Efter 5 år med mac går jag bet för första gången. Ingen aning om vad som hänt.
Dessutom med både min och makens dator! VIsste jag inte bättre så skulle jag tro att det kommit någon form av monstervirus till mac.
Det här är problemet.
Allt började med en monster-hängning av program (safari). Av någon anledning fungerade inte några tvångsavslutningar, varken äpplet eller dockan gick att nå. Allt var fryst.
Dumma som vi är (antar jag) så startade vi om datorn, manuellt via strömbrytaren.
Nu får vi bara upp en grå skärm. Inget äpple, inget snurrande hjul.
Jag får inte upp Skivverktyg om jag startar upp datorn, håller in C med skivan i.
Har kört alt,kommand+ p,r. Datorn startar om och ljudet kommer men ingen hjälp i övrigt. Kommer bara till den grå skärmen igen.
Har tagit ur batteriet och håll ner strömbrytaren i 5 sek. Hjälper inte.
Av någon anledning får jag för mig att allt fungerar som det ska "bakom" den grå skärmen. Läsaren drar igång som den ska när skivan sitter i. Minnes-raderingen (kommer inte ihåg exakta termen) fungerar ju som den ska.
Hårddisken låter helt ok.
Exakt samma problem på min makes macbook alltså. Så det är inte bara min pro som gör så här.
Logik-kort trodde jag först. När bara makens dator la av. Men va 17, hur stora är oddsen att två datorer får ett så pass allvarligt (och relativt ovanligt) problem inom loppet av 48 timmar?
Något jag glömt att testa??????
Idéer??
HJÄLP!