Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiFi - en surfzon att bära med sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst om MiFi som ska lanseras någon gång under jan-mars 2009.
Det är en kombination av trådlös router och 3G modem. Du slipper att leta upp WiFi-hotspots och kan vara uppkopplad när du vill. MiFi kan användas av iPod Touch och de bärbara datorer som inte har inbyggt stöd för mobilt bredband.

Man behöver ett 3G-abonnemang för modem (kostar 99-199 kr hos Telia/Tele2 etc)
SIM-korten stoppas in i den batteridrivna enheten. Batteriet ska räcka i ca 40 tim och kostnaden är ungefär 1.500 kr för enheten.
Jag har själv Tele2´s mobila bredband för 189 kr/mån till min MacBook Air. Det måste väl fungera att ta ut SIM-kortet frän den dongeln och använda i en MiFI-enhet för att kunna surfa när jag vill med min iPod Touch ?

Länkar: Engadget, PCföralla och MacWorld.

Någon datatekniker som kan bedöma hur en MiFi skulle fungera ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2008-12-31 22:35

Säkert en jättebra grej men det känns som en liten onödig pryl.
Priset för en Ipod touch och MiFi är nästan vad man får ge för en Iphone.

Om den hade kostat kring 400-600:- då hade den varit ett mer attraktivt val

Håller med MarQz. Perfekt ute i stugan för att dela ett dataabbonemang på några datorer eller bara för att fixa bra täckning. Placera mojen på rätt ställe så får jag täckning i hela stugan, annars så har jag bara 3G täckning vid köksfönstret:)

Som alternativ tillsammans med en iPod Touch istället för en iPhone... Nej! Du kan inte ringa telefonsamtal med den där och det är alldeles för krångligt med två pryttlar istället för en.

Men det finns redan liknande utrustning. Det är dock priset som brukar vara avskräckande. Har för mig att det ligger på över 2.000

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-01 13:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Håller med MarQz. Perfekt ute i stugan för att dela ett dataabbonemang på några datorer eller bara för att fixa bra täckning. Placera mojen på rätt ställe så får jag täckning i hela stugan, annars så har jag bara 3G täckning vid köksfönstret:)

Som alternativ tillsammans med en iPod Touch istället för en iPhone... Nej! Du kan inte ringa telefonsamtal med den där och det är alldeles för krångligt med två pryttlar istället för en.

Men det finns redan liknande utrustning. Det är dock priset som brukar vara avskräckande. Har för mig att det ligger på över 2.000

Ja att ha den i sommarstugan så både tjejen och jag kan surfa samtidigt lockar mycket

Jag tycker det låter som en bra sak att bära med sig på resor och semester.
Min dongel är iof ingen stor grej att ta med men visst vore det ännu smidigare att ha en MiFi som ger internetåtkomst för både min MacBook Air och iPod Touch. Vi får kolla dom närmaste veckorna och se när den har testats.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-01-22 15:22

Finns i vanlig telefon

Det finns en symbian applikation som passar till de mobiler som har mobiltbredband och wifi. Med denna kan man låta telefonen agera router (wifi) enedan man är tillgänglig vanliga röstsamtal. Jag har en Nokia E51 som är en diskret lur med bra ljud som fungerar på detta sätt.

Dock bir batteritiden lidande... (telefonen blir varm) men det tror jag är problemet med alla dessa devices som inte stoppas i väggen.

Joikuspot heter applikaionen och den finns för de flesta symbiantelefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 03:36

Men ganska härlig ändå måste jag säga. Sätta sig ute i sommarstugan och surfa flera stycken genom sina iPods, iPhones och datorer. Mycket smart pryl!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 15:32

Jag tycker att det känns som en bra och välbehövd produkt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 17:24

Telias 3G router Huaweii E960 gör detta billigare. Den har både wifi och nätverkskabeluttag, dessutom kontakt för yttre antenn. Telia säljer en mkt bra sådan antenn som tillbehör till routern. Jag använder denna router för 3G. Bra i de fall du inte får köra VOIP över 3G med iphone, koppla upp över wifi till 3G så får du tillgång till Skype out via Fring.

Telias router E960 är olåst medan 3's motsvarande B970 är låst till 3. (obs det finns varianter av E960 som inte har uttag för extern antenn.

Den visade Mifi'n ser väldigt smidig ut och det är ett plus att den kan köras på batteri. Kom ihåg att ta med ett gem så du kan flytta simkortet fr iphone till routern.

MEN, en router med yttre antenn för wifi och dessutom yttre antenn för 3G funkar på fler ställen. Jag är konstant kritisk mot operatörernas desinformation som går ut på att få folk att tro att det ligger en jämn matta med god signalnivå på 3G över större delen av landet. Det gör det inte, täckningen är fläckvis. Det finns för övrigt mer edge täckning än 3G.

Senast redigerat 2009-01-23 15:04
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-01-25 13:40

3g täckningen tycker jag ändå är väldigt bra.

Åkte till Sälen förra året och hade den i bilen.
Funkade utmärkt tills jag kom upp till dalarna där jag fick lite problem emellan åt.
Men annars är jag super nöjd med 3g nätet:)

//David

1
Bevaka tråden