Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem säljer Andromeda A6 i Europa?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 14:21

Jag funderar på att eventuellet köpa en Andromeda A6. Då andrahandsmarknaden inte är så stor, var kan jag hitta en ny Andromeda idag?

Går man till Alesis site så finns bara US och UK som val av återförsäljare. Varken Thomann eller Musicstore har någon till salu. Verkar inte finnas någon i Europa som har dem på lager.

Har Alesis slutat producera dessa nu igen eller är det bara en tillfälligt problem med tillgången?

Jag har ingen aning om vart jag har hört det men mitt minne säger att de inte tillverkas längre. Den senaste (sista?) batchen väntade folk i över ett år på, iallafall.

Playback Europe har haft tidigare, men det såg tomt ut där också nu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-29 18:19

Hoppas de släpper en ny med eh.....annan layout och andra färger

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-29 21:51

Vad jag hört har hela teamet som jobbade med Andromeda slutat på Alesis. Tyvärr, de planerade en racksynth, en mindre Andromeda med mindre polyfoni, etc. Men så konkade Alesis och det blev inget. Tidigare modellen byggdes i USA, de senare någonstans i Asien (Kina?).

Här finns en begad
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58471928
synd att dkk står i 1.42

20000,- danska? Det är ju 10 000 svenska mer än de kostade nya för ett halvår sedan. Vad ska EMUL8OR tycka om detta?!!

Om man mailar eller ringer Musicstore så kanske dom kan ta in en? Om man frågar snällt

Hahahahahahaha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 01:21

Emul8or

Sörj inte att Andromedan är slut, det är en runksynth ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 11:10

Den ser ju ball ut, som något taget från Star Trek.......

Ingen kärlek till Andromeda här på 99?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 21:17
Ursprungligen av depulse:

Den ser ju ball ut, som något taget från Star Trek.......

Ingen kärlek till Andromeda här på 99?

Jorå jag har en A6 och älskar den. Den fick mig att sälja Oberheim OB8:an samt att inte köpa en Expander.

Mvh
Demokid

Ja visst, kontrollpanel i ett rymdskepp äkta 90-tal!

Några som har en? Vad tycker ni?

Används ofta?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-04 11:38
Ursprungligen av Robban303:

Ja visst, kontrollpanel i ett rymdskepp äkta 90-tal!
Några som har en? Vad tycker ni? Används ofta?

Har en, gillar den. preset ljuden är ju inget att hurra för, de verkar vara in virade
i "Jag-ska-låta-sååååååå-snällt-o-gulligt-som-jag-bara-kan".

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-30 12:27

Sisältää har en som jag lekt med. Det var längesedan jag fick GAS över en synt faktiskt. Upplägget och soundet gillar jag jättemycket. Den låter...annorlunda än klassiskt analogt, men ändå analogt. Kan inte riktigt förklara, men känslan av instrumentet är riktigt fin anser jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 13:02
Ursprungligen av depulse:

Vem säljer Andromeda A6 i Europa?

Smarta europeiska Andromedaägare.

Lite allvar, lite ironi...

amino: Vad tror du, kommer de att gå ner i pris på kort/lång sikt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 13:27
Ursprungligen av sisältää:

amino: Vad tror du, kommer de att gå ner i pris på kort/lång sikt?

Det där vet naturligtvis varken jag eller någon annan, men jag tror nog inte de går ner något i pris. De har hållt sig ganska stabilt på begagnatmarknaden rätt länge nu och jag tror att de kommer att göra så ett antal år till. Sticker den iväg åt något håll sedan skulle jag gissa på att det är uppåt, men det hänger också en del på hur den mår när den är 10-20 år gammal.

Mm, intressant. Jag vet att du inte vet men du sitter på väldigt mycket kunskap och erfarenhet om begagnatmarknaden så vad du tror är alltid givande.

Men 20 000 danska för en Andromeda i dagsläget är väl lite mer än vad de brukar gå för, antar jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 14:57
Ursprungligen av sisältää:

Mm, intressant. Jag vet att du inte vet men du sitter på väldigt mycket kunskap och erfarenhet om begagnatmarknaden så vad du tror är alltid givande.

Det gäller bara vissa produkter...gemensamt för de flesta är att de är gamla och innehåller väldigt mycket kondensatorer, motstånd osv.

Ursprungligen av sisältää:

Men 20 000 danska för en Andromeda i dagsläget är väl lite mer än vad de brukar gå för, antar jag?

Det är helt orimligt. Han lär knappast få den såld för det.

