Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS till iPhone (utan jailbreak)

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Inom två månader var info som kom.
Det betyder inte om två månader.
Något du undrar?

Nej jag undrar inget. Hurså? Om appen inte har kommit än är väl förklaringen att det kan ta upp till två månader. Det har inte gått två månader ännu.

Ursprungligen av theplague:

Inom två månader var info som kom.
Det betyder inte om två månader.

Näe, men om man hade den klar på 11 dagar så skulle man väl inte säga inom två månader, eller hur?

Det är ju lite väl tidigt att börja fråga where is the fucking app?! när det gått 11 dagar - snacka om otålig.

And where is the fucking movie rent on ATV? Fuck!!!
[this is OT and should be erased - but the writer just had to write it - it was a pure reflex - a bad day...that's all]

Mobil har fått testa det nya MMS-programmet:

Vi provar mms med Iphone

Om jag förstått artikeln rätt gäller följande:

  • MMS-applikationen kommer att kräva att operatören lägger till en speciell tjänst i sitt nät. Det är alltså så de kommer runt MMS-problemet (SwirlyMMS visar ju att det går att göra MMS-program som fungerar som vanligt, men detta bryter mot reglerna för programmen i App Store).

  • MMS-programmet kommer inte att fungera med andra operatörer i så fall, om de inte köper in det och aktiverar det i sitt nät.

  • Programmet kommer att finnas i App Store (inte så oväntat)

  • Programmet väntar på Apples push-funktion för iPhone-program som ska komma men ännu inte lanserats.

Ursprungligen av Adrian B:

Mobil har fått testa det nya MMS-programmet:

Vi provar mms med Iphone

Om jag förstått artikeln rätt gäller följande:

  • MMS-applikationen kommer att kräva att operatören lägger till en speciell tjänst i sitt nät. Det är alltså så de kommer runt MMS-problemet (SwirlyMMS visar ju att det går att göra MMS-program som fungerar som vanligt, men detta bryter mot reglerna för programmen i App Store).
    [b]

  • MMS-programmet kommer inte att fungera med andra operatörer i så fall, om de inte köper in det och aktiverar det i sitt nät.[/b]

  • Programmet kommer att finnas i App Store (inte så oväntat)

  • Programmet väntar på Apples push-funktion för iPhone-program som ska komma men ännu inte lanserats.

Men, det kommer att fungera att skicka till och ta emot från folk som har annan operatör?

Ursprungligen av theplague:

Men, det kommer att fungera att skicka till och ta emot från folk som har annan operatör?

Visst, utåt sett blir det som vilket MMS som helst. Och du kan ta emot vilket MMS som helst. Det verkar bara vara själva tekniken att få det till iPhone från operatören som skiljer sig - om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 16:55

Aha, bra med förbättringar. Då kanske det kommer en iPhone 2.X update eller så som inkluderar push-funktionen snart.

Tyvärr har jag varken iPhone eller använder MMS särskilt ofta.

Om de ändå måste installera något i sitt nät kanske de kan få med Visual Voicemail på en gång?

Man undrar ju varför det inte går att köra vanlig standard-mms på en iPhone...varför dom måste installera speciellt program på servrarna. Vad är det som skiljer en iPhone från t.ex. en Nokia i detta fall?
(detta efter att denna "push-notification- funktion kommit alltså)

Ursprungligen av Zimmerman:

Man undrar ju varför det inte går att köra vanlig standard-mms på en iPhone...varför dom måste installera speciellt program på servrarna. Vad är det som skiljer en iPhone från t.ex. en Nokia i detta fall?
(detta efter att denna "push-notification- funktion kommit alltså)

Som jag fattar det behövs inget program på servrarna egentligen, bara det att APN-konfigurationen hårdkodas i programmet, och kan inte ändras av användaren. Vilket gör att programmet låses mot en operatör.

Frågan kvarstår dock: varför behöver man inte göra det med t.ex. en Nokia? Är det programutvecklaren och/eller Telia som kräver denna lösning för att hindra andra att använda programmet? Alltså: det är inte en teknisk spec på iPhone som kräver denna lösning?

Ursprungligen av Leftrustle:

Som jag fattar det behövs inget program på servrarna egentligen, bara det att APN-konfigurationen hårdkodas i programmet, och kan inte ändras av användaren. Vilket gör att programmet låses mot en operatör.

