frakt. Det är väl för hård konkurrens och hård prispress.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-25 12:59

Har på senaste tiden alltid beställt från dustinhome då de erbjuder gratis frakt och bättre priser till studenter. Datorbutiken har jag alltid tyckt är lite dyrare än komplett och lite sämre service än dustin.

Gammal kund, Fuck you!

Men hjärtligt välkommen att handla........

"Hur hanterar ni de gamla kunderna. Det finns många som blivit av med pengar vid exempelvis förskottsbetalning, är det något ni kommer att ta ansvar för?
– Det kan vi tyvärr inte göra. Det är Shoppingsajterna (Datorbutikens gamla ägare /reds. anm.) och konkursförvaltaren som arbetar med att ersätta kunder som förlorat pengar."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 14:45

Det är ju inte samma företag, så alla kunder "gamla" kunder är ju inte kunder hos nya DB.com. Men man kan ju tycka att de kunde samarbetat med konkursförvaltaren för att ersätta gamla kunder på ett smidigt sätt.

Du menar att de kunde ha gett bort pengar?

Ofta KÄNNS sådana här konkurser som att företaget i fråga bara ville ruska av sig en hög med skulder. Skit samma vem som kommer i kläm, slutkund eller leverantörer.
Företaget återuppstår igen tämligen raskt. Man får väl chansen göra sig av med lite "obekväma" (gravida etc) i samma veva.

Mitt förtroende för ett sådant bolag är obefintligt, jag gör affärer med någon annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 00:46

Jag tänkte att med pengarna som konkursförvaltaren har så kan "nya" db.com fixa leveranser åt de gamla kunderna. Men det är väl alldeles för lite pengar för att det ska fungera.

Ursprungligen av doomas:

Jag tänkte att med pengarna som konkursförvaltaren har så kan "nya" db.com fixa leveranser åt de gamla kunderna. Men det är väl alldeles för lite pengar för att det ska fungera.

Vid en konkurs får man ansöka hos konkursförvaltaren om att få tillbaka sina pengar. Man kan få tillbaka allt mellan just - ALLT och ingenting.
Dock så ökar chansen att få åtminstone något om kravet är stort. Ju större krav ju högre upp på listan kommer man.

Så när de stora leverantörerna (vilka de nu kan vara idag. Ingram?) har fått sitt så skall man nog inte hoppas för mycker på sina 3800:- som privatperson...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-06 11:07
Ursprungligen av Goflorp:

Dock så ökar chansen att få åtminstone något om kravet är stort. Ju större krav ju högre upp på listan kommer man.

Nä så funkar det inte. Det finns en lista med prioriteringsordning.

Först ska t.ex konkursförvaltaren ha sitt och kanske nån bokföringsfirma som hjälpt till.

Sen ska staten få en del och kanske leasingbolag.

Slutligen kommer leverantörer, kunder och anställda och dessa får lika mycket procentuellt sett, av det som finns kvar, oavsett om dom har stor eller liten fordran.

Man ska alltid kontakta konkursförvaltaren och lämna in en fordran, det är bättre att få lite än inget alls.

Själv har jag precis fått 24% utdelning i en konkurs.

Ursprungligen av Mija:

Nä så funkar det inte. Det finns en lista med prioriteringsordning.

Först ska t.ex konkursförvaltaren ha sitt och kanske nån bokföringsfirma som hjälpt till.

Sen ska staten få en del och kanske leasingbolag.

Slutligen kommer leverantörer, kunder och anställda och dessa får lika mycket procentuellt sett, av det som finns kvar, oavsett om dom har stor eller liten fordran.

Sedär, det låter ju vettigt. Hade för mig att det var störst-kör-först. Fått det förklarat för mig så en gång.

Så då kanske man får 12% av sina 3800 = ungefär 450 kr ....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-06 11:17

Det kan också låta trist när konkursförvaltaren säger att dom har skulder på 60 miljoner. Men där är ju även inräknat leasing på bilar och inventarier, när dom är tillbakalämnade så sjunker en del av skulderna. Hyror för lokaler med kontrakt på flera år frammåt, som inte är betalade räknas också in, när kontraktet är brutet så är dom skulderna också borta.

Dags för konkurs-utförsäljning. Börjar imorgon lördag, kl 10.

I butiken vid Mobilia i Malmö.

30-80% rabatt. Endast kontant betalning.

Mer info här:
www.datorbutikenkonkurs.se

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-14 10:20

Konkurslager reas ut – men snuvade datorkunder blir lottlösa - Ekonomi - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Kön till butiken igår var otrolig, säkert 500m vid 9:45. När jag körde förbi där en andra gång, runt halv 2 så var kön kanske 100m, men ändock kö...

Jag har aldrig handlat annat än rakt över disk hos de där jepparna. Med tanke på hur stenhård konkurrensen är så kan ett sånt där företag välta över natt, precis som hände. Köper man sina saker direkt i butiken så rör det ju än mindre, men att förskottsbetala till en liten datorbyggare, njae, det är ett för stort vågspel.

Ursprungligen av bollman:

...

....men att förskottsbetala till en liten datorbyggare, njae, det är ett för stort vågspel.

