Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter på !0.2 server.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag gjort på ett dumt sätt?

Vi har en OS X 10.2 server som agerar filserver åt skolans elever. Det är enbart Mac-klienter så ingen windows-fildelningen eller liknande är nödvändigt, vanlig AppleShare via IP.

Servern har en hårddisk som är partitionerad i 9 delar, en för varje klass.

Eleverna har en personlig mapp i sin respektive klass och har bara läs- och skriv-rättigheter i sin egen mapp, men skrivrättighet (drop box) till de andra i sin klass.

Ett exempel på upplägget:

Jag har en användargrupp som heter "Klass 1", där ingår 24 elever.

"Nisse Hult" som går i klass 1 har läs och skrivrättigheter på sin mapp, resten av kompisarna i klassen har bara skrivrättigheter.

Jag har gjort på följande sätt:
På "Nisse Hult"'s personliga mapp har jag satt användare "Nisse Hult" som "Ägare".
Gruppen "Klass 1" är satt som "Grupp" med endast skrivrättigheter.
"Alla" är instället på att inte har några rättigheter till den mappen alls.

Problemet som uppstår är att om jag sitter på servern och ska flytta saker ur en elevmapp så har jag ingen rättighet att kolla i mappen. WorkGroup Manager varnade mig för att det kunde skapa problem när jag satte "Nisse Hult" som ägare för mappen.

Så det känns som om jag har missförstått tanken med upplägget på OS X servern.

Jag vill som serveradmin har rättigheter att göra vad jag vill på servern.....(som det var i ASIP)

Du kan ju alltid logga in som root och har då alla rättigheter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mickeb
Du kan ju alltid logga in som root och har då alla rättigheter.

Låter lite väl läskigt tycker jag.....:rolleyes:

Lägg till admin som medlem i alla grupper (klasser)?

/Ola

I gui så är det inte SÅ farligt att vara root, det är ju som i gamla ASIP. I terminalen däremot kan ju ett stavfel vara farligt...

Gör som Ola säger och låt Admin användaren ingå i alla klass-grupper. Då klarar du dig.

Vilket Mac OS kär klienterna?

Klienterna är blandat....c.a 50/50, OS 9.2.2 och OS X 10.2.5.

Men om jag lägger till Admin i alla användargrupper så kommer jag inte åt mapparna i alla fall. Grupperna har rättighet inställt på "write only". Så då kommer jag i alla fall inte åt filerna.

I princip så vill jag ha det så att 2 personer har full tillgång till de olika mapparna. Admin och personen som äger mappen. Går inte det?

Det får väl bli root då.....:eek:

Nej det går inte.
Det kan bara var en ägare till ett objekt.
Och en grupp till varje objekt.

Varför kan inte den andra personen vara admin den med?

Jag är inte världsbäst på detta med rättighetsstrukturer så jag ska fråga en konpis som är det.

Om du vill ge eleverna möjligheten att ge filer till varandra (drop-box) och samtidigt som admin ha full tillgång till allt så ser jag två vägar att gå.

Alternativ 1
Skapa mappen "9B elever" och mappen "9B Brevlådor".

I den förra "9B Elever" gör du som du redan gjort, en mapp per elev och sätt eleven som ägare och skapa sedan en grupp som består av admin, root och kanske flera lärare eller så. Låt den gruppen har skriv och läs på elevens mapp, övriga ingen access. Nu kan du och eleven och eventuella andra lärare komma åt elevens filer och andra elever kan inte göra det.

Skapa en ny uppsättning mappar i "9B Brevlådor", en mapp per elev, tex "Nils Hult Brevlåda", där med med admin som ägare och klassen med skrivrättigheter och övriga ingen access. Nu kan alla elever släppa en fil i en viss elevs mapp och admin kommer åt dessa också.

Vill du vara ambitiös så drar du sedan ett alias av inkorgen till varje elevs mapp, så att eleven kan se sin inkorg inuti sin egen mapp. Det blir lite snyggare också om någon släpper några hundra filer i någon annans mapp, då hamnar de snyggt i en mapp.

Sedan kan du ställa in att deras egen mapp skall dyka upp på skrivbordet vid inloggning.

Alternativ 2
Eller så skippar du "9B Brevlådor" helt och hållet och gör en mapp per klass "9B gemensamt" och visar dem hur de lägger filer där tillfälligt. Den äger Admin och klassen har skriv och läs i den mappen. Var noga med att förklara att den mappen raderas regelbundet.

Sedan kan du ställa in att vissa mappar skall dyka upp på skrivbordet, som tex deras egen mapp och den gemensamma mappen.

Lycka till!

/Ola

1
Bevaka tråden