Okej... det här är en intressant fråga som jag känner att jag fortfarande inte lyckats bena ut. Trotts alla fina förklaringar och svar så fungerar det bara nästan.
Läget är som följer. Jag har haft en G4 (vindtunnel) med modem. På den tiden ringde jag bara hem så drog den burken igång. Idag, ja då har jag en MacBook utan modem. Jag har testat följande sida http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx och det funkar bra. Så länge den vilande datorn inte befunnit sig i vila i mer än ett par minuter. Efter några minuter så är det stenkört. Alla Macar jag testat på beter sig precis lika. G5an på jobbet, min gamla G4a och även MacBooken.
Sätt datorn i vila och kör depicus-sidan en halvminut efter och datorn vaknar så fint. Men har den sovit mer än några minuter så är det som att försöka få liv i skuren moppe. Stenkört.
Är det routern som på nått vis glömmer bort vart den ska vidarebefodra porten som jag skickar paketet på? Eller vad 17 är det som pågår? Går alla macar i ytlig sömn först och efter ett par minuter så sover de som stockar?
Wake-on-lan funkar dock hur bra som helst, så det är bara när jag vill väcka den från distans (internet) som det inte funkar. HJÄÄÄÄÄÄLP!