Ja åtminstone i rådande läge med kris och allt det här...
Beställde ju en stereo till bilen på webhallen med betalning över disk.
Den kom inte på tre veckor.... avbokade den häromdagen.
Blev iaf inte av med några pengar. Men nu måste jag köopa den över disk i ngn affär, och då blir det 500:- extra i påslag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-14 11:16

Jag beställde 11/12 en vara från Dustin som det stod "beräknad leverans 16/12" på. Den 12/12 hade de skickat den... ni läste rätt.

Under alla år jag handlat med dem (ungefär tio) har de levererat snabbare än vad de själva beräknat. Det de inte haft i lager har de nästan alltid fått in på en dag. Jag fattar inte riktigt hur de lyckas, men de har väl ett orubbligt ryckte bland grossisterna.

För att nu tipsa om en stabil leverantör.

Det är en klassiker i branchen. Lägg på en vecka på leveransbeskedet.. så överträffar du alltid kundens förväntningar...

En annan är att fråga "När vill du ha Servern?", de flesta tror nämligen att kunden ALLTID vill ha den fortast möjligt. Ofta vill kunden ha den när de gjort fem andra grejer, innan dess är den alltid i vägen...

(FD säljare på större databolag i Götet)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-14 11:32

Skillnaden ligger väl hos dom som lyckas överträffa sig själva och dom som inte gör det.

Men att de nästan alltid kan langa in en vara de inte har i lager över en natt är rätt imponerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 12:55

Detta kanske är lite off topic. Men skulle vilja höra med er vad ni tycker är rätt eller fel i följande situation;

Jag fick i julas en present av min syster från Elgiganten. Denna present hade jag redan införskaffat mig och går därför till Elgiganten med kvitto för att återlämna produkten, som var köpt med min systers Visakort. Väl inne på Elgiganten nekas jag återköp. De erbjuder endast presentkort som ett "återköp". Detta accepterade jag såklart inte, och bad om att få prata med chefen på stället. Denna person var självklart inte på plats. Jag ombads att ringa kundservice om jag ville ta ärendet vidare, vilket jag gör. Kundservice ber mig, i sin tur, att återvända till butiken för att lösa "problemet" där.

Hur kan man neka återköp, då det mycket tydligt står på kvittot att man har 30 dagar på sig att lämna tillbaka produkten.

En liten annan tanke. Inte så konstigt att Datorbutiken och andra går i konkurs när skillnaden är noll (jämfört med e-butik och butik). När man vänder sig till en butik betalar man ett högre pris och ska normalt sett erbjudas en service (som inte existerar på samma sätt i e-handeln). Denna service verkar inte existera på många butiker vilket inte förvånar mig, i följd av detta, att en efter en ramlar omkull. Kanske är Elgiganten nästa företag som faller. Vi kan alltid hoppas!

Ursprungligen av patan:

Detta kanske är lite off topic. Men skulle vilja höra med er vad ni tycker är rätt eller fel i följande situation;

Jag fick i julas en present av min syster från Elgiganten. Denna present hade jag redan införskaffat mig och går därför till Elgiganten med kvitto för att återlämna produkten, som var köpt med min systers Visakort. Väl inne på Elgiganten nekas jag återköp. De erbjuder endast presentkort som ett "återköp". Detta accepterade jag såklart inte, och bad om att få prata med chefen på stället. Denna person var självklart inte på plats. Jag ombads att ringa kundservice om jag ville ta ärendet vidare, vilket jag gör. Kundservice ber mig, i sin tur, att återvända till butiken för att lösa "problemet" där.

Hur kan man neka återköp, då det mycket tydligt står på kvittot att man har 30 dagar på sig att lämna tillbaka produkten.

En liten annan tanke. Inte så konstigt att Datorbutiken och andra går i konkurs när skillnaden är noll (jämfört med e-butik och butik). När man vänder sig till en butik betalar man ett högre pris och ska normalt sett erbjudas en service (som inte existerar på samma sätt i e-handeln). Denna service verkar inte existera på många butiker vilket inte förvånar mig, i följd av detta, att en efter en ramlar omkull. Kanske är Elgiganten nästa företag som faller. Vi kan alltid hoppas!

Det beror väl lite på vad det var för produkt ? Vissa är ju undantagna från den regeln. Jag har lämnat tillbaka produkter där utan problem. Har jag betalt med kontokort - så är det kredit på kortet som gäller - men det är ju ganska naturligt. Jag förmodar att din syster var med, och kortet också ?
Är produkten inte öppnad och undantaget inte gäller - då skulle jag stå på mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:09
Ursprungligen av adress@mac:

Det beror väl lite på vad det var för produkt ? Vissa är ju undantagna från den regeln. Jag har lämnat tillbaka produkter där utan problem. Har jag betalt med kontokort - så är det kredit på kortet som gäller - men det är ju ganska naturligt. Jag förmodar att din syster var med, och kortet också ?
Är produkten inte öppnad och undantaget inte gäller - då skulle jag stå på mig.

