Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson Xperia X1 ett riktigt skräp

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det som kan bli en intressant produkt är Nokia N97 när den väl kommer men annars håller jag med om Matts att ett fysiskt tangentbor är nästan ett måste. Därav en E71 eller N90 väldigt bra produkter från Nokia.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 21:05

Nu h ar SE gått med i Open Handset Alliance och ska utveckla en Android-mobil. Kul Jag ser fram emot en bättre smartphone från SE i framtiden.

Jag har skaffat mig en Xperia och den är faktiskt rätt bra, fast lite pyttigare att hantera än iPhone. Dock fler finesser och en i grunden utmärkt funktionalitet. Känns dessutom gedigen och har bra batteritid.

Idag kom det in en kille på Janssondata (Apple Premium Reseller) och frågade om vi hade fodral för Xperia. Jag gapskrattade inombords, men bet ihop och hänvisade vänligt till Telenor-, Telia- och Trebutikerna.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-02-03 20:15

har inte provat xperia men windows mobile har man ju fått sin beskärda del av... bästa smartphone jag haft var SEs M600i, den vart sågad i många tester och var sjukt instabil i början men efter några updates vart den riktigt bra och när jag till sist avlivade den genom att den krossades under min fot på jobbet kom det nästan en tår, m600i var enligt mig den bästa smartphone SE gjort, den var hyffsat rapp hade tidernas kanske bästa "mobila tangentbord" och framförallt, den var inte utrustad med skräp som kamera och dylikt vilket gjorde den hyffsat prisvärd också... hade det inte varit för att jag jobbar som snickare hade det nog blivit en iphone men är skeptiskt till att den pallar den miljön på samma sätt som min m600i gjorde,,,

Ursprungligen av nuclear:

har inte provat xperia men windows mobile har man ju fått sin beskärda del av... bästa smartphone jag haft var SEs M600i, den vart sågad i många tester och var sjukt instabil i början men efter några updates vart den riktigt bra och när jag till sist avlivade den genom att den krossades under min fot på jobbet kom det nästan en tår, m600i var enligt mig den bästa smartphone SE gjort, den var hyffsat rapp hade tidernas kanske bästa "mobila tangentbord" och framförallt, den var inte utrustad med skräp som kamera och dylikt vilket gjorde den hyffsat prisvärd också... hade det inte varit för att jag jobbar som snickare hade det nog blivit en iphone men är skeptiskt till att den pallar den miljön på samma sätt som min m600i gjorde,,,

I agree to disagree my friend...

Måste säga att M600 nog är den sämsta telefon jag ägt. Slöare skit får man leta efter.. Jag grät tårar av lycka när en kompis råkade hälla öl på den så att den dog..

http://www.99.se/1496942-post73.html
http://www.99.se/1514859-post2.html

Säga vad man vill om Xperia men skärmen var ju väldigt mycket bättre än på Iphone. Jäklar vilken upplösning och skärpa. Där är den överlägsen. Att man sedan kan redigrea word, excell mm i den gör att den för 90% av alla användare ÄR en smartare telefon än Iphon som mest är en rolig pryl utan vettiga funktioner. För vad är väderpluginen egentligen bra för? Hur kul är det med en dålig, precisionslös GPS istället för möjligheten att öppna Excellfiler? Eller rakapparatgrunkan och ölglaset? Dessa funktioner är i de flestas ögon, utom apple-super-fans, totalt absolut meningslösa och inget argument för att över huvud taget köpa en Iphone. Sen är Xperia långsam- absolut, men ärligt så är Iphone inte heller något under av snabbhet..... Och hur i h-e kan man släppa en webläsare som INTE stödjer FLASH?!?!

/m

Ursprungligen av martinator:

...Att man sedan kan redigrea word, excell mm i den gör att den för 90% av alla användare ÄR en smartare telefon än Iphon...

Tillåt mig tveka...:cool:

Ursprungligen av BlackSmp:

Tillåt mig tveka...:cool:

Vad tror du fles människor föredrar.
Att kunna öppna ett mail och läsa en företagsrapport i
foramtet Excell, eller att kunna visa upp en skärm med ett ölglas?