Här är ett gäng som nyligen sålts:

Alesis Andromeda Analog Synthesiser on eBay, also, Synthesisers Sound Modules, Pro Audio Equipment, Musical Instruments (end time 30-Jan-09 14:09:43 GMT)

ALESIS ANDROMEDA - TRUE ANALOG SYNTHESIZER on eBay, also, Synthesisers Sound Modules, Pro Audio Equipment, Musical Instruments (end time 24-Jan-09 16:37:42 GMT)

Alesis Andromeda A6 on eBay, also Compressors Limiters Gates, Outboards Effects, Pro Audio Equipment, Musical Instruments (end time 21-Jan-09 18:05:23 GMT)

Alesis Andromeda on eBay, also, Synthesisers Sound Modules, Pro Audio Equipment, Musical Instruments (end time 17-Jan-09 13:58:33 GMT)

Alesis A6 Andromeda Synthesizer Keyboard - eBay (item 180322771781 end time Jan-29-09 17:35:00 PST)

Alesis A6 Andromeda BRAND NEW AND IN STOCK!!! - eBay (item 250356363424 end time Jan-20-09 01:11:59 PST)

Alesis Andromeda A6 Synthesizer !!!LOOK!!! !!!CHEAP!!! - eBay (item 300288164674 end time Jan-21-09 22:49:27 PST)

Alesis A6 Andromeda Synthesizer - eBay (item 290288993230 end time Jan-19-09 20:08:56 PST)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 16:35

http://www.blocket.se/vi/19830136.htm?ca=11_s

Personligen tror jag den kommer att gå ner i pris om marknaden fortsätter att fyllas med nya maskiner av DSI, Moog, mfl, men även access och Waldorfs prylar. Blir för mättat, slutar alltid med nedgång. Men jag skulle hålla i den för jag tror den kommer gå upp mycket i pris i det långa loppet.

Det finns några omständigheter under vilka man kan ogilla en A6.

Om man vill att syntar ska vara så enkla som möjligt. Om man tror att en Andromeda ska utklassa alla andra (analoga) syntar, på alla tänkbara vis. Samt om man är analt lagd och inte tål buggar, hur små och obetydliga de än är.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 13:43

Precis som i princip alla andra synthar med liknande möjligheter som Andromedan så går det att programmera många bra ljud i den, men de där ljuden man programmerar snabbt och enkelt tycker jag inte låter något vidare.

Mitt stora problem med den är dock att jag tycker att gränssnittet är ett av de mest korkade som finns på en synth överhuvudtaget.

Jag störde mig på gränssnitt, tråkigt grundljud (alltså den låter inte bra "av sig självt" i mina händer som t.ex. en Minimoog gör, vilket inte en Prophet 5 gör heller), äckliga enveloper som är dumt implementerade samt att det är meckigt att utnyttja dens fulla potential med multitimbralitet och sån't vilket är skitsmidigt och enkelt i t.ex. en OB Xpander. SM i långa meningar Don efter person antar jag, jag har hört Andromeda låta skitbra i händerna på andra (Cool Col J t.ex.) men för mig är det en runksynth.

Jag har inga större problem med gränssnittet men å andra sidan är jag inte någon särskilt duktig syntrattare, egentligen. Kanske är den mindre frustrerande för mig som leker upptäcktsfärd varje gång jag rattar den än för någon som vet precis vilket ljud de vill göra och vet precis hur man gör det på andra syntar?

Ursprungligen av sisältää:

Jag har inga större problem med gränssnittet men å andra sidan är jag inte någon särskilt duktig syntrattare, egentligen. Kanske är den mindre frustrerande för mig som leker upptäcktsfärd varje gång jag rattar den än för någon som vet precis vilket ljud de vill göra och vet precis hur man gör det på andra syntar?

Kan ligga nånting i det.

Ett "Juno-106"-ljud (alltså ettväldigt basic, klassiskt analogsynthljud) på A6 låter inte så värst spännande, och man behöver lägga lite mer tid på att få till det. Har man en mer experimentell infallsvinkel stör man sej nog inte på det.

Jag gillade min skarpt i alla fall, och det var enbart utrymmesbrist som gjorde att den fick gå...

Samtidigt ska det sägas att Andromedan är den synt som verkligen inbjudit mig till att göra "vanliga" syntljud. Jag gillar både "elpianot" och paden i den här inspelningen, till exempel: http://www3.shellkonto.se/puff/musikdag/cannibal_excruciation_IV.mp3

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 16:24

Ett litet test för Andromedaägare...ta en ren oscillator och ställ in ett skönt fluffigt vibrato på den, dvs låt en triangel-LFO modulera frekvensen en aning.

På de flesta synthar tar det max några sekunder. På Andromedan kräver det minst 50 knapptryckningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-04 17:20

Vad bra att ni disikerar A6:an så att man blir mindre köpkåt på den:) Låter ju inte alls kul om den är så rörig som påstås...

Bevaka tråden