Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris Moog Prodigy och Pro One

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad får man betala för en Pro One och en Moog prodigy nu för tiden? I bra skick då alltså!
Verkar inte finnas många till försäljning även om väldigt många verkar gå över till att köra mjukvaror.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 07:47

Jag köpte nyligen en Moog Prodigy i riktigt bra skick för 6.500 SEK.

Pro One, 7000 och upp, Prodigy 6000 och upp... cirka. I bra skick!

Jag har blivit erbjuden 9000kr för min ProOne (sålde inte). Lite innan det så fick jag 3000kr för min Prodigy (den var repig).

  • Medlem
  • 2009-02-03 13:32

gav ~3,5 för min pro~one men det var ungefär två år sen och den var väldigt sliten rent kosmetiskt. + att jag stoppade i nya VCO chips.

Eller vad gav jag amino?

Så att betala 8000-9000 för en Pro One och 6000-7000 för Prodigy är helt normalt idag alltså?
Man önskar ibland flytta tillbaka tiden till slutet av 80-talet och början av 90-talet då syntharna var lite billigare...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 15:34
Ursprungligen av 18db:

gav ~3,5 för min pro~one men det var ungefär två år sen och den var väldigt sliten rent kosmetiskt. + att jag stoppade i nya VCO chips.

Eller vad gav jag amino?

Det var något sådant...du fick betala vad själv hade gett plus vad nya bushings hade kostat. Det måste varit drygt tre år sedan eftersom jag rensade ut den och lite annat när jag flyttade. Mår han bra nu?

De där två syntarna har ju raskt sprungit iväg i värde och är dessutom ganska sällan till salu. Jag gav 7500 för min p1 för ett år sedan.

Kommer aldrig att sälja den även om jag blir erbjuden +30k

(jag är mer kär i min p1:a än pippin i sin JP-8000!)

Ursprungligen av saftskallen:

De där två syntarna har ju raskt sprungit iväg i värde och är dessutom ganska sällan till salu. Jag gav 7500 för min p1 för ett år sedan.

Kommer aldrig att sälja den även om jag blir erbjuden +30k

(jag är mer kär i min p1:a än pippin i sin JP-8000!)

Håller med om att Pro~One är en magisk maskin. Nog den finaste monomaskin jag skruvat på.
Jag använder min P1 mycket oftare än jag använder minin eller MS-20.
Fast vill nån ge 15 för den så släpper jag den direkt. (Inkl extra uppsättning rattar + extra skal och träsidor).

  • Medlem
  • 2009-02-03 21:33
Ursprungligen av amino:

Det var något sådant...du fick betala vad själv hade gett plus vad nya bushings hade kostat. Det måste varit drygt tre år sedan eftersom jag rensade ut den och lite annat när jag flyttade. Mår han bra nu?

Den mår finfint förutom att outputkontakten har börjat släppa. Ett av mina bästa köp någonsin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 16:45

Varför inte köpa en DSI Mopho. Den ska tydligen låta väldigt lik Pro~One med mycket värme och botten.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Varför inte köpa en DSI Mopho. Den ska tydligen låta väldigt lik Pro~One med mycket värme och botten.

Mvh
Demokid

Tyvärr (eller inte?) låter inte Mopho som P1. Jag har båda och jag tycker Mopho klår P1 med råge. Men jag har å andra sidan aldrig utvecklat en kärleksrelation till P1. Vad som talar för en P1 är att den har ett sound som funkar och att det är hög igenkänningsfaktor. Man rattar lite och sugs rakt in i musikhistorien. Aha-upplevelser galore! Och såklart det faktum att var sak har sin ratt eller knapp, precis som alla stora klassiker.

Mopho kan låta väldigt likt, men den är mer hifi och den kan otroligt mycket mer. Den har mer kött och mer skrik och en hjärnskrynklande modulationsmatris. Men den trivs bäst med sin datoreditor eller en väldigt kompetent MIDI-controller.

Det är en inställningsfråga som jag ser det. Old-skool vs Nu-skool. Typ.

