Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort hårddisken från skrivbordet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-27 17:04

Hehe, här kommer en rätt udda fråga tror jag. Hur får jag bort hårddiskikonen från skrivbordet? Eller hur byter jag ut den mot min hemmapp? Det är allt som oftast den jag ska in på när jag trycker på hdd-ikonen. Så då vore det ju lika bra att ha hemmappen där istället. Jag har lyckats pilla ut en genväg till hemmappen, fast då får man ju en ful pil bredvid. Såå... Hur gör man?

I Finder-inställningarna kan du klicka bort krysset för att hårddiskar ska visas på skrivbordet.

Gå till Finder - som du når genom att klicka direkt på skrivbordet eller på "happy Mac" symbolen i dockan.

Under Finder - Inställningar - Allmänt

I "Visa dessa objekt på skrivbordet" så avmarkerar du hårddisken och då försvinner den.
Symbolen för din hemma-mapp kan enbart visas som ett alias på skrivbordet ("genväg" är en Windows-term), för du kan inte lägga din hemma-mapp på skrivbordet. Hemma-mappen ligger i hårddisken och systemet skulle bli rätt störigt om du flyttade den till skrivbordet, eller i praktiken som en mapp under mappen Skrivbord.

Däremot så kan du ange under Finder - Inställningar - Allmänt att varje gång ett fönster öppnas, exempelvis när du klickar på "Happy Mac"-symbolen i dockan, så öppnas din hemma-mapp. Då behöver du inte ha ett alias för din hemmamapp på skrivbordet, det räcker med att klicka på den leende Macen/symbolen för Finder.

1
Bevaka tråden