- Esa
- Medlem ●
- Göteborg
- 2009-01-26 23:45
ok då kör vi!!
överlag kan jag säga att Apples nya "In Ear" är bättre än de gamla dem gjorde, men hur står dem sig till det som finns idag?
Inte så bra tyvärr, jag har träffat min vän Oskar, och vi har testat mina Sennheiser CX500, Sennheiser MM iP50, Apple in ear, Vide duo för iPhone och Nocs för iPhone. Alla har samma prislapp på runt 700 kronor
efter mycket framåt och tillbaka har vi kommit fram till följande
Sennheiser CX500:
dessa lurar har det bästa ljudet av alla testade, fint och stabilt ljud, känns mjukt och skönt i örat med fin bas, väldigt väldigt bra bas, dennes stora brist är ju då att den inte har mikrofon och den kända knappen för nästa låt och svara, så om det ringer måste du ta upp telefonen ur fickan vilket som är väldigt jobbigt. Dem sitter väldigt skönt och mjukt i örat, medföljer massa olika proppar till dessa, de sticker inte heller ut ifrån örat, utan det ser fint ut
(dock kan man köpa en mick till iPhone, som du sedan kopplar in i dina CX500 men då har du en väldigt lång sladd = jobbigt)
Betyg:
9/10 Ljudet är riktigt riktigt bra, men saknar mick, kan inte Sennheiser göra en iPhonemodell av dessa?
Sennheiser MM50 iP
Ja dessa lurar är egentligen ett par CX300, fast de satt en mick på dem. De är allt som Cx500 men sämre, basen är sämre och ljudet är sämre. Men ljudmässigt kommer faktiskt dessa på en andra plats. När det gäller micken så är den stor och ful, och jag menar riktigt ful! Knappen för att svara e väldigt liten och kan vara jobbig. För övrigt sitter dem exakt lika skönt i örat som CX500
betyg:
7/10 kunde vart mycket mer om micken var bättre och snyggare
Nocs 200B
dessa lurar har bra ljud, känns ok, inte lika mjukt som CX500 känns lite som de skär sig ibland, som ger lite huvudvärk. Sedan passformen är inte ultimat, de sitter bra i örat, men de är långa, så dem sticker ut ur örat lite väl långt, ser rätt fult ut enligt min mening. Micken på denna funkar bra, har liknande funktion som Apples man klickar med hela knappen.
Betyg:
6/10 Ljudet är inte så bra, inte om man jämför med andra i samma prisklass. De sitter skönt men ser fula ut.
Apple In Ear with remote
Ja då kommer man till dessa, dem är väldigt snygga, micken funkar bra.
det var väl det, saken är den att för oss skaver dessa i örat, silikonkuddarna är spetsiga så det e hårt på toppen, det skaver emot något i våra öron, om man jämför tex med CX500 där det är öppen helt i mitten. Ljudet är väldigt rent, man tänker mycket " oj fanns detta ljudet i denna låten?" på det sättet är dessa i en väldigt hög klass ljudmässigt. Men basen är alldeles för låg, nej dem sitter inte löst i örat och ja kuddarna täcker hela öronhålet. Jag vet inte faktiskt varför basen är så låg eftersom det har en egen liten högtalare i dessa. Dessa lurarna räcker tyvärr inte hela vägen fram tyvärr, men om ni lyssnar på klassisk musik eller musik som inte har bas är dessa riktigt bra! Synd bara att dem skaver...
Betyg :
5/10 så nära men ändå så långt ifrån
Vide Duo iPhone:
ja aså dessa ser väldigt coola ut, snyggt med metall ( vi hade den svarta versionen). Men som med Nocs, sticker dessa ut ur örat väldigt mycket, vilket som stör oss. Sedan till ljudet, de är skräp! De skär sig totalt gör ont i örat vid högre volym och ingen bra bas alls. Micken är stor och klumpis knappen på den är hur liten som helst! omöjlig att träffa. Saken är att micken har värdelöst ljud med, folk man pratar med har svårt att höra vad man säger. Nej usch dessa var sämst.
Betyg:
3/10 dessa var inte bra alls, dock satt de bra i örat och är snygga, men inte mer.
Slutsats:
När det gäller hörlurar är det verkligen så att dem som är kända och funnits i denna marknaden längst är bäst, Sennheiser har klart det bästa ljudet i denna klassen, går inte att få bättre enligt mitt tycke, och de kan anses som orättvist att jämföra med dessa men man vill ändå ge en rättvis bild.
Min lösning kommer bli att jag har mina Sennheiser CX500 och satsar på Bluetooth headsetet av apple istället, ta ut en lur och stoppa i den och svara. thats it griffin lösningen med extra mick är inget för mig eftersom de ger så lång sladd!
over and out!