Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples bästa och sämsta Macar dom senaste 25 åren

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 22:02

Bästa? Måste jag nog säga fortfarande är min Cube som fortfarande tickar och går som en klocka. Med lite nyare grafik och snabbare CPU så fixar den numera även Leoparden utan problem.

Sämst? Helt klart PB 5300, den är jag fortfarande sne på emellanåt trots att den nu är borta sedan länge....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 23:33

Glömde kuben, har 2 st i drift som servrar - openbsd: dns och lamp: kör min bokföring), yellowdog linux på den andra. Så grymt snygga och tysta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 00:26

Jag tycker alltid min senaste mac är den bästa. Har en MBP SR som förutom grafikkortet är den bästa. En underbar dator fast nog är man bra sugen på en ny MBP.

Ursprungligen av acke:

Jag tycker alltid min senaste mac är den bästa. Har en MBP SR som förutom grafikkortet är den bästa. En underbar dator fast nog är man bra sugen på en ny MBP.

Yup!

Min iMac Alu är den bästa jag haft av alla mina (otaliga), och detta
styrktes av att jag var tvungen att dra fram min Pismo för att plocka
lite data ur ett gammalt ClarisWorks databas dokument, och vilken
skillnad...

Tänk att jag satt och illustrerade, skrev och redigerade foton på DEN!!!

För att inte tala om min Centris 660AV, som ändå var en riktigt shysst
Mac den också.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Yup!

Min iMac Alu är den bästa jag haft av alla mina (otaliga), och detta
styrktes av att jag var tvungen att dra fram min Pismo för att plocka
lite data ur ett gammalt ClarisWorks databas dokument, och vilken
skillnad...

Tänk att jag satt och illustrerade, skrev och redigerade foton på DEN!!!

Menar du för att Pismon inte är lika snabb? Är det relevant egentligen? Den var snabb på sin tid, men med OSX och för lite minne går den mer eller mindre på knäna förstås. Din iMac kanske är lika akterseglad om åtta-nio år, när du försöker köra 10.9 på den som kräver 64 Gb primärminne för att rulla bra. De nya är nyare, men är de bra för att vara nu? Dagens Macar har väldigt snävt med minnesutbyggnad. En Pismo kom med sådär 128 Mb, och kunde byggas ut 8 gånger från det! Kan din iMac det?

SE/30 och IIci var sin tids höjdare. De är inte väldigt användbara nu, men de var toppen .

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-26 17:26

Mr Dvorak ångrar nog detta uttalade:
The Macintosh uses an experimental pointing device called a ‘mouse’. There is no evidence that people want to use these things. I dont want one of these new fangled devices.

Haha, jag skulle vilja se honom idag, kör han fortfarande bara textkommandon i XENIX eller DOS?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 18:13
Ursprungligen av bollman:

Mr Dvorak ångrar nog detta uttalade:
The Macintosh uses an experimental pointing device called a ‘mouse’. There is no evidence that people want to use these things. I dont want one of these new fangled devices.

Haha, jag skulle vilja se honom idag, kör han fortfarande bara textkommandon i XENIX eller DOS?

Säkerligen, karln har ju en tangentbordslayout uppkallad efter sig så han bör vara en flitig användare

On topic så är den mac jag gillat bäst egentligen en av de sämsta. Jag fick en LC med 13" skärm av mina föräldrar 1990 och lyftet från en svartvit plus var enormt. Uppgraderad med ett daystar 030-kort hängde den med rätt många år och jag slösade bort otaliga timmar framför den spelandes Monkey Island...

Annars får jag sälla mig till dem som hyllar PM G4. Fantastiska arbetsmaskiner och väldigt trevliga att serva. Lådan är lagom stor också till skillnad från G5/MacPro.

Jag är inte alls speciellt nöjd med min MacBook (late 2007) dock.
GFXen ska man inte ens TALA om (värdelöst).
Den spricker, om inte på ena sidan, så på andra.