Ljudet: Mopho, händerna ner.
Synthglädje: P1, trots mer än dubbla priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 21:08
Ursprungligen av sawtooth:

Tyvärr (eller inte?) låter inte Mopho som P1. Jag har båda och jag tycker Mopho klår P1 med råge. Men jag har å andra sidan aldrig utvecklat en kärleksrelation till P1. Vad som talar för en P1 är att den har ett sound som funkar och att det är hög igenkänningsfaktor. Man rattar lite och sugs rakt in i musikhistorien. Aha-upplevelser galore! Och såklart det faktum att var sak har sin ratt eller knapp, precis som alla stora klassiker.

Mopho kan låta väldigt likt, men den är mer hifi och den kan otroligt mycket mer. Den har mer kött och mer skrik och en hjärnskrynklande modulationsmatris. Men den trivs bäst med sin datoreditor eller en väldigt kompetent MIDI-controller.

Det är en inställningsfråga som jag ser det. Old-skool vs Nu-skool. Typ.

Ljudet: Mopho, händerna ner.
Synthglädje: P1, trots mer än dubbla priset.

Ne det är klart att den inte låter riktigt likt, den är ju ju en ny synt och har dessutom dubbla suboscillatorer för att biffa upp ljudet. Men Puppets har gjort ljud på sin P08 samt Mopho som låter nästan identiskt med Pro~One så det går om man vill. Jag gillar min P08 och kommer nog inte köpa en Mopho men jag måste säga att jag älskar det ikke hifiljudet ur min Pro~One.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-04 03:01

>sawtooth;1709526]Tyvärr (eller inte?) låter inte Mopho som P1. Jag har båda och jag tycker >Mopho klår P1 med råge.

På vilket vis?

Om du slår av allT extra jox som Mopho har subbar och annat och ställer in dem
lika med samma förutsättningar på vilket vis låter den ena bättre än den andra?

Ursprungligen av Heualia:

>sawtooth;1709526]Tyvärr (eller inte?) låter inte Mopho som P1. Jag har båda och jag tycker >Mopho klår P1 med råge.

På vilket vis?

Om du slår av allT extra jox som Mopho har subbar och annat och ställer in dem
lika med samma förutsättningar på vilket vis låter den ena bättre än den andra?

Mopho är "renare" och "hårdare". Ungefär som de flesta nytillverkade analoger, jämfört med "originalen". Men absolut, den kommer som demokid sade ganska nära P1 om så önskas. Man kan kanske likna det vid att uppgradera sina högtalare: samma sak fast bättre. Jag anser personligen att det är roligare med en större palett, så jag skulle välja Mopho om jag var tvungen. Men som sagt, jag har aldrig riktigt bondat med P1. Den står där och är användbar men den där jippie!-känslan infinner sig inte hos mig. Den får jag däremot av Mopho.

Och dessutom fattar jag inte riktigt grejen med att slå av extra jox. Extra jox är ju det som gör saker extra skoj! En ensam oscillator eller ett ensamt filter är ju sällan särskilt kul, oavsett hur fenomenalt bra de är.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-04 18:52

Du sa att de *låter* olika och eftersom jag inte äger en Mopho eller P1 så var jag intresserad av skillnaden som folk uppfattade i ljudet mellan dessa två därav är två subbar avsevärt extar jox
vilket ger annorlunda ljudbild än utan dem.Därav min förfrågan av att slå av dem, hur skall du annars kunna jämföra dem på nogorlunda lika förutsättningar?

Kan ochså tänka mig att Mophon har ett knalligare eller hårdare sound som du uttrycker det.

Ursprungligen av Heualia:

Du sa att de *låter* olika och eftersom jag inte äger en Mopho eller P1 så var jag intresserad av skillnaden som folk uppfattade i ljudet mellan dessa två därav är två subbar avsevärt extar jox
vilket ger annorlunda ljudbild än utan dem.Därav min förfrågan av att slå av dem, hur skall du annars kunna jämföra dem på nogorlunda lika förutsättningar?

Kan ochså tänka mig att Mophon har ett knalligare eller hårdare sound som du uttrycker det.

Jo, jag förstod vad du menade. Som Puppets sade här ovan: den låter väldigt likt P1 om man vill. Jag själv tycker inte det blir exakt lika även om man skrotar till det med feedback, men nära nog. Skillnaden ligger alltså inte i subbarna, i alla fall inte i mina öron.

Jag tycker man kan säga att det inte finns någon vettig anledning att köpa en P1 om man bara vill åt soundet och inte bryr sig om interfacet/vintagefaktorn.