Ursprungligen av Zimmerman:

Frågan kvarstår dock: varför behöver man inte göra det med t.ex. en Nokia? Är det programutvecklaren och/eller Telia som kräver denna lösning för att hindra andra att använda programmet? Alltså: det är inte en teknisk spec på iPhone som kräver denna lösning?

Det måste du på en Nokia. För varje telefon jag köpt har jag behövt konfigurera den mot den operatör jag valt för att kunna ta emot MMS. Oftst genom att skriva in sitt telefonnummer hos operatören, som sen skicka inställningarna som SMS.

iPhone har dock inget inbyggt system för detta som t.ex. Nokia-telefoner har. Efterson Apple valt att inte ha MMS.

Det förklarar ändå inte varför OPERATÖREN måste installera ett program hos sig. Att konfigurera sin egen iPhone mot MMS-systemet - som ju finns där redan eftersom en ziljon Nokia och Ericsson kör mms - gör man ju i - tja - i sin iPhone...med denna app förslagsvis som man installerat i sin iPhone.
men varför är det inte bara att tuta och köra sedan? Varför måste OPERATÖREN installera? Dom behöver inte installera någonting när det gäller alla andra mobilmärken.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det måste du på en Nokia. För varje telefon jag köpt har jag behövt konfigurera den mot den operatör jag valt för att kunna ta emot MMS. Oftst genom att skriva in sitt telefonnummer hos operatören, som sen skicka inställningarna som SMS.

iPhone har dock inget inbyggt system för detta som t.ex. Nokia-telefoner har. Efterson Apple valt att inte ha MMS.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man undrar ju varför det inte går att köra vanlig standard-mms på en iPhone...varför dom måste installera speciellt program på servrarna. Vad är det som skiljer en iPhone från t.ex. en Nokia i detta fall?

Well, det går ju att köra standard-MMS på iPhone, om man hackar den och installerar SwirlyMMS. Men Swirly använder metoder som inte är tillåtna för program i App Store. Så min gissning är att denna MMS-lösning är ett sätt att jobba sig runt begränsningarna för program i App Store.

Det kan ju vara en förklaring. Men det betyder att denna app inte snackar med det vanliga mms-systemet alltså?

Ursprungligen av Adrian B:

Så min gissning är att denna MMS-lösning är ett sätt att jobba sig runt begränsningarna för program i App Store.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan ju vara en förklaring. Men det betyder att denna app inte snackar med det vanliga mms-systemet alltså?

Jo, men i "vanliga" telefoner skickas, om jag förstått saken rätt, ett speciellt sms ut när man får mms som telefonen känner igen och börjar hämtningen av mms:et. I en iPhone skulle ju inte det fungera eftersom man inte får göra ett program som ligger i bakgrunden och kolla alla inkommande sms om de är specialsms eller inte. Därför måste man göra en annan teknisk lösning, push notification service som Apple kommer att erbjuda. På grund av det måste operatörerna göra en specialinstallation för iPhone i sitt system. Det SwirlyMMS gör (och som inget program i AppStore nånsin kommer få göra) är att det ligger i bakgrunden och kontrollerar alla inkommande sms om de är specialsms eller inte.

Om jag förstått saken rätt är det inte svårt att göra ett program som kan skicka MMS, det svåra är att göra ett program som tar emot MMS.

Gracias! Nu fattar jag. Det konstiga är ju att prgrammet som ligger och väntar på sms - som plingar till när man får ett sms - inte också kan kolla om det är ett mms. Någonting i luren är ju vaket som tar emot och bums signalera inkommet sms - detta program borde givetvis också vara kapabelt att reagera om det egentligen är ett mms och därmed trigga igång ett fint mms-program. Man tycker liksom att detta borde vara en baggis för Apple.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jo, men i "vanliga" telefoner skickas, om jag förstått saken rätt, ett speciellt sms ut när man får mms som telefonen känner igen och börjar hämtningen av mms:et. I en iPhone skulle ju inte det fungera eftersom man inte får göra ett program som ligger i bakgrunden och kolla alla inkommande sms om de är specialsms eller inte. Därför måste man göra en annan teknisk lösning, push notification service som Apple kommer att erbjuda. På grund av det måste operatörerna göra en specialinstallation för iPhone i sitt system. Det SwirlyMMS gör (och som inget program i AppStore nånsin kommer få göra) är att det ligger i bakgrunden och kontrollerar alla inkommande sms om de är specialsms eller inte.

