Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Juno 106

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oh my God! =P Lyckades löda in det nya chippet efter mycket strul!
Slog på fanskapet och nejdå! Jag har precis lödit bort ett fullt fungerande voice chip och ersatt med ett nytt
i onödan! =P Rätt säker på att det är ett av dom andra "chippen" som är paj.
All patcher som kör med SAW låter kasst. Gaaaaahhh! =(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 20:17
Ursprungligen av drifter7508:

Oh my God! =P Lyckades löda in det nya chippet efter mycket strul!
Slog på fanskapet och nejdå! Jag har precis lödit bort ett fullt fungerande voice chip och ersatt med ett nytt
i onödan! =P Rätt säker på att det är ett av dom andra "chippen" som är paj.
All patcher som kör med SAW låter kasst. Gaaaaahhh! =(

Ojdå, du räknade från fel sida alltså?
Jag har typ femdubbelkollat varje gång jag har bytt och alltid kollat precis innan vilken röst det var som var trasig. Visst räknas rösterna åt "fel" håll, dvs inifrån och ut mot kanten till vänster?

Jag gissar att det gamla är rökt också? Det brukar vara ett litet helvete att löda ut dem...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-02 19:26

Hmmm sådanadär filter chip har jag 3st som jag plockat ur en Juno-106:a, har ingen användning för dem. Vill du köpa dem ?

Är det inte bättre att sälja synten i delar, så kanske du får ihop med än vad du la ut för den?
Juno 106 verkar vara syntarnas motsvarighet till volvo x 40, så reservdelar finns det nog alltid ett behov av.

Ursprungligen av SynthX:

Hmmm sådanadär filter chip har jag 3st som jag plockat ur en Juno-106:a, har ingen användning för dem. Vill du köpa dem ?

You bet!! Vart ska jag skicka pengarna!!??

Skicka PM så snabbt du kan!

Nejdå, Jag räknade inte fel. Det var helt enkelt voice 1 av dom 3 andra chippen som är trasigt.
Wave chippen. Inte "voice chippet" som jag trodde. =P

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 20:28

Aha, jag är med, 5534:an. Jag har faktiskt varit med om en trasig sådan också, fast det brukar vara 80017 som pajjar.

Roland har sådana också, undrar om inte jag har en i reserv någonstans...

Har du en fungerande 5534:a = jag köper bums!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-02 23:13

För att förtydliga - 80017A är INTE voicechip, utan en VCF/VCA-hybrid. Egentligen Rolands special-kretsar IR3109 (VCF) och BA662 (VCA) inbakat i samma epoxy-klump.

Fått tag i 3 stycken 5534 chip nu. Kan säga att dom är helt slut hos Roland nu.
Tillverkas inte, finns inte. Så dessa är nog nu ännu mera "rare" än dom
andra chippen.

Kom förra fredagen överens med säljaren att han skulle
kompensera mig med 500:- för att ha sålt en trasig synth. Det gick han med på.
Först skylle han på "transportskador". Jo tjena sa jag och förklarade läget.
Nu en vecka senare inga pengar. Nu skyller han på transportskada igen och att jag ska prata
med bussbolaget! Jävla idiot. Kommer man överens om någonting så håller man det.
Jag frågad tydligt ifall allt på Junon fungerade som det skulle och han svara ja. Grrr!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 14:55
Ursprungligen av drifter7508:

Fått tag i 3 stycken 5534 chip nu. Kan säga att dom är helt slut hos Roland nu.
Tillverkas inte, finns inte. Så dessa är nog nu ännu mera "rare" än dom
andra chippen.

Kom förra fredagen överens med säljaren att han skulle
kompensera mig med 500:- för att ha sålt en trasig synth. Det gick han med på.
Först skylle han på "transportskador". Jo tjena sa jag och förklarade läget.
Nu en vecka senare inga pengar. Nu skyller han på transportskada igen och att jag ska prata
med bussbolaget! Jävla idiot. Kommer man överens om någonting så håller man det.
Jag frågad tydligt ifall allt på Junon fungerade som det skulle och han svara ja. Grrr!

Jävligt trist stil av säljaren till juno 106 men å andra sidan så är just analoga syntar sånt man bör prova på plats för att se att allt fungerar. Ibland har inte ens de tidigare ägarna någon koll på sånt som döda voice chips osv. Jag själv undviker juno 106 som pesten pga dess felratio. Synd i övrigt då den har ett väldigt trevligt sound

Sådär! Sweet! Nu funkar åbäket igen! Lödde in det nya chippet idag. Låter kanon.
Behövs väl antagligen en justering inuti och finstämning men det är inget jag har en susning
om hur jag skall göra. Den låter helt okej när man lirar (och frågan är om man verkligen behöver justera för "casual play") men i Test Mode hör man helt klart
att justering behövs. Nån som kan skriva en tutorial för en idiot som jag? He he.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 20:33

Servicemanualen finns att tanka ner på nätet, den har steg-för-steg instruktioner för hur man justerar filter och förstärkare. Om du bara vill ha det "tillräckligt bra" kan du läsa den och se vilka trimpotar som gör vad och justera in rösterna du varit på så att de låter som de andra på gehör.

Jorå, den har jag läst en 10 ggr. Men verkar för avancerat för mig. Men vore ju bra ifall
man lyckades få alla röster stämda mot varandra i alla fall.

En annan fråga. Hur återställer jag alla patcher till "Factory"? Vilket är smidigast. Tankat ner
http://www.jarvik7.net/juno-106/ . Kan jag med detta program återställa de 2 bankerna på ett svep?
Eller måster jag gå igenom varje patch för sig?

Då kanske det är smidigare att bara köra wav filerna genom datorns ljudkort till "Tape Load"?

"Juno 106 för Dummy's" instruktion önskas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 08:31

Jag tror tyvärr att det är patch för patch som gäller...Juno-106an har en väldigt tidig midiimplementation så den är inte direkt ... perfekt.

Hmm, misstänkte det. Kanske inte tar så lång tid ändå. Eller så testar jag "TAPE".

http://www.sid6581.net/synths/juno/j106cal2.jpg
Är det steg 7. VCF Frequency som jag skall använda mig av för att "amatör stämma"?
Man ska alltså klinka på C4 och justera alla 6 röster till 248HZ, B3 pitch?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 09:08

Jag brukar ställa VCF frequencey, d v s cutoff-regeln på mitten och justera in alla filtrena ungefär på samma ton, för att sen ställa in keyb track på fullskalig och tracka in den genom att använda Poly2-mode. I Poly2-mode triggar första anslaget alltid röst 1 kan ju vara bra att veta...

Bevaka tråden