Intressant att läsa era synpunkter. Jag vill åt soundet som finns på P1 och gillar interfacet. Men jag har inte kollat in Mophon. Men genom att bara titta på den så blir jag inte sugen på att dra i rattarna som om jag jämför med P1. Men nu har jag ju som sagt inte testat Mophon så det vore klart dumt att bara avfärda den pga utseendet. Priset är ju också klart bättre.
Men egentligen så är jag mest sugen på en Prophet08 men de har ju blivit dyrare på sistone.

Ursprungligen av ReasonMan:

Intressant att läsa era synpunkter. Jag vill åt soundet som finns på P1 och gillar interfacet. Men jag har inte kollat in Mophon. Men genom att bara titta på den så blir jag inte sugen på att dra i rattarna som om jag jämför med P1. Men nu har jag ju som sagt inte testat Mophon så det vore klart dumt att bara avfärda den pga utseendet. Priset är ju också klart bättre.
Men egentligen så är jag mest sugen på en Prophet08 men de har ju blivit dyrare på sistone.

Nej, Mophon är skittråkig att "ratta", på gränsen till riktigt irriterande. Men en vettig controller eller datoreditorn (såvida man inte är fientligt inställd till sådana moderniteter) gör det hela mycket roligare. Prophet '08 Tabletop är annars inte så jättemycket dyrare än en P1:a i toppskick. Det är ju faktiskt ett väldigt intressant alternativ.

  • Medlem
  • 2009-02-03 19:22

6500 för min pro one i rätt risigt skick pot-mässigt ca 4-5 månader sen

pro one är värd sin vikt i guld, tror inte det finns någon annan gammal synt som tilltalar mig mer än den (så länge vi inte blandar in modulsystem).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-03 19:46

Köpte min Pro 1 för ca ett år sedan för 6000:- var i helt Ok skick.

//JOJA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 20:15

Gav 2k för min mycket fint skick, men behövde spraya lite och fixa några lödningar då den stått undanställd i en källare sen sent 80-tal. Tycker den knäcker Mopho med råge, det är ju skitigheten och det industiella soundet som jag älskar, Mopho är för clean och har tillsammans med evolvern de vidrigaste små rattarna jag kännt på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 20:17

Men jag är väl den enda som tycker Mophon är snygg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 19:03

Jag säger så här som har båda och älskar båda Har du inte hört nån av de tidigare så kommer du inte höra någon skillnad på de ljuden du vill ska låta Pro~One.
Skillnaden som brukar vara mellan nya och gamla synthar är att de gamla har ofta ett mer "skitigt" sound som du lätt återskapar med lite feedback på Mophon (som den givetvis har internt ) Om du vill veta hur en Pro~One kan låta ska du lyssna på "Upstairs at Erics" med Yazoo, det är i stort sett bara Pro~One på den skivan även bastrumman på den skivan är Pro~One och resten TR808.

//J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 22:13

Ja Prophet 08 kan jag rekommendera varmt, den låter verkligen prophet och Pro~One den med. Både Mopho och P'08 har ju exakt samma filter design som P~5 och P~1.
Jag älskar SCI soundet, och jag har inte blivit besviken på någon av dessa nya. De levererar det ljudet du är ute efter om du gillar Pro~One - Punkt slut!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-06 01:40

>Puppets;1710171]Ja Prophet 08 kan jag rekommendera varmt, den låter verkligen prophet
>och Pro~One den med. Både Mopho och P'08 har ju exakt samma filter design som P~5 och P~1.

Och vart ifrån har du fått för dig att så är fallet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 10:09

Från Dave Smith FAQ...

Are the Curtis chips used in DSI products the same chips used in the Sequential synthesizers?
The Curtis chips we use are newly manufactured (not NOS—new old stock) and are not chips that were used in Sequential products. However, the filter design is essentially the same as that used in the earlier chips.

på tok för mycket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 00:18
Ursprungligen av hans olof:

på tok för mycket...

Jag vet, det är sjukt

Annars håller jag med Sawtooth när det gäller P'08 tabletop den borde du kunna få beggad säkert till samma pris som en P1 i gott skick. Den är nästan som 2 synthar i 1 då den har layer eller split A och B men just nu stöder mjukvaran bara 1 midikanal.

//J

Bevaka tråden