Den är helt enkelt alldeles för plastig.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag är inte alls speciellt nöjd med min MacBook (late 2007) dock.
GFXen ska man inte ens TALA om (värdelöst).
Den spricker, om inte på ena sidan, så på andra.

Den är helt enkelt alldeles för plastig.

Min har också spruckit lite här och var, och inte alltid där den har skäl att göra det. Men den får inte underkänt på långa vägar. Den håller ihop bra nog, är snabb och har MagSafe. Det enda tråkiga är att den inte varnar innan den går ner när batteriet är slut. Det är inte kul.

Ja, och så den kassa GPUn förstås, som du säger. Den smakar lite för mycket 2003 ungefär. Lyckligtvis har Apple kommit på bättre tankar med nya modellen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det enda tråkiga är att den inte varnar innan den går ner när batteriet är slut. Det är inte kul.

Ja, vad handlar det om egentligen? Min gör likadant.

Bästa Macen jag haft var annars vita iBook G4. Den var mig trogen i fyra år mellan 2003 och 2007 innan den mötte backpackerdöden på ett billigt hotell i Thailand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 22:43

Konstigt.
Jag har bara haft bra mac'ar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-26 22:49

Allvarligt talat; det blir lite konstigt att jämföra en Mac Plus Classic med en Mac Pro á la 2009...
Varje mac hade sin rättmätiga plats i datorhistorien, och (handen på hjärtat), handlar detta inte mer om hjärtats nostalgi än hjärnans analys av historien... ?!

För mig kommer alltid min första mac vara den som går till 'datorhimlen'!
Min senaset kommer alltid vara 'värst'!
...och på vägen passerar ett antal mycket kompetenta datorkamrater med sina alla fel och brister.

Men ett gemensamt har de alla.
De är alla Macintosh.

Ursprungligen av Clavius:

Allvarligt talat; det blir lite konstigt att jämföra en Mac Plus Classic med en Mac Pro á la 2009...

Det handlar inte om det, det handlar om att jämföra de olika Mac modellerna
med sina samtida modeller, samt de som kom precis innan om man vill se
åt vilket håll utvecklingen gick.

Ett missfoster som 6200 är INTE en bra Mac. En maskin som konstrueras av
gamla överblivna 68040 moderkort med en PPC CPU som sedan måste köra
4 klock sekvenser för att kunna göra en PCU cykel är inte en bra dator!!!

Det finns andra, som folk nämnt här, 5300 tillverkades EFTER 540c !!!

Mac Plus Classic ?!...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 23:44
Ursprungligen av LCR:

Det handlar inte om det, det handlar om att jämföra de olika Mac modellerna
med sina samtida modeller, samt de som kom precis innan om man vill se
åt vilket håll utvecklingen gick.

LCR

Fast det är ju det vi inte gör... All jämförelse sker ju i ljuset av vad vi har idag, annars hade vi inte ens haft den här tråden. Och det är INTE alltid till fördel för våra nutida maskiner, helt klart! Jag kan t.ex. fortfarande sakna LJUDET av en diskettstation (!).

Min första mac som jag kom i kontakt med var en LISA II/Mac XL (1983) och kommer ju alltid att minnas den med viss nostalgi, även om den på sitt sätt var hopplös!

Första mac'en som kändes användbar var Macintosh Plus (1986) och Macintosh SE (1987) (med dubbla diskettstationer!). Annars blev min favorit snabbt Macintosh LC III (1993)...ända fram till att 'bådåren' (Macintosh G3 Blue & White)(1999) släpptes som förändrade allt! Grundkonceptet lever än idag vidare...

Jag är givetvis allra mest imponerad och nöjd med mina senaste maskiner, men ingen av dom kommer att ändå ge samma entusiastiska 'pionjärkänsla' som de första mac'arna! Det bara är så.

Ursprungligen av Clavius:

Fast det är ju det vi inte gör... All jämförelse sker ju i ljuset av vad vi har idag, annars hade vi inte ens haft den här tråden. Och det är INTE alltid till fördel för våra nutida maskiner, helt klart! Jag kan t.ex. fortfarande sakna LJUDET av en diskettstation (!).

