Efter totalt router haveri för några dagar sedan så gick jag emot frugans windows regler och köpte oss en Airport extreme. Föll sig liksom naturligt iom att jag nyligen blev Macbook pro ägare. (Early 2008) Hade lite snurfbekymmer (se annan tråd) men hur som helst. Detta är inte den första router jag köpt och konfat men har ändå ett par frågor. Kom hem och kopplade in den, alla kablar utom strömkabeln. Körde in skivan i macbooken och körde igenom installen. Bootade om för säkerhets skull och satte sedan i strömmen till routern och öppnade Airport-verktyg. Hittade inga airportenheter och efter många "sök igen" så hittades en och direkt så fanns det en "Ny mjukvara funnen-request" som jag lät installera direkt.

Hur som helst, hittade fortfarande inga airportenheter utan fick återställa extreme'ns config till fabriksåterställningens ursprung ett par gånger innan den hittades. Sagt och gjort, konfande apparaten och det fungerade klockers. Idag läste jag mig till att man kunde byta diodens sken på framsidan av routern till att blinka vid aktivitet istället för att bara lysa med fast sken så jag hoppade in i verktyget och hittade inställningen. Valde spara och "starta om router" eller vad det nu stod... Detta resulterade till att jag inte kunde hitta routern igen på ett 20 tal försök... Men när den väl hittats och man kommit ut på nätet så verkar det fungera bra igen. I morse när jag vaknade väckte jag Macbooken ur viloläget och fick manuellt välja nätverk igen för det hittades inte automatiskt. Trots wizarden jag körde under installen igår... Hur som helst, in i systeminställningar och göra om... Låste för säkerhets skull inställningarna för ändringar men vi får väl se i morgon igen...

Men men, iom att det verkar vara sådant strul att hitta routern igen efter omstart, behöver jag oroa mig för att något är fel på den? Den blir ändå ganska varm trots att det inte är någon vidare aktivitet. (läs msn, irc)

Fråga nr 2 är hur de som har lyckats satt upp sin Time Machine config med extremens usbdiskar gjort det? Fyll gärna i.