Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips - med exempel

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så du har en sådan funktion i Photomatix, det är väl samma program som du fixar HDR-grejen, va?

Exakt Photomatix tar de fem bilderna och "smälter samman dem" till en enda superbild.

Det finns mer reglage än man mår bra av i det programmet....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-09 23:09
Ursprungligen av Goflorp:

Exakt Photomatix tar de fem bilderna och "smälter samman dem" till en enda superbild.

Det finns mer reglage än man mår bra av i det programmet....

Hehe, smidigt om man bara laddar in bildsekvensen och så tutar programmet ihop dem. Jo, man kan inte ha för många reglage.

* läser D70-manual *

För att bidra till HDR-diskussionen ovan: Många gånger (om det inte är väldigt många stopps skillnad på mörkaste/ljusaste delarna i bilden) går det alldeles utmärkt att lyfta ut 3 olika exponeringar från en RAW-bild. -2, 0, +2 t.ex. (om den klarar en så kraftig över-/underexponering). Testa vettja! Blir ju t.ex. genast möjligt att göra en HDR-bild av objekt som inte står still - en hund t.ex. som någon nämnde

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-10 00:28
Ursprungligen av misthv:

För att bidra till HDR-diskussionen ovan: Många gånger (om det inte är väldigt många stopps skillnad på mörkaste/ljusaste delarna i bilden) går det alldeles utmärkt att lyfta ut 3 olika exponeringar från en RAW-bild. -2, 0, +2 t.ex. (om den klarar en så kraftig över-/underexponering). Testa vettja! Blir ju t.ex. genast möjligt att göra en HDR-bild av objekt som inte står still - en hund t.ex. som någon nämnde

Bra tips! Jag testa hastigt med en av mina foton. Tuta ut tre RAW-filer, +2, 0, -2 och körde dem igenom Photomatix. Se resultat nedan.

Originalet:

Snabb-HDR:

Shysst! Å jag har gafflat en synth för första gången. Inget att visa upp direkt men det funkade ju prima, hade inte kollat vad BKT-knappen gjorde innan, jäkligt bra teknik att ha i bakhuvet istället för att ställa in sig på kompromiss när man ser att kontrasterna är tuffa.

Man tappar lätt lite närvaro eller typ "verklighet" i bilderna på nåt sätt, syns på många på nätet också men å andra sidan blir det snyggt. Det jag testade med kunde man inte ställa hur mycket den ska ta från varje bild vid mixningen, och bara tre bilder med maximal skillnad i exp. blir ju såklart lite extremt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-10 01:59

Jag använde Adobe Lightroom. Valde ett foto, öka expo till +2, exportera ut den. Sen ställde jag in expo till -2 och exportera ut. Och slutligen ändra jag tillbaka expo till 0 och exportera ut den tredje.

I kameran så ställer man ju in detta i förväg och tar x-antal foton av samma motiv, gärna på stativ eller annars i en stadig hand.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-11 23:41

Vilken kul tråd!
Det verkar som om Lightroom är bra, ska kolla på det lite.
Finns mycket information i en rawbild har jag märkt, det är väl fuskhdr det kallas när man sätter ihop flera bilder av en bild..

Man får rätt varierande tider 1/60 del och 2 sekunder eller så...

Jag brukar trycka av fem gånger och räkna högt. Efter fem exponeringar börjar den om...
Spela roll och hålla nere knappen, vem kan räkna exponeringar då.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 17:26
Ursprungligen av Goflorp:

Man får rätt varierande tider 1/60 del och 2 sekunder eller så...

Jag brukar trycka av fem gånger och räkna högt. Efter fem exponeringar börjar den om...
Spela roll och hålla nere knappen, vem kan räkna exponeringar då.....

Man hinner inte röra så mycket på kameran om man plåtar utan stativ.

Ursprungligen av magnur:

Man hinner inte röra så mycket på kameran om man plåtar utan stativ.

Det blir mer än överjävligt svårt att få till fem exponeringar med så grova skillnader i exponeringstid utan stativ.

All bilderna måste vara skarpa, även om slutartiden blir 4s .

Utan stativ? Tja tråden säger ju "med Exempel", så kom igen då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 21:09
Ursprungligen av Goflorp:

Det blir mer än överjävligt svårt att få till fem exponeringar med så grova skillnader i exponeringstid utan stativ.

All bilderna måste vara skarpa, även om slutartiden blir 4s .

Utan stativ? Tja tråden säger ju "med Exempel", så kom igen då.

4s är ju naturligtvis i längsta laget. Det måste vara ganska ljust om det ska funka någorlunda. Men man får anpassa så att det blir slutartider som man kan hålla stablit under.
Har inte börjat prova på HDR ännu för att kunna visa, men har massa sparade bilder som jag har plåtat utan stativ, för att någon gång i framtiden prova på HDR.

Hmm... Inte ens de snabbaste kamerorna gör att du kan riva av en gaffling på fem bilder i seriebildtagningsläge utan risk för kameraskak, det rör sig om minst en halv sekund total tid - det BLIR skak då.