"Bäst" och "sämst" är rätt komplext faktiskt.

- Bäst eller sämst prestanda. Nya maskiner vinner så klart lätt. Ur-Macen kommer sist.
- Bäst eller sämst kvalitet och livslängd. Där vet vi inte mycket om dagens, men desto mer om den där 5300'an som sprack i framkant efter en vecka, eller den där SE/30'n som ramlade i golvet med en smäll men ändå plingade igång precis som vanligt och fortfarande funkar när man tar ut den ur förrådet för att köra Shufflepuck. Livslängd är även utbyggbarhet och uppgraderingar. Inte mycket slår SE/30 och Pismo på fingrarna här. Det mesta i Performa-väg ligger lågt, och nästan allting från 1995.
- Bäst eller sämst köpvärdhet när den var ny. Kvalitet, pris, prestanda, finesser, design... LC475 ligger högt här, höga prestanda för lågt pris. Mellanmodellen på tidiga MacBook var rätt stark tycker jag. Även dagens. IIvi måste vara bland de sämsta, för gammal när den var ny. Och så topp-5300 (ce?), sämsta köpet någonsin. Eller 20th anniversary.
- Bäst eller sämst på lång sikt för Apple och därmed oss Mac-användare. PB5300 måste vara botten av allt. Första iMac är en topp, gav mycket publicitet.
- Mest nostalgi. Det är väl ändå individuellt, den första man hade är var och ens självklara val. Jo, ljudet från en diskettstation, speciellt de tidiga med variabel hastighet som "sjöng", det är nostalgi. Men nostalgi är ju bara det, säger just ingenting om hur bra maskinen är. Och här kommer de nya sist.

Två favoriter:
PM 9600 (kunde uppgraderas i all oändlighet, rullade i all oändlighet och hur mycket som helst fick plats i den där lådan). Kom 97 och sist jag hörde rullade man 1GHz G4 på den.

Alla ti- och alu-bookarna. För mig är detta datorgenerationen då Apple verkligen tog över racet.

Sämsta Mac: Performa 5260 (lätt val)
Motivering: Den var som att någon hade hällt sirap rakt ned i processorn och minnet. ALLT gick långsamt på den, bara du slängde ett getöga eller två på maskinen så var den tvungen att dumpa minnet.

Att välja bästa Mac är grymt mycket svårare... Många fina kandidater: Power Mac 8100, TiBook, Mac Pro, Cuben, Mac Plus, Mac II, PM G4 Quicksilver, PM G4 MDD (sista du kan starta OS 9 på), MacBook (Late 2008), MacBook Pro (Mid 2007)

Jag får så stor ångest att jag avstår från att välja en av dom. Ni har min kärlek allihopa!

PB190 hade samma usla chassi som PB5300 = ett flertal garantireparationer på grund av felkonstruerade lock och gångjärn... Men sen har den iofs gått och gått!

Absolut sämsta måste ändå varit eMacen. Det billiga alternativet till iMac. Fläktljudet var så högt att man inte kunde använda den. Var tvungen att skicka tillbaka min. Lät som ett tröskverk

Ursprungligen av schnider:

Absolut sämsta måste ändå varit eMacen. Det billiga alternativet till iMac. Fläktljudet var så högt att man inte kunde använda den. Var tvungen att skicka tillbaka min. Lät som ett tröskverk

Den skärmen kan inte vara bra för ögonen!!!

Ursprungligen av schnider:

Absolut sämsta måste ändå varit eMacen. Det billiga alternativet till iMac. Fläktljudet var så högt att man inte kunde använda den. Var tvungen att skicka tillbaka min. Lät som ett tröskverk

Jag har också hört att eMac inte var någon riktig höjdare. Men sämst? "Vindtunneln" hade också hemskt ljud, och den kostade mer. eMac, liksom PB190, var tveksamma burkar till lågt pris. Billigt skräp är bättre än dyrt skräp. Vindtunneln var väl inte dålig annars, men nog fanns det behov av en ljudhuv?