/martin

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 16:27
Ursprungligen av martinator:

Vad tror du fles människor föredrar.
Att kunna öppna ett mail och läsa en företagsrapport i
foramtet Excell, eller att kunna visa upp en skärm med ett ölglas?

/martin

Fy f-n vilket klockren jämförelse!

Vilken skulle du välja av dessa?

1. En mobil med supergenomtänkt, enkelt & snabbt gränssnitt, med fantastisk ergonomi & design frambringad av världens bästa designers. 100% synkbar med din dator?

2. Ett stycke metall baserad på en idé bestående av avföring?

Ursprungligen av DaPhox:

Fy f-n vilket klockren jämförelse!

Vilken skulle du välja av dessa?

1. En mobil med supergenomtänkt, enkelt & snabbt gränssnitt, med fantastisk ergonomi & design frambringad av världens bästa designers. 100% synkbar med din dator?

2. Ett stycke metall baserad på en idé bestående av avföring?

Förlåt, men vad exakt är "avföring" i detta sammanhang?

Om det är X1s innehåll som åsyftas så kan jag bara konstatera att jag inte håller med.

Även om jag gillar Apples datorer har jag svårt att förstå detta hyllande av iPhone och klankande på konkurrenterna. X1 är en utmärkt produkt i sin kategori. Och den kategorin är inte samma som de som är ute efter en iPod Phone (iPhone).

Vad man kan klaga på när det gäller X1 är att den - om Sony Ericsson klarat av utveckling - borde kört UIQ. Men tyvärr behärskade de inte den plattformen och skickade ut den till ättestupan.

Vet man vad Xperia X1 är för typ av produkt, vilket OS den kör och är beredd att anpassa den i stil med en dator - då är det ett bra val. Är man ute efter en iPhone (konsumera media i första hand) är den inte rätt produkt.

Då jag anser att en smartphone skall kunna ersätta en bärbar dator och erbjuda möjligheter på alla sätt kan jag inte ge X1 annat än bra betyg för vad den är.

Tycker trådtiteln är felaktig, det är ingen skräpprodukt, tvärtom.

När Apple släpper den iPhone Pro jag beskrev tidigare kan jag tänka mig den. Men då måste de utan minsta tvekan ge sig in på PDA-marknaden. Vilket är en annan marknad än de som iPhone riktar sig till. Xperia X1, Nokia E90, HTC Touch Pro o.dyl addresserar dock den marknaden.;)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-04 16:33
Ursprungligen av martinator:

Vad tror du fles människor föredrar.
Att kunna öppna ett mail och läsa en företagsrapport i
foramtet Excell, eller att kunna visa upp en skärm med ett ölglas?

/martin

Något säger mig att ölglas är ungefär en fantasiljon gånger roligare än excelark, även på jobbet Själv rattar jag en av SE:s utmärkta symbian-lurar i jobbet och är hur nöjd som helst, WM är ett jädra virus som man helst inte vill befatta sig med.

iPhone då? En läcker liten sak helt klart. Dock skulle jag vilja att dom ansvariga på Apple gick kurs 1A i hur man bygger en mobiltelefon så att dom får lära sig om features som klipp och klistra, mms och batteritid. När dom fixat det tar jag två

Ursprungligen av martinator:

Vad tror du fles människor föredrar.
Att kunna öppna ett mail och läsa en företagsrapport i
foramtet Excell, eller att kunna visa upp en skärm med ett ölglas?

/martin

Läsa mail och Excelfiler går väl bra i iPhone också. Och att komma dragandes med tredjepartsmjukvara som ölglaset som motargument är inte speciellt givande. Det finns helt säkert en uppsjö med värdelösa tredjepartsprogram även till xperia:n.

