Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Iphone från PC till Mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sökt en massa här på forumet nu men blir inte riktigt klokare...

Jag undrar lite hur det funkar när man byter dator och vil synca Iphone mot den nya datorn istället. Skall byta från en PC till MacBook och undrar om kontakterna försvinner från telefonen om jag syncar Iphonen med itunes på macen... All synkning ar ju tidigare skett i pc-miljö och på itunes i pc:n. Jag hittar liksom inte vart i PC:n som kontakterna ligger och kan därför inte flytta "den filen" direkt över till adressboken i macen. Så jag undrar vad som händer om jag syncar Iphonen med macen, försvinner kontakterna i telefonen och ersätts med dom som finns i datorn, dvs inga...

Att musik och bilder försvinner är jag förberedd på, men det är ju bara att lägga in musiken i itunes på macen och sen synka igen, likaså med bilderna...

Men som sagt jag är orolig för kontakterna.

Ja nu har jag ordbajsat en massa här, men hoppas någon kan ge mig lite klarhet.
Skönt att slippa PC träsket...
/andreas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-31 16:22
Ursprungligen av kaptenkirk:

Hej,

Jag har sökt en massa här på forumet nu men blir inte riktigt klokare...

Jag undrar lite hur det funkar när man byter dator och vil synca Iphone mot den nya datorn istället. Skall byta från en PC till MacBook och undrar om kontakterna försvinner från telefonen om jag syncar Iphonen med itunes på macen... All synkning ar ju tidigare skett i pc-miljö och på itunes i pc:n. Jag hittar liksom inte vart i PC:n som kontakterna ligger och kan därför inte flytta "den filen" direkt över till adressboken i macen. Så jag undrar vad som händer om jag syncar Iphonen med macen, försvinner kontakterna i telefonen och ersätts med dom som finns i datorn, dvs inga...

Att musik och bilder försvinner är jag förberedd på, men det är ju bara att lägga in musiken i itunes på macen och sen synka igen, likaså med bilderna...

Men som sagt jag är orolig för kontakterna.

Ja nu har jag ordbajsat en massa här, men hoppas någon kan ge mig lite klarhet.
Skönt att slippa PC träsket...
/andreas.

Både Kontakter och Program ska man kunna synka med fler datorer. Jag har dock bara testat Program....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-31 20:35
Ursprungligen av kaptenkirk:

Hej,

Jag har sökt en massa här på forumet nu men blir inte riktigt klokare...

Jag undrar lite hur det funkar när man byter dator och vil synca Iphone mot den nya datorn istället. Skall byta från en PC till MacBook och undrar om kontakterna försvinner från telefonen om jag syncar Iphonen med itunes på macen... All synkning ar ju tidigare skett i pc-miljö och på itunes i pc:n. Jag hittar liksom inte vart i PC:n som kontakterna ligger och kan därför inte flytta "den filen" direkt över till adressboken i macen. Så jag undrar vad som händer om jag syncar Iphonen med macen, försvinner kontakterna i telefonen och ersätts med dom som finns i datorn, dvs inga...

Att musik och bilder försvinner är jag förberedd på, men det är ju bara att lägga in musiken i itunes på macen och sen synka igen, likaså med bilderna...

Men som sagt jag är orolig för kontakterna.

Ja nu har jag ordbajsat en massa här, men hoppas någon kan ge mig lite klarhet.
Skönt att slippa PC träsket...
/andreas.

Det mesta ska föras över från telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 14:55

Jag lånar tråden lite då jag inte har hittat något vettigt svar på frågan här eller i andra forum.

Jag, liksom kaptenen ovan, har använt min iPhone 3GS mot iTunes på min PC men jag har nyligen införskaffat en MacBook Pro och vill nu köra syncen mot denna istället. Då har jag frågor :

1) Hur för jag över mina nerladdade iPhone-appar från min PC till min Mac? Jag har inte alla appar i telefonen utan vissa ligger endast i iTunes på min PC ifall jag vill synca in dem framöver.

2) Hur ser jag till att få över mina kontakter utan att de går förlorade genom att de ofrivilligt rensas om jag bara syncar på Mac'en rakt upp och ner?

Musik, bilder och filmer är inga problem då de kan jag alltid synca in igen men hur gör jag med ovanstående?

Ytterst tacksam för assistans!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-29 22:28
Ursprungligen av zinned:

Jag lånar tråden lite då jag inte har hittat något vettigt svar på frågan här eller i andra forum.

Jag, liksom kaptenen ovan, har använt min iPhone 3GS mot iTunes på min PC men jag har nyligen införskaffat en MacBook Pro och vill nu köra syncen mot denna istället. Då har jag frågor :

1) Hur för jag över mina nerladdade iPhone-appar från min PC till min Mac? Jag har inte alla appar i telefonen utan vissa ligger endast i iTunes på min PC ifall jag vill synca in dem framöver.

2) Hur ser jag till att få över mina kontakter utan att de går förlorade genom att de ofrivilligt rensas om jag bara syncar på Mac'en rakt upp och ner?

Musik, bilder och filmer är inga problem då de kan jag alltid synca in igen men hur gör jag med ovanstående?

Ytterst tacksam för assistans!

1) Bör gå att överföra från telefonen till datorn om den är auktoriserad.

Annars kan du överföra *.ipa-filerna och bara ladda in dem i den nya datorn.