Min syster var inte med. Och som jag skrev tidigare köptes produkten på hennes Visakort. De kunde sätta tillbaka på pengarna på hennes kort, men inte mitt. Det är konstigt, då det inte tillkommer några extra avgifter att föra tillbaka pengarna på Visakortet. Det som också irriterade mig enormt mycket var att min syster mycket tydligt hade frågat en säljare om det var möjligt att lämna tillbaka mot kontanter, vilket det enligt honom var. På kvittot står det dessutom inget om att det måste vara samma Visakort vid återköp. Produkten var en dammsugare. Oöppnad. Är jag en gnällig tant nu eller är min ilska befogad?

Ursprungligen av patan:

Min syster var inte med. Och som jag skrev tidigare köptes produkten på hennes Visakort. De kunde sätta tillbaka på pengarna på hennes kort, men inte mitt. Det är konstigt, då det inte tillkommer några extra avgifter att föra tillbaka pengarna på Visakortet. Det som också irriterade mig enormt mycket var att min syster mycket tydligt hade frågat en säljare om det var möjligt att lämna tillbaka mot kontanter, vilket det enligt honom var. På kvittot står det dessutom inget om att det måste vara samma Visakort vid återköp. Produkten var en dammsugare. Oöppnad. Är jag en gnällig tant nu eller är min ilska befogad?

Jag tycker du är lite ute och cyklar.Har dom ebjudit sig att betala tillbaka beloppet till hennes kort - som varan köptes på - har dom gjort helt rätt. Det är kortföretagen som bestämmer detta. Anledningen är att det kan och har missbrukats av exempelvis icke så nogräknade handlare. (ex.ta en vara i butiken - betala med ditt kort - lämna tillbaka och få pengar i handen - fin affär ).
Det kortet som har debiterats skall också krediteras, sådana är bestämmelserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:33
Ursprungligen av adress@mac:

Jag tycker du är lite ute och cyklar.Har dom ebjudit sig att betala tillbaka beloppet till hennes kort - som varan köptes på - har dom gjort helt rätt. Det är kortföretagen som bestämmer detta. Anledningen är att det kan och har missbrukats av exempelvis icke så nogräknade handlare. (ex.ta en vara i butiken - betala med ditt kort - lämna tillbaka och få pengar i handen - fin affär ).
Det kortet som har debiterats skall också krediteras, sådana är bestämmelserna.

Det du säger köper jag. Men, inte när säljaren, som köparen talade med innan köpet, säger att det ska gå att återköpa, mot kontanter dessutom. Syrran bor inte i närheten av mig, det var därför hon var tydlig med detta innan köpet.

Ursprungligen av patan:

Det du säger köper jag. Men, inte när säljaren, som köparen talade med innan köpet, säger att det ska gå att återköpa, mot kontanter dessutom. Syrran bor inte i närheten av mig, det var därför hon var tydlig med detta innan köpet.

Det har du helt rätt i. Säljaren hade ingen rätt att lova detta - vi kan väl sluta med att konstatera att " han var ute och cyklade" .:cool:

Ursprungligen av patan:

säljaren, som köparen talade med innan köpet, säger att det ska gå att återköpa, mot kontanter.

Mycket tråkigt, men tyvärr inte mycket att göra åt. En säljare kan lova vad som helst, och sen när det blir ord mot ord så nekar de bara till att ha gett något sådant löfte.

Ni skulle kanske kunna göra så här:
Du går till din närmsta Elgiganten, och lämnar tillbaka dammsugaren.
Din syster går till sin närmsta Elgiganten, och får pengarna insatta på sitt kort.
Den som tar emot dammsugaren på "ditt" varuhus borde väl kunna skicka någon form av bekräftelse till "systerns" varuhus, att dammsugaren verkligen är återlämnad.
Ni skulle ju t.o.m kunna gå samtidigt och varuhusen kan ringa till varandra, medans ni står i respektive varuhus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mycket tråkigt, men tyvärr inte mycket att göra åt. En säljare kan lova vad som helst, och sen när det blir ord mot ord så nekar de bara till att ha gett något sådant löfte.

Ni skulle kanske kunna göra så här:
Du går till din närmsta Elgiganten, och lämnar tillbaka dammsugaren.
Din syster går till sin närmsta Elgiganten, och får pengarna insatta på sitt kort.
Den som tar emot dammsugaren på "ditt" varuhus borde väl kunna skicka någon form av bekräftelse till "systerns" varuhus, att dammsugaren verkligen är återlämnad.
Ni skulle ju t.o.m kunna gå samtidigt och varuhusen kan ringa till varandra, medans ni står i respektive varuhus.

Jo det skulle säkert gå att lösa på liknande sett. Just nu känns det inte så viktigt längre. Jag kommer aldrig gå dit mer, vilket kommer bli deras långsiktiga straff för lögn/dålig service. Inte för att jag köper speciellt mycket där, men i alla fall.

Men är det bara jag? Skillnaden mellan att köpa en produkt i en nätshop vs. fysisk butik är väl att man får service face-to-face? Det verkar inte existera på de flesta butikerna, så ser numera ingen anledning att betala mer för en produkt i en butik, istället för att beställa online. Är det så konstigt att deras omsättning minskar, år efter år?

Bevaka tråden