När det gäller iPhone som är så hyllad i denna tråd kan jag säga det direkt: släpper Apple en iPhone Pro med följande funktionalitet köper jag den:

1. Utdragbart qwerty-tangentbord (som X1).
2. Med tangentbordet framskjutet växlas gränsnittet och Finder träder fram, samma som på en vanlig Mac.
3. Med tangentbordet inskjutet har luren ett iPhone-liknande gränsnitt.
4. Multitasking stöds med en aktivitetshanterare som nås med en knapptryckning.
5. Bra mediafunktioner med 3,2-5 MP-kamera, bra optik, sensor samt videoinspelning minst 640 x 480 @ 25-30 fps.
6. 800 x 350-480 pixlars skärm, minst 3,5 tum (gärna omkring 4 tum).
7. Hanterar PDF, MS Office, iWork-dokument etc rakt ur lådan. En "iWork Mobile" kan köpas till för ökad funktionalitet.
8. Utskrift stöds från samtliga program, funktionaliteten motsvarar Mac OS X. Dokument kan skrivas ut på skrivare via BT eller som PDF.

Kort sagt: en ersättare till en bärbar dator. Xperia X1 som tråden handlar om kommer betydligt närmare det än iPhone i dagens version. En iPhone Pro enligt ovanstående skulle däremot vara tilltalande. Dock är frågan om Apple är beredd att låta iPhone konkurrera med MacBook. D.v.s är de beredda att förlora MacBook-köpare till en iPhone Pro?

Det är ett strategiskt beslut för Apple och det påverkar iPhone i hög grad. Skall den tillåtas ersätta en bärbar dator eller är den mer ett komplement till datorn?

Sålänge det inte finns en "laptop replacement" hos Apple är deras mobil inget alternativ för mig. Därför hoppas jag att de hoppar på tåget med kraftfulla PDA-lurar. Men som sagt, är de beredda att släppa en iPhone Pro som konkurrerar med MacBook genom att klara det mesta en MacBook klarar men i långt smidigare format?

Så länge man inte tjänar sitt uppehälle genom att hänga hela dagaran på Youtube
så ska man nog inte byta bort sin Nokia N90 eller Xperia mot en Iphone....
Hur är det med minneskortsplats i Iphon? hur får jag annars över bilderna från
kameran till kunden när jag är utanför kontoret. För visst är det trevligt att inte behöva
släpa på datorn hela tiden.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-02-11 19:59
Ursprungligen av martinator:

Så länge man inte tjänar sitt uppehälle genom att hänga hela dagaran på Youtube
så ska man nog inte byta bort sin Nokia N90 eller Xperia mot en Iphone....
Hur är det med minneskortsplats i Iphon? hur får jag annars över bilderna från
kameran till kunden när jag är utanför kontoret. För visst är det trevligt att inte behöva
släpa på datorn hela tiden.

Antingen har du aldrig använt en iPhone eller också är det inte plogat ända fram hos dig...
Hur du får fram bilderna? Eftersom kunden har en dator så har kunden säkert också något som kallas "e-mail"...varför göra som man gjorde på 90-talet, springa med en diskett mellan datorerna för att föra över informationen, när du kan använda den för dig nya tekniken... post genom internet (internet har du väl kommit i kontakt med och även din kund som sitter och väntar på att du ta loss minneskortet och se till att kunden får sin bild)...som sagt, gå en kurs i e-mail så kan du skicka bilden den vägen (fast med iPhone behöver du inte någon kurs (inte ens du), för det är bara att toucha bilden, välja en stoor symbol och välja alternativet "e-posta bild"....lycka till med tekniken!!!!
PS fast det där med e-postkonto får du nog be någon om hjälp med DS
http://www.apple.com/se/iphone/enterprise/

Ursprungligen av Hjopek:

Antingen har du aldrig använt en iPhone eller också är det inte plogat ända fram hos dig...
Hur du får fram bilderna? Eftersom kunden har en dator så har kunden säkert också något som kallas "e-mail"...varför göra som man gjorde på 90-talet, springa med en diskett mellan datorerna för att föra över informationen, när du kan använda den för dig nya tekniken... post genom internet (internet har du väl kommit i kontakt med och även din kund som sitter och väntar på att du ta loss minneskortet och se till att kunden får sin bild)...som sagt, gå en kurs i e-mail så kan du skicka bilden den vägen (fast med iPhone behöver du inte någon kurs (inte ens du), för det är bara att toucha bilden, välja en stoor symbol och välja alternativet "e-posta bild"....lycka till med tekniken!!!!
PS fast det där med e-postkonto får du nog be någon om hjälp med DS
http://www.apple.com/se/iphone/enterprise/

Nu får du nog läsa vad jag skriver INNAN du skriver en massa snömos.
Min fråga var hur du för över bilderna FRÅN minneskortet till TELEFONEN?
Då syftar jag på att du inte kan maila från din kamera....

