- Incognito
- Medlem ●
- Kungsbacka
Pushar just nu för inköp av en Mac till mig på min nya arbetsplats. Arbetsuppgifterna handlar uteslutande om grafiskt arbete, främst trycksaksproduktion och diverse bildretusch.
Datorlandskapet på företaget är i övrigt helt och hållet grundat på Win2000 (ett 30-tal klienter). Servrar samt Outlook används flitigt för filutbyte och kontakt med mig, vilket måste fungera smärtfritt även i fortsättningen.
Behöver motivera både mig och företaget till ett förnuftigt val. Jag får jobbet gjort även vid en PC, men jag anser att grafiskt arbete ska göras på en Mac. Punkt.
Ngn med erfarenhet eller åsikter?
Jag är en av fyra Macar bland ca 100 PC och alla servrar är Windows-baserade.
Det funkar rätt bra. Samba är väl inte världens bästa mot filservern men det går.
Jag har VPC, men oftast kör jag PC program via Remote Desktop. För det krävs en Win-server med TerminalServices. Vi har även en Citrix-server som fungerar på samma sätt fast ännu bättre. Affärssytemet är helt Windows så det är bra att kunna köra detta.
Outlook finns bara som Classic-program och det är inte heller jättebra men det funkar. Men det kommer ju en gratis uppdatering för Entourage i Office v.X till sommaren som gör att man kan ansluta via Exchange om det är vad som används hos er.
Sedan kan det ju bli lite dyrare att köpa enskilda licenser till Macen. Har man många offic till PC så har man kanske rabatt-avtal osv.
Stå på dig ! Jag var riktigt nära från att behöva köra PC men jag tog med min privata Powerbook med OSX och visade cheferna hur bra det är, sen fick jag en Mac.
Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag har VPC, men oftast kör jag PC program via Remote Desktop. För det krävs en Win-server med TerminalServices.
Annorlunda lösning och en funktion som jag inte kände till sen tidigare. Tack för tipset, Johan.
Ja, Exchange är vad som används. Om uppdateringen för Entourage funkar som den skall, är det problemet löst. Ta emot samt skicka e-post är självklart inga problem. Men det vore smidigt att ta del av adress och kontaktuppgifter mm, som nu sker via Exchange. OS X Mail funkar bra - kanske är det möjligt att konvertera nämnda register...
Tyvärr blir Mac-inköp ibland en kostnadsfråga för företag. Dessutom är det oftast okunskap hos ansvariga och support, som gör att det leder till diskussioner. Ett alternativ är att ha både en Mac och en PC, men smidigast vore att enbart köra OS X. Det borde inte vålla några problem.
Tråkigt det där med Outlook/Exchange, annars hade det väl inte varit några problem. Det funkar ju bra med Lotus Notes/Domino. Hoppas också att Ximian Evolution kommer till Mac OS X snart.
Fram till Entoutage-uppdateringen kan du lätt köra Outlook 2001 i Classic. Det gör jag.
Vi har precis skaffat Citrix och det är riktigt bra, men rätt dyrt. Programvaran till servern kostar 40 000. Med Citrix kan man publicera enskilda program eller hela skrivbordet för andra. Så vill man kan man köra endast PC Outlook i ett fönster på Macen, precis som det låg lokalt. Komprimerar överföringen mellan servern och klienten så jag tror t.o.m. att man ska kunna jobba med t.ex. en GPRS-anslutning.
Du får kanske vara beredd att gå ner lite i modell för att inte inköpskostnaden blir så stor. Jag tog inte värstingen men ändå en bra Powerbook 667. Då blev den billigare än motsvarande Toshiba som jag kollade på.
Och blir det problem med licenskostnader kan du ju visa OpenOffice via X11. Macen blir mer och mer OpenSource vilket brukar impa på IT-ansvariga.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Det funkar ju bra med Lotus Notes/Domino.
Ja, så utbrett som Notes/Domino trots allt är i PC-miljöer, är det ett välkommet tillskott för OS X. Det är just det här jag är ute efter. Vill jag köra OS X ska jag lätt kunna göra det, utan avkall på funktioner och rutiner.
Johan – Outlook 2001 i Classic. Helt klart verkar det bli smidigast, precis som du säger.
Gällande datormodell är en Powerbook mobilt och bra, men vid grafiskt arbete föredrar jag nog ändå en stationär burk + en skärm av bättre modell. Som vi vet kräver OS X en del av maskinen. Kanske kan en bärbar vara ett alternativ, då med en extern skärm. Du kanske har det så?
Min situation är dock inte framme vid en sådan bedömning ännu...
Kör en TiBook 1GHz i en Active Directory-domän. Förutom lite .ds_store-filer här och där funkar allt från skrivare till kontroll av servrarna via RDC utmärkt.
Om Thursby klarar av att inte sprida en massa .ds_store-filer via CIFS-protokollet, varför implementerar Apple inte det också?
Är det för dyrt? Microsoft har ju redan så mycket pengar, de måste väl vara nöjda någon gång?
Har provat Dave och ska nog köpa en fullversion till mig. Jobbet betalar naturligtvis.
Jag kan t o m styra SQL-Server via ODBC
Marcus, loggar du in mot domänen? Jag skulle vilja slippa lokala konton på Macen och kunna kolla anv.namn och lösen mot AD.