Eller bara ladda ner dem igen till telefonen om de försvunnit då det är gratis och du betalt för dem tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-30 11:36

Punkt 1 visade sig vara enkelt, det var bara att överföra dem i iTunes via menyalternativet "Överför köp från min iPod" eller dyligt.

Däremot kvarstår frågan om punkt 2, hur ska jag göra där för att inte få min kontaktbok, kalender och anteckningar rensad?

Om jag helt sonika kopplar in min iPhone till min nya Mac, startar iTunes och markerar de saker som jag vill ska synkroniseras, går de över då eller riskerar jag att få sakerna på telefonen ersatta med det på datorn...dvs ersatta med absolut ingenting, vilket då blir en rensning.

?

Ursprungligen av zinned:

Punkt 1 visade sig vara enkelt, det var bara att överföra dem i iTunes via menyalternativet "Överför köp från min iPod" eller dyligt.

Däremot kvarstår frågan om punkt 2, hur ska jag göra där för att inte få min kontaktbok, kalender och anteckningar rensad?

Om jag helt sonika kopplar in min iPhone till min nya Mac, startar iTunes och markerar de saker som jag vill ska synkroniseras, går de över då eller riskerar jag att få sakerna på telefonen ersatta med det på datorn...dvs ersatta med absolut ingenting, vilket då blir en rensning.

?

Nej, infon slås ihop, om du väljer det vid synkningen.

Ladda ner

Ladda ner ett program som heter Ipod to Mac, synkar all musik från iPhonen till Macen.

mvh Emil

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-02 16:40

emilio95 >>

Du har inte läst mina inlägg ordentligt

Musiken är ju bara att kopiera från den ena datorn till den andra men nu gäller det att säkerhetsställa att jag inte blir av med mina kontakter när jag syncar på Mac'en första gången.

theplague >>

Du menar alltså att om min adressbok samt kalender på min MacBook är tom vid synkningen så kommer det bara bli att informationen på min telefon förs över till Mac'en? (Merge av ingenting + allting)

Ursprungligen av zinned:

theplague >>

Du menar alltså att om min adressbok samt kalender på min MacBook är tom vid synkningen så kommer det bara bli att informationen på min telefon förs över till Mac'en? (Merge av ingenting + allting)

Precis, så har det iaf funkat för mig vid liknande tillfällen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-14 15:06

Har letat på forumet och det verkar som om den här tråden är den som passar bäst med det problem som uppstod för mig efter att ha installerat Snow Leopard med sk. "clean install". Jag har lagt in Snow Leopard i min Macbook efter att ha kört Tiger fram till nu. Problemet är att jag var klantig nog att glömma bort att säkerhetskopiera (vet inte om det går) kalendern och kontakter på min iPhone och när jag nu vill synka min iPhone med datorn upplever telefonen den som en annan dator, dvs inte "värddator". Detta innebär också att om jag vill göra datorn till "värddator" i iTunes så är jag tvungen att radera allt på telefonen och går då miste om alla kontakter, kalendrar och bilder. Bilderna går väl att lägga upp på någon server men det är surare med kontakterna. Är inte sugen på att skriva in dessa manuellt i Adressboken på datorn. Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem? Som jag ser det måste det väl finnas någon möjlighet att lägga över kontakter, bilder och kalender till datorn, trots att det inte är "värddatorn"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 13:36

Det vore intressant att höra om det lyckades för de som undrade tidigare...jag har nämligen stött på samma problem nu.
Jag har ställt frågan på ett annat forum men inte fått svar, så jag testar här också.

Min tjej har synkat sin Iphone med sin gamla PC, men nu ska vi enbart använda min Mac och då vill jag hjälpa henne att synka iPhonen med Macen istället. Jag har precis uppdaterat och synkat iPhonen med PC:n för att ha som back-up om detta skulle gå åt skogen, så här börjar frågorna:
1. Behöver jag avauktorisera iPhonen i den gamla PC:n?

Jag har auktoriserat Macen med hennes iTunes-konto, men när jag kopplar in iPhonen i Macen och sen väljer "hantera musik och videor manuellt" följt av "Utför" kommer detta oroande meddelande:

(Jag ska även poängtera att ingen annan iPhone är synkad med min Mac. Jag synkar min på jobbet).

2. Om jag då klickar "Radera & synkronisera", innebär inte det att allt på iPhonen raderas?
Musiken är irrelevant för den kan vi lägga in igen, men jag tänker på bilder, gamla sms, kontakter etc. Kommer de finnas kvar?

Tacksam för svar.
/JLJ27

Avauktorisera den gamla datorn när du fått det att fungera som du vill på den nya.

Sånt du synkar med iTunes (musik/bilder/videos etc..) kommer att raderas och du får lägga in detta på nytt.
Precis som med musiken så får du kopiera över bilder och annat som du vill ha in igen på telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 14:11

Tack för svar.

Det viktigaste är dock kontakter + gamla sms...kommer de följa med när jag synkar med Macen?

Ja, SMS synkas inte med iTunes utan ligger endast i telefon (+ i iTunes backup).

Se till att ha backup på kontakterna beroende på hur du valt att synka dessa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 14:45

Stort tack, keptang.

Jag kan dock fortfarande skrämmas en smula av meningen i pop-upfönstret som säger: "Vill du radera denna iPhone..." - det låter onekligen som den kommer blåsas totalt och vara nollställd när allt är klart.
Men om du säger att sms etc finns kvar hoppas jag du har rätt.

1
Bevaka tråden