Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på iPhone nu

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Och varför är det relevant att svenskt tangentbord inte används i USA eller andra marknader? iPhonen säljs på den svenska marknaden och anpassad för Sverige.

"Meningslöst att spenderas tid och pengar? Hade du accepterat en dator utan Å, Ä och Ö? HUr kommer det sig att Apple tycker att det är värt att göra datortangentbord för varje marknad som man vill in på? "

Hur svårt tror du att det är att skapa ett nytt tangetbord på iPhonen? I jailbreakade telefoner så finns det ett svenskt tangentbord med separata tangenter för Å, Ä och Ö. Nog tror jag att det krävdes mer för att implementera en svensk rättstavning/ordkorrigering? Som dessutom tycker att "tä" är mer passande än "ta"

Ja, jag hade accepterat om Apple valt bort att sätta in åäö på deras datorer. Nu är dock inte verkligheten på det sättet och därför tänker jag inte sträcka mig till att göra en sådan jämförelse. Det finns förmodligen en bra anledning till att Apple har valt att inte köra med dessa bokstäver i iPhone. Ett skulle kunna vara att det blir för tätt på det virtuella tangentbordet - som några andra har nämnt tidigare.

Det kan väl tilläggas att jag tror att det skulle vara svårare för Apple att komma in i Sverige om man inte har tangentbord som har svenska tecken. Detsamma verkar inte ha gällt för iPhone eftersom den har sålt bra i Sverige sedan den kom.

Vad jag förstår så baseras det svenska tangentbordet i "hackade" telefoner på det kineiska alternativet som Apple(?) har utvecklat. Om du nu är i så stort behov av dessa tecken så är det väl bara att du öppnar telefonen och kör det.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja, jag hade accepterat om Apple valt bort att sätta in åäö på deras datorer. Nu är dock inte verkligheten på det sättet och därför tänker jag inte sträcka mig till att göra en sådan jämförelse. Det finns förmodligen en bra anledning till att Apple har valt att inte köra med dessa bokstäver i iPhone. Ett skulle kunna vara att det blir för tätt på det virtuella tangentbordet - som några andra har nämnt tidigare.

Det kan väl tilläggas att jag tror att det skulle vara svårare för Apple att komma in i Sverige om man inte har tangentbord som har svenska tecken. Detsamma verkar inte ha gällt för iPhone eftersom den har sålt bra i Sverige sedan den kom.

Vad jag förstår så baseras det svenska tangentbordet i "hackade" telefoner på det kineiska alternativet som Apple(?) har utvecklat. Om du nu är i så stort behov av dessa tecken så är det väl bara att du öppnar telefonen och kör det.

Nej, det är baserat på det ryska tangentbordet som har tillräckligt antal med tangenter och då var det tydligen inte för trångt.

Trots allt så har iPhone ett svensk tangentbord. Det som debatteras är om det finns "djupare" tankar bakom Apples beslut att inte ha separata tangenter för å, ä, ö. Det som jag triggade på var antagandet om att det skulle vara för dyrt att fixa en tangentbordslayout med å, ä och ö. Om det hade varit ett fysiskt tangentbord hade jag kunna köpa det men inte med det tangentbord som används på iPhone. Jag har mycket svårt att se att det kan vara speciellt resurskrävande, vare sig att implementera eller verifiera speciellt när allt som behövs mer eller mindre finns på plats.

Och även om du gör vissa antagande om mig och min telefon så: nej, jag kör inte det hackade tangentbordet (trots att jag har en jailbreakad telefon med välfungerande copy&paste) därför att ordkorrigeringsfunktionen inte fungerar alls tillsammans med denna lösning och även om "ta" blir "tä" så gör den tillräckligt mycket rätt för att underlätta skrivandet.

Senast redigerat 2009-01-28 12:16
Ursprungligen av Tobias Schelin:

1. Varför denna envishet i att använda smilies? En massa grafiska tecken som dyker upp här och var i ett sms som man egentligen inte behöver se mer än text i.

Här missar du en stooor poäng....
Smilies utgör länken mellan skriven text och en konversation i tal med en
person du har ögonkontakt med. Orden förmedlar en del av budskapet,
röstläge, tonläge, kroppsspårk en annan del. Dessa kompleterar varandra
och ger mottagaren den helhetsuppfattning som avsändaren avser.