Min kollega som är fotograf jobbar på följande sätt:
1. tar bilden på fältet.
2. Minneskortet från kamera TILL TELEFON
3: Mail från telefon
4: Nöjd redaktion.

Med ipone:
1 bild tagen.
2. Minneskortläsare fram.
3: laptop fram.
4 tanka över bilderna till laptopen.
5: maila från laptopen.
6: Iphone onödig/meningslös
7=jävligt mycket extra jobb och extraprylar.

Läs, tänkt, tryck...

/martin

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-02-16 22:36
Ursprungligen av martinator:

Nu får du nog läsa vad jag skriver INNAN du skriver en massa snömos.
Min fråga var hur du för över bilderna FRÅN minneskortet till TELEFONEN?
Då syftar jag på att du inte kan maila från din kamera....

Min kollega som är fotograf jobbar på följande sätt:
1. tar bilden på fältet.
2. Minneskortet från kamera TILL TELEFON
3: Mail från telefon
4: Nöjd redaktion.

Med ipone:
1 bild tagen.
2. Minneskortläsare fram.
3: laptop fram.
4 tanka över bilderna till laptopen.
5: maila från laptopen.
6: Iphone onödig/meningslös
7=jävligt mycket extra jobb och extraprylar.

Läs, tänkt, tryck...

/martin

"Hur är det med minneskortsplats i Iphon? hur får jag annars över bilderna från
kameran till kunden när jag är utanför kontoret."
Visst skriver du om iPhone här, och inte en separat kamera, syftningsfel kallar jag det för.

Ursprungligen av Hjopek:

"Hur är det med minneskortsplats i Iphon? hur får jag annars över bilderna från
kameran till kunden när jag är utanför kontoret."
Visst skriver du om iPhone här, och inte en separat kamera, syftningsfel kallar jag det för.

Nä, jag skriver från kameran. Inte från Iphone.
Kameran syftar på just kameran. Inte på Iphonen. Inget syftningsfel alltså.
Vem använder en telefon som kamera?
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 14:00
Ursprungligen av martinator:

Vem använder en telefon som kamera?

Någon som tycker att en mobiltelefon är lämplig som ersättare för en riktig laptop?

Ursprungligen av pesc:

Någon som tycker att en mobiltelefon är lämplig som ersättare för en riktig laptop?

Jag anser att en modern smartphone kan ersätta en laptop. Och då ser jag till helheten. Att släpa med mig en klumpig laptop istället för en enhet som ryms i fickan och klarar det mesta är inget för mig.

Men OK, lycka till med 1-2 kg laptop så kör jag med 150-200 gram kommunikator.;)

Förövrigt har laptop replacements funnits på allvar sedan 1996 då Nokia 9000 Communicator introducerades. Det enda jag kan se som kräver en bärbar dator idag är om man har behov av datorkraften, d.v.s de program man behöver köra kräver datorn. T.ex om man har behov av att köra Photoshop, InDesign o.dyl ute på fältet.

Men även om så är fallet gör en kapabel modell som X1 att man i.a.f inte behöver datorn lika ofta som annars. Behoven styr alltid.

För mig är en smartphone en ersättare och fullgod sådan. Men allt handlar om behov - och behöver man en laptop använder man en. Enkelt.;)

Ursprungligen av martinator:

Nu får du nog läsa vad jag skriver INNAN du skriver en massa snömos.
Min fråga var hur du för över bilderna FRÅN minneskortet till TELEFONEN?
Då syftar jag på att du inte kan maila från din kamera....

Min kollega som är fotograf jobbar på följande sätt:
1. tar bilden på fältet.
2. Minneskortet från kamera TILL TELEFON
3: Mail från telefon
4: Nöjd redaktion.

Med ipone:
1 bild tagen.
2. Minneskortläsare fram.
3: laptop fram.
4 tanka över bilderna till laptopen.
5: maila från laptopen.
6: Iphone onödig/meningslös
7=jävligt mycket extra jobb och extraprylar.

