Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera från PC till MAC

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Jag har tänkt att köpa en macbook och en WD my book HDD.
Idag har jag en pc med vista. Det är ca 400gb som jag vill ha till min externa hdd.
Som sen ska användas med macbooken. Kommer sälja denna först innan min macbook kommer. Hur ska jag göra för att det inte ska bli krångel sen när macbooken kommer?

Skaffa en extern disk, formattera i antingen FAT-32 eller NTFS.
Lägg över dina saker.
Anslut den till macen, saken är biff.

Om du har disken som FAT-32 kan du inte ha saker större än 4GB...
Om du har disken i NTFS kan du enbart läsa från den på Macen sedan (om du inte installerar speciell programvara).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 00:03

Vill du ha över dian mail bör du se till att du har dem e .mbox formatet redan innan de kommer över till Mac för du kan inte läsa Outlook's fil på Mac.

Har man sånt pjonk på en IMAP-server är det väl bara att fixa in namn & lösen ?

Däremot kan det ju vara bra om trådskaparen kasnke nämner kort vad som de där 400GB innehåller - på ett hum. För det kan ju bli nödvändigt med några programbyten och kanske en och annan "export". Detta måste ju då göras INNAN PC'n säljs och Macen...ja ni fattar.

Porrfilmerna ses bäst med VLC så var det löst ....

Hehe
Dom 400gb är avi filer (serier), worddokument, mp3, jpeg, bmp. gif.

Vad tror ni om att låna en väns mac och formatera hdd i hfs och sen lägga in macdrive på pcn och skicka över filerna ? Kan macdrive läsa/skriva ?
(helt ny på mac)

Formatet på driven är ju inte det viktiga utan det är ju filformaten på själva filerna...
Om du inte har office till macen kanske du skall spara om dina Office-filer
i ett enklare format ( Word sparas i Word 2, eller RTF-format etc).

jpg, bmp, gif är noll problem. Det finns dussintals med program för detta.
mp3 har du iTunes till.
AVI-filmer funkar bra köra med VLC

Sedan finsn det många "nybörjartrådar" i forumet vilka program man "måste" ha osv.
bara att söka, onödigt skriva samma sak om och om igen...

Jag har koll på hur jag ska använda filerna, det jag undrar är hur det blir lättast att använda den externa, fat32, ntfs, hfs+, Och hur jag lättast lägger in dom på den externa från pcn.

Ursprungligen av Fraxinus:

Jag har koll på hur jag ska använda filerna, det jag undrar är hur det blir lättast att använda den externa, fat32, ntfs, hfs+, Och hur jag lättast lägger in dom på den externa från pcn.

Som jag skrev ovan.

FAT-32, det skiter sig med filer > 4GB men både mac & pc läser o skriver.

NTFS, du kan använda driven obehindrat på PC, mac kan bara läsa.
Du kan installera program på macen som fixar detta.

HFS+, Macen har inga problem. PC får installera program.
Skall du efter flytten enbart jobba med Mac och kanske väldigt sällan med en PC kan detta funka bra.

Sätt dig ner och tänk över en kopp kaffe.

Efter en god kopp gevalia så blir det hfs+. Om jag någon gång skulle behöva använda windows blir det då macdrive på den datorn.

Skönt att ha kommit fram till ngt va?

Känner igen det där, man funderar som en jädra professor Balthazaar i dagarna fem och sen ...

Sen drar man i spaken på den stora blinkande maskinen

Bara en tanke men borde inte det gå att kringgå filsystemproblematiken helt genom att bara nätverkskoppla den externa disken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 17:03
Ursprungligen av pepparkaka:

Bara en tanke men borde inte det gå att kringgå filsystemproblematiken helt genom att bara nätverkskoppla den externa disken.

Ja det fungerar.

1
Bevaka tråden