Exempel är att IRONI inte gör sig i skriven text. Det framgår ofta i tal av
röstläget eller en gest men kan tolkas både som ett påhopp eller ett
ironiskt inlägg i skriven text. Det är här smilien kommer in i bilden, för
att understryka att det rör sig om just IRONI.
Att skriva mail i HTML-form för att det ska gå fram vad man menar tror jag
aldrig kommer att slå. Annars får man ju göra som i böcker.
"– Sade NN ironiskt."

[IRONI] valfri text [/IRONI]

/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-26 15:19
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror att när man köper en telefon så ska man se till vilka behov man har, och vad man egentligen kan tänka sig att vara utan till förmån för något annat. Detta är inte minst aktuellt när det gäller iPhone eftersom det är en produkt som främst har skapats för den amerikanska marknaden. Den amerikanska marknaden är i sin tur (i vissa fall) inte alls i fas med den europeiska, och det kommer förmodligen aldrig att vara det. Trådskaparen bevisar detta på ett mycket bra sätt.

1. Varför denna envishet i att använda smilies? En massa grafiska tecken som dyker upp här och var i ett sms som man egentligen inte behöver se mer än text i. Därför irriterar det mig inte att iPhone saknar fullt stöd för detta. Förhoppningsvis kommer inte Apple att implementera det heller.

Möjligheten att skicka SMS till en specifik grupp vore kanske bra, men å andra sidan så tror jag att det fungerar att lägga till flera mottagare manuellt. Det tar bara lite längre tid. Apple kanske åtgärdar detta inom en snar framtid.

2. Eftersom iPhone har ganska många funktioner, vars möjligheter styrs av rättigheter till diverse olika material så tror jag att detta är nödvändigt.

3. Hur stort stöd har MMS och svenskt tangentbordsstöd i USA eller på de marknader som iPhone täcker i stort? Våra tecken fungerar bara i Sverige (vilket gör det meningslöst att spendera tid och pengar på sådan utveckling). MMS används såvitt jag vet inte i någon större utsträckning i USA. De har väl knappt ens kommit igång med 3G i lika stor skala som de europeiska länderna.

Detta är frågor som man ständigt får ställa. Om man har ett absolut behov av något som saknas så är inte iPhone den produkt som man letar efter.

Jag kommer att köpa en iPhone för att jag är beredd att ge upp vissa funktioner till förmån för hur telefonen fungerar i stort. En fullt acceptabel version av Safari, en fungerande mailklient, iPod, Wifi-stöd och en del till funktioner. Det gör den stark utefter mina behov.

Jag inser att jag drar en liten "fuling" nu när inlägget jag citerar skrevs innan 3.0 annonserades, men jag tänker reagerar på fler saker än det som har lösts.

1. Det är tråkigt på hur du ser på funktionaliteten i en iPhone. Jag ser det framför mig. Gå in under Settings > Messages (ja, vi är i 3.0 nu) > Smileys > Turn on?
Det är enkelt att koda, enkelt att lansera, gör fler personer gladare. Tada! Vill du inte ha smileys ... tja, då slipper du slå på det.

2. Ännu en lam ursäkt för att inte stödja exempelvis A2DP. Dessutom, 3.0 visar nu tydligt hur detta argument inte stämmer.

3. Ignorance is a bliss.
Hade det inte varit lättare att utveckla ett fullsvenskt tangentbord från början, i stället för ett som ska gissa sig fram om man med bokstaven A menar Å eller Ä? Du får det att låta som att bara för att Sverige är sådant litet land till storleken eller antalet invånare så ska Apple strunta i att tänka på oss? Sverige har sedan modemtiden legat otroligt högt med internetanvändare per capita och är en otroligt viktig marknad när det gäller internet- och telekommunikation. Det är inget land man bara skiter i.
Dessutom verkar du resonera som om Apple vore en enda person, som man frågar om denne har ork, tid och pengar att utveckla ett svenskt tangentbord. Självklart har de det. De har gjort det förut, med vanliga tangentbord till vanliga datorer. Alla stora datortillverkare gör det och det är inget nytt.
Gällande MMS-debatten så börjar den bli tröttsam. Ropet efter funktionen har uppenbarligen blivit så stor att Apple till slut "gett efter". Jag köper att MMS inte var tillräckligt stort i USA när den bara fanns där. Men nu är det två år senare och telefonen finns i runt 82 länder med nykomlingen Bulgarien. År 2005 skickade endast 6 % av amerikanska mobiltelefonanvändare MMS. I slutet av året därpå var siffran uppe i 14,5 %. Förra året har siffran stigit till otroliga 23,9 %. Och vad är siffran i Europa? 27,6 % Argumentet med att teknologin inte är särskilt utspridd i USA är förlegat.

