Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna från EyeTV?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-03 10:43

Jag spelade in en film med EyeTV 3. Jag skulle vilja bränna den med Toast till en DVD som funkar på en halvmodern DVD-spelare.
Problemet är att filmen efter att ha klippt bort allt onödigt ändå är en halv gb för stor.

Misstänker att detta inte är något olösligt problem. Men hur fn gör jag? Antar att jag måste konvertera filmen men allt sånt tar ju riktigt lång tid i EyeTV.

Kvalitet är inte av högsta prio, snarare att få plats med mer på skiva.

Tacksam för tips

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 10:37

Du drar bara in Filmensnamn.eyetv från EyeTV Archive till Toast DVD-Video, ställer in Video Quality och bränner! Komprimerar gör Toast själv... läs i manualen om du undrar hur.

Detta förutsätter iofs att du har senare versioner av Toast som stöder EyeTV. (9.0 vet jag funkar)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-07 14:17

Ok, schyst. Testade att dra ner till lägsta kvalitet men den säger ändå att filen är för stor. Originalet ligger på ca 4,8 gb.

Har letat i manualen men hittar ingen inställning för just komprimering.

Jag brukar exportera mina inspelningar till Divx-format, det drar ner storleken till runt 1/4-del av ursprunget. I divx-inställningarna kan du ställa in vilken kvalitet du vill ha på slutprodukten. Du når inställningarna genom att först välja divx ur Format-menyn i Spara som-rutan och sedan klicka på Alternativ/Options-knappen...

Alternativt markerar du filmen och klickar på Toast-knappen (om du har toast vill säga). Väl inne i toast kan du trixa med format, tex divx, och andra inställningar och i realtime får du då se om filmen får plats på skivan.

...sedan kan du bränna från Toast istället. Jag brukar spara mina konverteringar på diskimg.-filer på hårddisken. En IMG-fil med säg 12 avsnitt 2 1/2 män tar upp lika mycket utrymme som som ett avsnitt i eyetv-format.

Det var ett tag sedan jag gjorde detta men jag har för mig att jag brukar gå via toast och där spara som diskimage med filerna i divx-format.
Om inte dvd-spelaren du ska spela skivan i är kan läsa divx så finns det fortfarande flera alternativ att välja mellan.

Senast redigerat 2009-02-07 17:59
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-08 15:12

Grymt, då har jag inte tänkt så fel ändå. Tack för svaren!

1
Bevaka tråden