Däremot är ju gaffling och seriebildstagning ändå det som lär vara det överlägset enklast.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-12 21:41

Jag ska också prova att gaffla par exponeringar, handhållet. Dock får man nog köra på slutarförval/prio så att det blir "hand-terbart". Men egentligen är det ju bäst med stativ och stilla motiv, inbillar jag mig...

Guld!

Tack så mycket!

Fick tipset av min fru som hittat den här balla sidan.

In med ett snyggt nytaget foto.. ut kommer en 100 år gammal svartvit, ruskigt sliten bild....

http://labs.wanokoto.jp/olds

(man får klicka på English högst upp kanske)

Rött & Bjärt - Lingonfjärt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-01 12:17
Ursprungligen av Goflorp:

Fick tipset av min fru som hittat den här balla sidan.

In med ett snyggt nytaget foto.. ut kommer en 100 år gammal svartvit, ruskigt sliten bild....

http://labs.wanokoto.jp/olds

(man får klicka på English högst upp kanske)

Rött & Bjärt - Lingonfjärt!

Så nu behöver man inte vänta 100-150 år för att få fotografier att se så gamla ut. Dock är jag skeptisk om man kan ha 2000-talets maskiner med i fotot för att kunna bevisa autentisk äkthet...

Men himla coolt och enkelt var det att göra om fotot. Ladda upp, konvertara, spara.

Dagens fototips då.

Hitta ett fruset vattenfall, bäck eller annat rinnande vatten.
Det blir ofta mycket vackert på bild.
Se upp med blixt bara, du belyser droppar i luften nära dig och det ser ut som om hela fotot fått mjäll eller ngt liknande - inte kul.

Att det är halkigt (extremt) behöver jag väl inte säga, risk för gren såväl i benet som i ögat och allmän slå ihjäl sig eller "jörpa" (gå ner sig i skitdynga upp till knäna)....

Stativet fick jag givetvis inte med och det var nog tur det ändå... dra på det genom is och dynga...

Lade upp ett par till p åmin flickR-sida.

http://www.flickr.com/photos/goflorp

Grymt läckra bilder, Goflorp!

Ska upp till Sälen nu i veckan för lite jäger och skidåkning

Vad bör man tänka på när man ska fota med massa snö omkring sig? Och även "utsiktsbilder" från toppen?

Kamera är en Sony a300 med en 18-200 glugg..

Ursprungligen av jonas.larsson:

Grymt läckra bilder, Goflorp!

Ska upp till Sälen nu i veckan för lite jäger och skidåkning

Vad bör man tänka på när man ska fota med massa snö omkring sig? Och även "utsiktsbilder" från toppen?

Kamera är en Sony a300 med en 18-200 glugg..

Är inte expert på vit snö, men att överexponera kanske ett helt steg är nog inte fel.
Kanske mer.

Om du provar i backen att ställa exponeringskompensation till +1 EV (EV=Exposure Value="Steg") så får du mera must i himlen och du riskerar inte snön blir grå.

Tv/S-läget, ställ kameran på 1/1000del. Alla bilder blir stadiga.
Om du inte kan få vettiga bländare får du ända ISO - osäker på om din kamrera gör det automatiskt.

Ursprungligen av jonas.larsson:

Vad bör man tänka på när man ska fota med massa snö omkring sig? Och även "utsiktsbilder" från toppen?

Kamera är en Sony a300 med en 18-200 glugg..

Det är egentligen inte så mycket att tänka på. Överexponera lite, är du osäker så använd kamerans gafflingsfunktion (bracketing) i läget där den tar 3 olika exponeringar med 0,7 steg mellan varje. För ännu säkrare exponering så växla gärna till live view, eftersom A300:ans live-sensor dubbelarbetar som en grymt bra ljusmätare i det läget.

Mer man kan tänka på är att popupblixten är bra på att lätta upp skuggor i ansikten, bra vid t.ex. motljus. Och ska du fota landskap uppe från toppen så prova gärna att använda lite tele också, bergslandskap kan bli grymt snygga med lite längre brännvidder.

Gafflingen lät som en bra "hängsle och livrem".... snyggt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 12:18

Hallå allesammans. Fundera på om ni vet något ställe man kan få bra tips om foto med blixt. Ska nu i dagarna beställa mig en Sony HVL-F58AM, o har inte fotat så mkt med blixt innan osv. Så tänkte att man kanske kan få lite tips o ideer på vad man kan prova med osv i början:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-02 13:09
Ursprungligen av Minto0:

Hallå allesammans. Fundera på om ni vet något ställe man kan få bra tips om foto med blixt. Ska nu i dagarna beställa mig en Sony HVL-F58AM, o har inte fotat så mkt med blixt innan osv. Så tänkte att man kanske kan få lite tips o ideer på vad man kan prova med osv i början:)

Kika in på fotobloggen Photo Explained, där finns många bra tips. Länken nedna går till kategorin Ljussättning:

http://www.photoexplained.com/category/ljus/

Jag gillar även videoklippsbiblioteket på www.prophotolife.com och även den specifika sajten om ljussättning - www.strobist.com med många bra tips på just ljussättning och utrustningen.