Min huvudargument handlar dock inte kring dessa specifika fall, utan hur man försvarar Apple. Jag är inte den som klagar. Jag är otroligt nöjd med min iPhone 2G och har precis fått hem en 3G. Men jag är inte den som står på mig när kompisar och bekanta säger "den har ju inte ens mms". Jag drar inte till med klyschor som "jag är inte i behov av det" eller "jag mejlar dig i stället, hoppas att du kan ta emot det". Jag kanske inte ens har tillgång till internet, ska jag då behöva betala 5 kr/MB för Tele2:s dyra GPRS-taxa? Nej, tack.
All credit till Apple för att de jobbat som gnuer med SDK, AppStore och hela tjodevippen —.det är det som gör iPhone, i mina ögon, så unik. Men stödet för vissa saker borde ha kommit mycket tidigare än sommaren 2009.
Jag ser det inte bara som lämpligt att försöka försvara alla iPhones brister in i det sista som var och varannan medlem här gör. Kan ni inte ta det att den inte är så perfekt som ni ibland drömmer om?

Är Treon prissatt för svenska marknaden ???

Det finns givetvis en massa språk som vill flytta bokstäver - på svenska skulle man då byta ut x,q, och z mot å, ä och ö som ju används i vårt språk. Apple har inte haft resurser - eller har inte prioriterat detta helt enkelt - ty det finns nog måååånga önskemål om liknande fixar från många länder (större länder än Sverige).
Men - detta faktum förändrar ju ingenting; det är fortfarande uselt att Apple inte fixar biffen. Uselt. Och att Apple skiter i problemet förändrar inte heller någonting; det är lik förbannat uselt. :-D.

Om Apple plötsligt fixar biffen med en update - vad ska då alla som menar att det är en skitsak och som försvarat Apple's tillkortakommanden säga? Då måste dom ju plötsligt förklara hur bra och logiskt det är att Sverige fått ett speciellt rationellt tangentbord. :-D. Det gäller att vara flexibel. Opportunistisk.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om Apple plötsligt fixar biffen med en update - vad ska då alla som menar att det är en skitsak och som försvarat Apple's tillkortakommanden säga? Då måste dom ju plötsligt förklara hur bra och logiskt det är att Sverige fått ett speciellt rationellt tangentbord. :-D. Det gäller att vara flexibel. Opportunistisk.

Flexibilitet i all ära, men vi skulle inte ha någon skyldighet att försvara våra tidiga ställningstaganden till avsaknaden av ett fullgott stöd för nationella bokstäver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 21:18
Ursprungligen av Zimmerman:

... det är ... uselt att Apple inte fixar biffen. Uselt. Och att Apple skiter i problemet förändrar inte heller någonting; det är lik förbannat uselt. :-D. .

Så vitt jag vet hade inte ens svenska Ericson ett svenskt tangentbord! Finns det överhuvudtaget någon mobiltelefontillverkare som kör med svenska tangentbord?

Mitt messande är inte mer omfattande än att jag kan leva med de extra sekunder det ar att får fram åäö, även om det skulle vara ett litet plus att ha ett komplett svenskt tangentbord. Om det nu är så att INGEN tillverkare erbjuder detta, så har jag svårt att se att denna brist utgör någon grund för att skrika ut att man tröttnat just på iPhone...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-28 21:46
Ursprungligen av maca:

Så vitt jag vet hade inte ens svenska Ericson ett svenskt tangentbord! Finns det överhuvudtaget någon mobiltelefontillverkare som kör med svenska tangentbord?

Lätt, min SE W960i har å, ä och ö (ja, en jäkla massa andra tecken oxå för den delen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 22:04
Ursprungligen av Jeppe_E:

Lätt, min SE W960i har å, ä och ö (ja, en jäkla massa andra tecken oxå för den delen)

Ja, självklart har den det. Precis som iPhone har å, ä, ö och en jäkla massa andra tecken. Frågan gäller om den har åäö direkt tillgängligt såsom på ett svenskt tangentbord till datorn!

Såvitt jag kan se på bilden (http://www.sonyericsson.com/cws/corporate/products/phoneportfolio/specification/w960i) finns det ju bara ett vanligt taffligt mobiltangentbord utan direktknapp för åäö...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-01-28 22:40
Ursprungligen av maca:

Ja, självklart har den det. Precis som iPhone har å, ä, ö och en jäkla massa andra tecken. Frågan gäller om den har åäö direkt tillgängligt såsom på ett svenskt tangentbord till datorn!

