Om det nu är sant att Telia inte har någon exklusiv rätt till iPhone längre då kan det finnas flera orsaker till att andra operatörer avvaktar med att sälja iPhone.
Om man tar exempelvis Tre så tror jag att de har en ganska bra inkomstkälla via Planet3 där de lockar med diverse ringsignaler, musik och liknande. Men, det finns ett problem vad det gällar iPhone. Tre kan inte branda en iPhone som de gör med andra telefoner (snart finns det ingen knapp på telefonen längre som inte leder till Planet3 eller liknande). Förvisso skulle Tre kunna lägga upp en Planet3-app i AppStore men där tror jag att det kan finnas flera problem. Tre Music blir ju direkt konkurrent med iTunes och det kan även finnas funktionalitets problem som att bl. a. Tres ringsignaler inte skulle funka på iPhone (jag kanske har fel här).
Vidare tror jag att i brist på wifinät, liknande som Telias HomeRun, skulle andra operatörer vara tvungna att erbjuda flate rate-liknande abbonemang vilket de förmodligen ser mindre lönsamt med tanken på hur många MB en iPhone-ägare kan sluka.