Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumpar Apple "push notification" eller jobbar de på det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På WWDC i somras berättade Apple hur "push notification" skulle lösa problemen för utvecklare vars program behöver någon form av bakgrundsprocess (vilket inte är tillåtet för program i App Store). Det utlovades till september men inget hände. Och sen hände ingenting. Och ingenting...

Dan Moren på amerikanska Macworld försökte gräva i detta och få svar från Apple, men Apple var lika talföra som vanligt vilket betyder inget svar alls (den här sidan av Apple är knappast något man uppskattar även om man är fan av Mac).

Läs hela artikeln här: iPhone push notifications: dead and buried, or waiting in the wings?

I brist på information från Apple spekulerar han vidare kring varför det blivit såhär. Även om push notification lät bra när det presenterades så löser det inte alla problem, som t.ex. att ett musikprogram vill spela musik även när man gör annat på telefonen (som iPod-programmet tillåts göra).

Så om man utövar lite positivt tänkande kan man hoppas att Apple helt enkelt insåg att detta inte var en bra lösning utan att riktiga bakgrundsprocesser är vad som egentligen behövs och det är därför det har dröjt.

Det finns fler som hoppas på detta, som Macutvecklaren Michael Tsai som skriver:

Hopefully this is because Apple realized that notifications aren’t that useful and it would be better to just support multitasking.

Dan Moren tar också upp det faktum att världen inte gick under i september när push notification inte levererades. Inga demonstrationer i Cupertino, inga brinnande iPhone-bål. Uppenbarligen är avsaknaden inte så allvarlig för merparten av användarna. Även här på forumet har många uttryckt sin förvåning över hur tyst det varit om push notification.

Moren avslutar:

At some point in the future it seems likely that Apple will introduce a new feature that takes care of the issues that notifications would have addressed, and it appears that most users are content to wait until then.

Hey, maybe it will even come with copy-and-paste functionality.

Jag tror inte att Apple har något principiellt mot bakgrundsprocesser utan snarare att man har valt att begränsa funktionaliteten tills hårdvaran kommer ikapp alla möjligheter som operativsystemet medger. Konsumenter som blir sura på att deras telefoner segar ner pga multi-tasking kommer till stor grad att skylla problemen på Apple, inte på sig själva eller programtillverkaren. En iPhone är väl ungefär som en Yosemite eller Yikes! i kapacitet med 128 MB RAM, något som kräver att man faktiskt hushåller med resurserna för att bibehålla den snabba responsen.

Jag skulle säga att det finns en skara personer som mest av allt vill ha "bullet point features" så att de slipper förlora tävlingen på nördfesten mot polarna som har WinMo- eller Symbianlur. Det är tröttsamt att ständigt höra dessa personer undgå att de inte är Apples enda eller viktigaste kunder.

Min teori om Push är att avdelningen (eller om det är flera) som producerar tjänster på Apple inte är så himla duktiga (vågar jag till och med kalla dem för klantar?). Jag var själv väldigt missnöjd med .Mac, MobileMe-övergången var väl inte lysande för någon och sedan historien med Push som aldrig verkar bli av. Jag vet ju inget med säkerhet men jag tror att Apple saknar kunnandet för att erbjuda tjänster i en riktigt stor skala om man bortser från succén med iTunesStore på desktopen och AppStore på den mobila sidan.

Tanken på att Apple dumpar push och satsar på riktiga bakgrundsprocesser kanske inte är så långsökt ändå:

By now, it's clear that something is holding up the Push notification service. While we aren't sure what the specific issues are, we've heard that as an alternative Apple is considering allowing apps to run as user selectable background processes. If so, this feature would likely come in the rumored iPhone 3.0 software update but would be limited to only one or two processes on current hardware. The next generation iPhone, however, would likely see less restricted background process support due to its improved hardware.

Läs mer hos MacRumors: Apple to Allow Background Tasks on iPhone?

1
Bevaka tråden