Är lite förvånad att Mac IIsi inte ens nämnts bland de sämsta. Vi hade en sån på min studentnation i uppsala och den var verkligen ingen höjdare.

Ursprungligen av hallgren:

Är lite förvånad att Mac IIsi inte ens nämnts bland de sämsta. Vi hade en sån på min studentnation i uppsala och den var verkligen ingen höjdare.

Den var tveksam men inte så himla illa. Den hade ljudingång, vilket den var först med. Den var mindre, och jag tror den var tystare, än MacII. Den var någorlunda snabb för sin tid.

Ett klart minus var den huvudlösa designen av grafiken. Minnet delades rakt av mellan CPU och videocontroller, dvs det fanns VRAM men det användes även av CPUn som vanligt minne, och läste de i samma så fick man wait states. Om CPUn var i ett annat minnesblock än VCn så gick det bra, men om man körde ett program som var laddat i VRAM-blocket så gick det bara hälften så fort! Jag körde med tricket att alltid ladda ett program som åt upp ca 300k VRAM, det som var kvar när skärmen fått sitt, för att alla program som laddades därefter skulle hamna i "bra" minne.

Men bortsett från det så tyckte jag den var trevlig. Trickade man rätt med grafiken så var den snabb som en SE/30 men med större skärm.

PowerBook Titanium best ever.
Performa 5200 worst ever.

Hemma är det min iMac 24" Alu som är det bästa genom tiderna, iMac Graphite inte glömd.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-29 12:58

Kul att diskutera mackar.
Min första ver en SE30 som jag hyrde. När jag lämnat tillbaka den fick jag låna en Lisa av en kompis. Skulle gärna vilja ha en Lisa, bara för att titta på. Har skaffat en SE30 åter av samma skäl. Man är väl lite korkad, kanske men jag äälskar mac. Just nu anävnder jag en G3 blåvit, en G4 och en PB3400. Dessutom har jag en rund occh vackert utformad iMac, bara för att titta på.
Bifogar bild på Lisan.

bedst/værst

bedst

1. pismo m/G4-kort 550 Mhz - still going strong kun på 400 Mhz G3, har 2 af dem, media bay-systemer er genialt
2. SE30 m 16Mhz og 20MB HD
3. LC475 os 7.6, kørte som en drøm
4. wallstreet m. bluechip-kort

værst

1. Titanium 500Mhz - blæseren kører konstant
2. min nuværende powerbook G4, 1.67, som ikke kan klare at være tændt hele tiden, så bundkortet er ved at dø...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-01-30 01:15

Min bästa mac hittils är PowerBook G4 12", den var sövverän!
Sen får man inte glömma iMacarna (G3) på jobbet, dom var riktigt bra faktiskt.
Sen var ju inte Amiga 500 så tokig runt 89-90, ja just det det är ju ingen mac

Sämsta mac är det sämre med, jag har ialf inte haft någon hittils.

jag gillar min pb g4 15" 1.67 gHz, alltså den sista ppc bärbara. Underbar dator, tyvärr har pram dött på den nu så jag väntar på nytt pram så jag kan byta ut den. Min g4 digital audio tuffar på fortfarande med ny processor och nya hårddiskar.

Performa 5200 var ingen höjdare när den kom. krånglade en hel del för mig iaf.

Ursprungligen av poseidon84:

jag gillar min pb g4 15" 1.67 gHz, alltså den sista ppc bärbara.

Tur att någon fattat det i alla fall!

Jag säljer av en del delar och en kille frågade mej om jag hade en laddare
till hand MacBook Pro G5, vid närmare undersäkning var det en PB G4
av sista modell...

LCR

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-30 19:27

Pb 145b

Har en kompis som jobbar på återbruket. De får in datorer, skrivamskiner och sådant som de i stort sett bara kör till tippen.
I dag kom han hem till mig med en Powerbook 145B. Batteriet är naturligtvis tomt.
Det hade varit kul att kunna köra den.
Är det någon som har en batteriladdare liggande?

Bevaka tråden