Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numrera utskrifter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har gjort ett frågeformulär åt en kund. Kunden ska skicka ut dessa till slumpade hushåll i en kommun. Nu vill han numrera varje formulär så att han kan se vilka som har svarat och vilka som behöver en påminnelse. Jag skulle kunna göra ett 1000 sidor långt dokument i Indesign (CS2) med ett nummer på varje sida men det tar lite tid. Kan man göra det när man skriver ut på nåt sätt? Alltså att skrivaren numrerar varje papper som kommer ut (det första pappret markeras 1/1000 och det sista 1000/1000).

Nån som har en lösning eller någon annan idé hur jag ska göra?

/Markus

Eftersom du behöver kunna koppla ihop numret med en viss adress (annars kan man ju inte skicka påminnelser till någon om man inte vet vilket nummer som är vilken adress), så låter det som ett jobb för en databas. Exempelvis FileMaker Pro. När du skriver ut adressen så bör du samtidigt kunna skriva ut numret ovanpå formuläret (som du ju kan skriva ut 1000 ex av separat och slänga i skrivaren igen?). Kanske en tvåsidig utskrift kan vara något?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 17:45

1000 ex borde väl gå hos en tryckare?
Dom gör sånt varje dag.

Skapa en excelfil eller liknande med nummerserien Ta ditt dokument samt excelfilen och gå till en digitaltryckare som kan hantera variabeldata (skulle rekommendera mig själv om du bott i göteborgsområdet ). Enklast och billigast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 19:09

Eller så gör du en excelfil och fyller en kolumn med siffrorna 1-1000 - sparar som tabbegränsad - importerar datafil i indesign - kopplar siffrorna till en plats på mallsidan - låter indesign fylla på hela databasen och generera alla sidor - spara som pdf - skicka för print.

1
Bevaka tråden