Läs, tänkt, tryck...

/martin

Intressant, vad är det för minneskort han använder? Ingen av mina kameror har minneskort som går att plugga in i en telefon. Finns det några adaptrar men kan använda?
Själv har jag wifi på kameran och bryggar över en mobil när det behövs (eller laptop), trodde att det var så de flesta gör.

Ursprungligen av akerstrom:

Intressant, vad är det för minneskort han använder? Ingen av mina kameror har minneskort som går att plugga in i en telefon. Finns det några adaptrar men kan använda?
Själv har jag wifi på kameran och bryggar över en mobil när det behövs (eller laptop), trodde att det var så de flesta gör.

MiniSD
Canons EOS 1:or har plats för detta kort.
Även många kompaktdigitalkameror använder sådana.

/m

Jag har ägt syskonet till M600i, nämligen P990i. Slö var den inte (å andra sidan har jag lärt mig att i Sverige stressas man upp till extrema nivåer så fort nallen behöver en sekund), däremot hade den groteska problem med minneshanteringen. Det gick att kurera med Swiss Manager Pro och höll man sig inom gränsen fungerade den på det hela taget bra.

Har kört Symbian sedan 2004 (Motorola A920) och där kunde man förnimma "slöhet" men från 2005 har det rullat på bra (220 Mhz processor, Nokia N70 och N90).

Tyvärr ligger det iPhone i fatet att den alltid förs fram som frälsaren mot övriga tillverkares "usla" produkter. Det höjer inte dess anseende.

Och jag har haft brorsan till M600i, d v s W950i och jag håller med Johan S till fullo.

Det var för övrigt jag som tömde öl i Johans telefon

Ursprungligen av staed:

Det var för övrigt jag som tömde öl i Johans telefon

God bless you son!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 11:17

om man pratar se lurar så är bästa dom haft "so far" P900i
Snabb, enkel - funkar jämt.

Jag har förövrigt köpt en skräptelefon för några dagar sedan. Xperia X1 står det på skräpet. Enligt denna tråd går den tydligen inte att använda.;)

Döm om min förvåning när jag konstaterar att det är mitt bästa köp sedan Nokia E90. Den rullar på smidigt, skärmen är kristallklar och läsvänlig, programutbudet är enormt, tweakpotentialen enorm och trots att jag inte kört WM tidigare känner jag mig redan hemma.

Dessutom mycket hög ljudkvalitet vid musiklyssning ihop med mina Grado SR80.

Kan lugnt konstatera att det inte är något skräp utan tvärtom en mycket bra produkt i kategorin "laptop replacements". Har lärt mig att produkter inom mobiltelefoni som utsätts för specifik sorts kritik brukar vara de produkter jag konstaterar är bra och som tillhör toppskiktet inom funktionalitet.

Jag kom förresten att tänka på detta med penna igen. Har ju förstått att en av orsakerna till att X1 är en skräplur beror på den.;)

Problemet är att jag fortfarande inte kan se finessen med stora klumpiga ikoner anpassade för fingernavigering. För mig är det gravt slöseri med skärmutrymme och det sista jag vill ha på en laptop replacement. Det närmaste jag kan tänka mig är att gränsnittet är fingernavigerat med nallen i stängt läge för att växla till stylus-läge då tangentbordet dras fram.

Då får man enhandsnavigering på språng och effektiv navigering och maximalt skärmutrymme när man är mer stationär.

När det gäller gränsnittet i X1 är min uppfattning att det fungerar bra, däremot att S60 hos Nokia är smidigare out of the box. Det bästa UI jag annars hittills använt i en lur är Nokias tyvärr nedlagda S80.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 23:04

Av Iphone och X1 så är valet lätt, det går ju utmärkt att koppla upp iphonen mot firmans exchangeserver och synka mailen, samt läsa officedokument. Så jag finner inget behov av att skaffa mig en X1. Windows mobile är faktiskt oerhört slött och inte speciellt användarvänligt, har tyvärr vart tvungen och använda det alldeles för mkt.

Bevaka tråden