Det ska tydligen kunna gå med lite trixande med LDAP. Har man en Mac OSX server kan Mac-klienter logga in mot den som är ihopkopplad med AD, men vi har ingen Mac OSX Server.
Fixar Apple det, och som du säger, dessa dolda filer med ._filnamn och .ds_store så är man klart smidigare på nätverket.
Jag använder själv en PowerBook G4 med Mac OS X 10.2.4 i en PC-miljö. Jag tycker att det fungerar mycket bra -- det enda som inte fungerar utmärkt är avmontering av nätverksvolymer när jag byter nätverk, till exempel när jag tar med mig laptopen hem.
Om jag monterar filservern på jobbet och glömmer att montera av den innan jag sätter datorn i vila, så låser sig Finder helt när jag väcker datorn hemma och försöker öppna några filer. Problemet verkar vara att anslutningen aldrig får "timed out". Badbollen dyker upp och spinner ända tills jag startar om datorn; det går inte ens att logga ut eller tvångs-starta om Finder.
I övrigt fungerar allt finfint. Om du behöver argument för IT-avdelningen och mer hjälp så kan du kolla in http://www.apple.com/se/smallbusiness/mac_pc/ .
Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag har VPC, men oftast kör jag PC program via Remote Desktop. För det krävs en Win-server med TerminalServices.
låter intresant det här med Remote Desktop, tror ni det är nå´t jag kan använda för mitt inredningsprogram som kräver hårdvarulås (USB-dongel) ?
Vilket inte funkat på VPC för närvarande.
Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Om Thursby klarar av att inte sprida en massa .ds_store-filer via CIFS-protokollet, varför implementerar Apple inte det också?
Dave sprider dessa filer lika mycket som Apples system. Dave gör dem bara onsynliga för Windows-användarna. Välj visa dolda filer i Windows så ser du dem.
/c, tror jag
Så levererades min Mac äntligen i veckan. Den enda förekommande på företaget.
Åtkomst till filserver samt Exchange/Outlook fungerar utan anmärkning. Vajert.
Lite synd bara att behöva dra igång Classic enbart för Outlook 2001. Men jag får ha tålamod med det fram till Entourage-uppdateringen i sommar...
Känns fint att få jobba vid en ordentlig maskin och ett kalasoperativ igen.
Tack allihop för era synpunkter.
Skrevs ursprungligen av jelli
låter intresant det här med Remote Desktop, tror ni det är nå´t jag kan använda för mitt inredningsprogram som kräver hårdvarulås (USB-dongel) ?
Vilket inte funkat på VPC för närvarande.
Jag vet att man idag inte kan använda USB-tillbehör som är ikopplade i klienten men jag har inte testat att stoppa i något i servern.
Det finns inställningar i klientprogrammet att kunna använda lokala diskar och skrivare i remote-sessionen men det funkar inte idag (kommer i Win 2003 server tror jag). Kanske blir det möjligt med USB också senare.
Skrevs ursprungligen av pax
Om jag monterar filservern på jobbet och glömmer att montera av den innan jag sätter datorn i vila, så låser sig Finder helt när jag väcker datorn hemma och försöker öppna några filer. Problemet verkar vara att anslutningen aldrig får "timed out". Badbollen dyker upp och spinner ända tills jag startar om datorn; det går inte ens att logga ut eller tvångs-starta om Finder.
Det där är det mest störande felet i OS X tycker jag. Borde enkelt kunna fixas om den automatiskt avmonterar nätverksenheter precis innan datorn somnar.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Incognito
Servrar samt Outlook används flitigt för filutbyte och kontakt med mig, vilket måste fungera smärtfritt även i fortsättningen.
Duger inte vilken hyfsad E-post-klient som helst? Och jag frågar mej alltid varför PC-användarna använder Outlook.
Outlook är världens mest attackerade virusspridare, så att överhuvudtaget köra den, speciellt på PC, är naivt, korkat och lika virussäkert som att slicka toaletten för att få den ren. Outlook plus virusskydd är som att hälla klorin i toaletten innan man slickar ur den - risken för infektioner minskar lite, men det är fortfarande ganska korkat.
I jämförelse är en Mac (med nån annan E-postklient) som ett fräscht och vältvättat... äpple?
När man har en Exchange-server för Epost, kalender, mötesbokningar, diskussioner, Uppgiftslista osv. krävs det att man har Outlook.
Det går att hämta sin epost med andra program från en Exchange men man får inte resten av funktionerna.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Outlook är världens mest attackerade virusspridare, så att överhuvudtaget köra den, speciellt på PC, är naivt, korkat och lika virussäkert som att slicka toaletten för att få den ren. Outlook plus virusskydd är som att hälla klorin i toaletten innan man slickar ur den - risken för infektioner minskar lite, men det är fortfarande ganska korkat.
Det där var det bästa jag har hört på mycket längre! Sparad till citatsamlingen...
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det där var det bästa jag har hört på mycket längre! Sparad till citatsamlingen...
Ciryon
Tycker att Outlook är ett bra och kunnigt program. Bara för att några inte kan säkra upp programmet med patchar eller till och med sätta tillåtet brevformat till endast ren text gör inte att programmet i dess form nu till det som det var. Du kan till och med sätta upp vilka användare du vill tillåta att sända och ta emot ebrev i html från och resterande restrikteras till endast text som brevformat.
Att windows ger script sådana stora rättigheter är inte Outlooks fel. Jag tycker Outlook får dras med ett tidigare dåligt leverne.