Vet du redan nu vad du tänker använda blixten till, dvs vilka situationer eller rent allmänt ha en blixt för de tillfällen där det kan behövas?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 15:08
Ursprungligen av Reisan:

Kika in på fotobloggen Photo Explained, där finns många bra tips. Länken nedna går till kategorin Ljussättning:

http://www.photoexplained.com/category/ljus/

Jag gillar även videoklippsbiblioteket på www.prophotolife.com och även den specifika sajten om ljussättning - www.strobist.com med många bra tips på just ljussättning och utrustningen.

Vet du redan nu vad du tänker använda blixten till, dvs vilka situationer eller rent allmänt ha en blixt för de tillfällen där det kan behövas?

Tack för tipsen. Jag vet inte direkt vad jag ska fota med blixt så, men jag har lagt märket till att de är många situationer när jag tex tar porträttbilder o så, som de blir väldigt vita o bleka o tråkiga bilder med den inbyggda blixten. Sen har jag inga ambitioner för tillfället o bli proffs, men en bra amatör är alltid skoj o va eftersom man har så mkt nöje med bilderna liksom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-02 15:16
Ursprungligen av Minto0:

Tack för tipsen. Jag vet inte direkt vad jag ska fota med blixt så, men jag har lagt märket till att de är många situationer när jag tex tar porträttbilder o så, som de blir väldigt vita o bleka o tråkiga bilder med den inbyggda blixten. Sen har jag inga ambitioner för tillfället o bli proffs, men en bra amatör är alltid skoj o va eftersom man har så mkt nöje med bilderna liksom.

Ja, det är begränsande möjlighet med den inbyggda blixten, men den är absolut bättre än ingen blixt alls. Det finns en del knep att ta till med den inbyggda blixten. En extern blixt där man kan rikta blixthuvudet, får man genast fler möjligheter att påverka blixtljuset.

Dock kan man motverka "likblekhet" med den inbyggda blixten med hjälp av blixtkompensationen, dvs gå ner ett par exponeringssteg, t ex till -7. Så får personen mer naturlig hudton.

Nedan är länkar till trådar i forumet som tar upp lite om porträttfotografering, dels utomhus och inomhus:

http://www.99.se/digitalfoto/249307-hur-tar-bra-portraett.html

http://www.99.se/digitalfoto/246346-inomhusfotografering-rekommenderar.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 15:45
Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är begränsande möjlighet med den inbyggda blixten, men den är absolut bättre än ingen blixt alls. Det finns en del knep att ta till med den inbyggda blixten. En extern blixt där man kan rikta blixthuvudet, får man genast fler möjligheter att påverka blixtljuset.

Dock kan man motverka "likblekhet" med den inbyggda blixten med hjälp av blixtkompensationen, dvs gå ner ett par exponeringssteg, t ex till -7. Så får personen mer naturlig hudton.

Nedan är länkar till trådar i forumet som tar upp lite om porträttfotografering, dels utomhus och inomhus:

http://www.99.se/digitalfoto/249307-hur-tar-bra-portraett.html

http://www.99.se/digitalfoto/246346-inomhusfotografering-rekommenderar.html

Jo jag vet att man kan de, men har en tendens o bli aningen mörkt i omgivningen då osv, o jag märkte stor skillnad på o använda extern när jag gjorde lite kort. Så vill mest utforska möjligheterna liksom Tack För tipsen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-02 15:52
Ursprungligen av Minto0:

Så vill mest utforska möjligheterna liksom Tack För tipsen

Jupp, jag har själv experimenterat lite med extern blixt. Roligare och lättare/bättre resultat. Något som kan vara bra som komplettering nu när du har extern blixt, är en hemgjord bouncecard - se www.abetterbouncecard.com.

Lycka till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 16:17
Ursprungligen av Reisan:

Jupp, jag har själv experimenterat lite med extern blixt. Roligare och lättare/bättre resultat. Något som kan vara bra som komplettering nu när du har extern blixt, är en hemgjord bouncecard - se www.abetterbouncecard.com.

Lycka till.

Ja jag såg den där länken någon annan stans, o de verkar ju riktigt coolt:) Jag har inte fått blixten ännu dock, utan ska beställa nu, men kommer komma till min bror eftersom jag bor utomlands för tillfället, så måste vänta 4 veckor innan jag får handen på den:) Men skoj o börja läsa på lite innan:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-02 17:33
Ursprungligen av Minto0:

Ja jag såg den där länken någon annan stans, o de verkar ju riktigt coolt:) Jag har inte fått blixten ännu dock, utan ska beställa nu, men kommer komma till min bror eftersom jag bor utomlands för tillfället, så måste vänta 4 veckor innan jag får handen på den:) Men skoj o börja läsa på lite innan:)

Aha, drygt att vänta. Men bra och kul att läsa på lite innan. Kan du inte köpa den där du är nu? Eller du vill kanske ha en svenskköpt blixt med tanke på garanti och service.

Bevaka tråden