Om jag förstått saken rätt är det inte svårt att göra ett program som kan skicka MMS, det svåra är att göra ett program som tar emot MMS.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jo, men i "vanliga" telefoner skickas, om jag förstått saken rätt, ett speciellt sms ut när man får mms som telefonen känner igen och börjar hämtningen av mms:et. I en iPhone skulle ju inte det fungera eftersom man inte får göra ett program som ligger i bakgrunden och kolla alla inkommande sms om de är specialsms eller inte. Därför måste man göra en annan teknisk lösning, push notification service som Apple kommer att erbjuda. På grund av det måste operatörerna göra en specialinstallation för iPhone i sitt system. Det SwirlyMMS gör (och som inget program i AppStore nånsin kommer få göra) är att det ligger i bakgrunden och kontrollerar alla inkommande sms om de är specialsms eller inte.

Utmärkt förklaring!

Ursprungligen av Zimmerman:

Det konstiga är ju att prgrammet som ligger och väntar på sms - som plingar till när man får ett sms - inte också kan kolla om det är ett mms. Någonting i luren är ju vaket som tar emot och bums signalera inkommet sms - detta program borde givetvis också vara kapabelt att reagera om det egentligen är ett mms och därmed trigga igång ett fint mms-program. Man tycker liksom att detta borde vara en baggis för Apple.

Jag är helt övertygad om att det är en baggis för Apple, men att dom valt att inte ha med den funktionen medvetet.

Varför kan man diskutera rätt mycket. Några tänkbara skäl är att MM inte alls är lika stort i USA och iPhone är tänkt att alltid vara uppkopplad och då fungerar det nästan lika bra att bifoga en bild ett mejl, och det kostar dessutom inte flera kronor som MMS gör.

Men jag tillhör de som tycker att MMS fyller en funktion som saknas idag och att det är tillräckligt populärt för att vara en befogad funktion i telefonen. Argumentet att det går lika bra att mejla håller inte, jag är övertygad om att alla som hävdar det samtidigt använder SMS, så det blir ju lite hyckleri i så fall.

Fast utifrån hur envis Jobs kan vara så ska vi ska nog vara glada att vi alls fick SMS i telefonen. Och det är trots att en SMS-lösning med stora brister.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-18 01:32
Ursprungligen av Adrian B:

Utmärkt förklaring!

Varför kan man diskutera rätt mycket. Några tänkbara skäl är att MM inte alls är lika stort i USA och iPhone är tänkt att alltid vara uppkopplad och då fungerar det nästan lika bra att bifoga en bild ett mejl, och det kostar dessutom inte flera kronor som MMS gör.

Sen är det ju så att de flesta telefoner i Sverige idag, enkelt kan ta emot MMS men bara för det behöver det inte vara lika lätt att ta emot mail som det är i iPhone. Och alla har inte iPhone......

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-17 20:09

Inom två månader - det är imorgon det!

Jag väntar också intresserat på en MMS applikation men faktum är att jag skulle hellre ta ett antal välbehövliga förbättringar till SMS applikationen... såsom:

* kunna forwardera sms
* kunna hantera/skicka/ta emot kontakter (vcard)
* mottagetkvitto

Avsaknaden av MMS är en smärre irritation som mest visar sig kring nyår och jul då det verkar som att det skickas lite mer MMS än normalt till mig (dvs: något istället för inget:)

Avsaknaden av som jag upplever det grundläggande SMS funktionaliteten är en ständig källa till problem... Speciellt när jag har två tonårssöner och en fru som inte har iPhones...

Och även med en iPhone så måste de ju ha pushmail för att få mailen direkt och det är inte gratis...

Jag kan rekommendera en läsning av tråden som Adrian refererade till...

--j

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag väntar också intresserat på en MMS applikation men faktum är att jag skulle hellre ta ett antal välbehövliga förbättringar till SMS applikationen... såsom:

* kunna forwardera sms
* kunna hantera/skicka/ta emot kontakter (vcard)
* mottagetkvitto

Avsaknaden av MMS är en smärre irritation som mest visar sig kring nyår och jul då det verkar som att det skickas lite mer MMS än normalt till mig (dvs: något istället för inget:)

Avsaknaden av som jag upplever det grundläggande SMS funktionaliteten är en ständig källa till problem... Speciellt när jag har två tonårssöner och en fru som inte har iPhones...