Svaret är fortfarande ja, lätt. Den har ett lätt modifiertat querty-bord på skärmen, eller så skriver man med pennan direkt på skärmen. Bara att välja.. Men strunt samma, nu var det iphone som var på tapeten och inte w960i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 22:55
Ursprungligen av Jeppe_E:

Den har ett lätt modifiertat querty-bord på skärmen

Det tycker jag är relevant i trådens diskussion. Frågan är om det funkar bra. Vill vi ha något liknade i iPhone?

Kan du fixa en bild och rapportera om användarvänligheten?

För mig så är iPhone oslagbar, jag fick en SE (ingen aning vilken) när jag lämnat in min iphone för att plasten hade spruckit vid head-jacket, jag kunde inte skriva sms, det bara gick inte, trycka en miljon gånger för att få fram åäö, med iphone skriver man bara t ex fonster, och vips, fönster kommer upp.

För övrigt så struntade jag i att svara på sms när jag hade SE´n

Ungefär lika enkelt att skriva fönster med hjälp av T9

Men nu har väl diskussionen hamnat i läget "Titta på de andra telefonerna, de är minsann inte nå' bättre..."?

Jag var tidigare lite sned mot att jailbreaka men har gjort det sedan någon vecka nu och... det är underbart! Nu sitter jag och skriver detta på 3G-uppkopplingen från min iPhone på min MacBook.

Nyss vidarebefordrade jag sms till en polare och klippte-klistrade text från facebook till ett mail. Jag har skickat mail bestående utav flera bilder och jag kan numer även skicka andra filer, som låtar till exempel, via mail. Jag har filmat chefens tal på personalfesten i fredags och jag kan köra alla appar i bakgrunden. Till exempel gillar jag att sätta igång Ambience (som ger mysiga, avkopplande ljud som fågelkvitter exempelvis, finns i app store) och sedan smälla igång Night stand (så att iPhone ser ut som en digitalklocka) när jag ska gå och lägga mig. Tidigare kunde jag bara göra det ena eller det andra. Nu kan jag ha Ambience i bakgrunden och Night stand igång.

Så här borde iPhone vara från början och en dag kanske den blir så.
Men om man provar jailbreak känns inte kritiken riktigt befogad.

Dessutom: http://www.9to5mac.com/iBluetooth

Ursprungligen av henkebarn:

Så här borde iPhone vara från början och en dag kanske den blir så.
Men om man provar jailbreak känns inte kritiken riktigt befogad.

Dessutom: http://www.9to5mac.com/iBluetooth

Nu blev min Torsdag lite roligare Tack
Vilken App möjliggör att man kan köra flera program samtidigt ?

Ursprungligen av motif:

Nu blev min Torsdag lite roligare Tack
Vilken App möjliggör att man kan köra flera program samtidigt ?

"Backgrounder", finns i Cydia

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-03-19 11:46

Jag tror fortfarande felprocenten kommer öka när tangenterna sitter tätare. Vad är det för konstigt med det?

Jag är trött som f*n på min iPhone nu. Skulle inget hellre än att sälja den.

Ursprungligen av draags:

Jag är trött som f*n på min iPhone nu. Skulle inget hellre än att sälja den.

Är det ironi eller vad?

Ursprungligen av theplague:

Är det ironi eller vad?

Jag är trött på min nuvarande iPhone eftersom jag önskar jag snart hade nästa generationens iPhone.

Utan att peka ut några särskilda så finns det vissa roliga personer... Som sitter och försvarar Apples i den här diskussionen och samtidigt har vissa av de funktioner som det klagas över listade i "önskeliste"-tråden på funktioner till Iphone.... Ironi på högsta Apple-nivå

Som nybliven iPhone-ägare kan jag i ärlighetens namn inte säga att jag saknar något. Jag visste från början att det inte finns en 12Mpixel-kamera, MMS osv. Detta är inget jag saknar från föregående telefoner dock. Tycker man att det är jätteviktigt med foto och MMS kanske man inte ska köpa en iPhone idag utan vänta på en framtida version som mer uppfyller ens önskemål.

Den som länkade till Palm Pre. Intressant men någon "iPhone-dödare" är den verkligen inte.

Uppvisningen på mässan var nog det mest löjliga jag sett. Visst finns där en del nyheter i gränssnittet som iPhone saknar men den såg både långsam och ful ut. Sorry.

Apple må "klanta" sig, medvetet eller omedvetet, men dom kan göra prylar som verkligen tillfredställer personer som ser användarintegrationen som viktigare än att ta ett bra foto med mobilen.

Bevaka tråden