Och även med en iPhone så måste de ju ha pushmail för att få mailen direkt och det är inte gratis...

Jag kan rekommendera en läsning av tråden som Adrian refererade till...

--j

Mottagarekvitto kan man väl strunta i, eftersom den inte alltid berättar när telefonen fått SMS:et, bara nä någon av servrarna mellan dig och mottagaren fått meddelandet att skicka vidare...

Ursprungligen av attila:

Mottagarekvitto kan man väl strunta i, eftersom den inte alltid berättar när telefonen fått SMS:et, bara nä någon av servrarna mellan dig och mottagaren fått meddelandet att skicka vidare...

Nåväl, jag tar gärna möjligheten att själv välja om jag vill ha det eller om jag vill strunta i det:cool:

Men nu då... nu har det gått 2 månader och jag fick ett av mina sällsynta MMS häromdagen... Då saknade jag den här appen:)

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-01-30 19:27

jag har haft min iPhone sedan 15sept tror jag, och jag har fått 2 mms allt som allt... en bild som jag bad en person skicka för att jag inte hade någon profilbild i min iphone på den personen. och ett animerat grattis mms.
Ingen stress för min del med den där appen

MMS är bara ett sätt för telekomföretagen att få ut några extra kronor av oss konsumenter. Därför är det inte så konstigt att Telia vill utveckla en applikation för ändamålet.

Apple borde satsa på att utveckla sms-funktionerna (som tyvärr inte används i någon enorm utsträckning på den amerikanska marknaden) till att ge oss möjligheten att skicka och ta emot vCard, vidareförmedla sms till andra telefoner och ge lite valmöjligheter vad gäller sättet att läsa sms. De får gärna se till att man helt kan välja bort SMS Preview också.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

MMS är bara ett sätt för telekomföretagen att få ut några extra kronor av oss konsumenter. Därför är det inte så konstigt att Telia vill utveckla en applikation för ändamålet.

Förvisso, men det är många konsumenter som vill ha funktionen också, eller som förväntar sig att den ska finnas i alla fall. Det är ingen som tvingar en att använda MMS istället för att mejla en bild, men vissa anser att det är värt [över]priset som operatören tar ut.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple borde satsa på att utveckla sms-funktionerna (som tyvärr inte används i någon enorm utsträckning på den amerikanska marknaden) till att ge oss möjligheten att skicka och ta emot vCard, vidareförmedla sms till andra telefoner och ge lite valmöjligheter vad gäller sättet att läsa sms.

Jag kan bara hålla med och har varit inne på det förut, det är många brister i dagens SMS i iPhone.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

De får gärna se till att man helt kan välja bort SMS Preview också.

Med "helt välja bort", menar du att det inte ens ska stå att man fått ett SMS? För redan idag kan du välja bort att själva texten ska synas.

Ursprungligen av Adrian B:

Med "helt välja bort", menar du att det inte ens ska stå att man fått ett SMS? För redan idag kan du välja bort att själva texten ska synas.

Jag har satt inställningarna till det som den instruktionen visar, men det fungerar inte riktigt som jag önskar. Tydligen visas ändå en förtitt av texten om du använder telefonen när ett sms kommer in. Om du däremot har telefonen knapplåst så står det bara att ett text-meddelande har kommit in.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har satt inställningarna till det som den instruktionen visar, men det fungerar inte riktigt som jag önskar. Tydligen visas ändå en förtitt av texten om du använder telefonen när ett sms kommer in. Om du däremot har telefonen knapplåst så står det bara att ett text-meddelande har kommit in.

Ah, det kan nog stämma. Ja, det kan ju vara ett scenario där man också vill slippa det. Men som sagt, SMS-stödet i iPhone är ingen höjdare, utöver det allra mest grundläggande. Vi får hoppas att iPhone OS 3.0 tar det till en ny nivå (men jag håller inte andan...).

Du har just upptäckt grundbulten i marknadskapitalism. ALLT som ett företag gör är för att "få ut några extra kronor av oss konsumenter". Alla företag. hela världen. hela tiden. Alltid. :$:$

Ursprungligen av Tobias Schelin:

MMS är bara ett sätt för telekomföretagen att få ut några extra kronor av oss konsumenter. Därför är det inte så konstigt att Telia vill utveckla en applikation för ändamålet.

Bevaka tråden