- Minto0
- Medlem ●
- International user
Aha, drygt att vänta. Men bra och kul att läsa på lite innan. Kan du inte köpa den där du är nu? Eller du vill kanske ha en svenskköpt blixt med tanke på garanti och service.
Jo jag kan köpa den här, men butiken jag köper ifrån levererar bara till adressen som kreditkortet är skrivet på, vilket är en svensk adress:) Är 1500kr billigare i UK än i sverige, så svårt o motivera imot väntan
Goflorp: Jo jag ska givetvis lägga in massor bilder så fort jag får blixten:) Var så lugn så
Åh nej, nu har jag av ful vana lett ännu en tråd till Off-topic... Ooops, did I do thaaaat?
Jag kan bidra med ett blixtfoto där jag använt en extern blixt som är monterad på kamerahusets blixtsko. Har även en hemgjord bouncekort fasttejpad på blixthuvudet. Och har blixthuvudet riktad rakt uppåt. Blixtkompensationen är inställd på ingen kompensation, dvs +0-. Slutaren är på 1/250 sek. Och bländaren på f/11. Kör på det manuella läget på kameran och på blixten. I kamerans inställningsmeny har jag ställt in TTL så att den monterade blixten synkar med kameran/objektivet.
Fotot är taget på kvällstid med nerrullat, en bordslampa tänt, dock påverkas bilden inte av det ljuset eftersom blixtljuset tar över.
För att kompensera lite för OT tidigare så kommer här ett litet tips om nattfotografi. Jag invänta skymning och när det nästan inte fanns något ljus kvar på himlen, så siktade jag kameran mot himlen, körde i manuellt läge, ställde in största bländaren för den optik jag hade på, detta fallet f/2.8 och sedan kolla jag ljusmätaren i sökaren +0- och ställde in slutartiden så att mätaren hamnade på 0-värdet ungefär, det resulterade i en slutartid på 1.3 sek.
Riktade och komponera om bilden och såg till att stativet som kameran var monterad på stod stadigt. Kollade kompositionen igen, sedan tryckte jag in avtryckaren försiktigt och släppte så nätt jag kunde så att kameran inte skakade.
Vid just avtrycksmomentet så kan man ju använda kamerans utlösningtimer. Trots att jag hade stadigt stativ, så rörde stativet/kameran sig pyttelite för vinden som störigt nog höll på där ute vid havet.
Bifogar bildresultat. Oredigerad, rätt ut från kameran... Fler ur samma session kan ses på www.flickr.com/photos/reisan
För att kompensera lite för OT tidigare så kommer här ett litet tips om nattfotografi. Jag invänta skymning och när det nästan inte fanns något ljus kvar på himlen, så siktade jag kameran mot himlen, körde i manuellt läge, ställde in största bländaren för den optik jag hade på, detta fallet f/2.8 och sedan kolla jag ljusmätaren i sökaren +0- och ställde in slutartiden så att mätaren hamnade på 0-värdet ungefär, det resulterade i en slutartid på 1.3 sek.
Riktade och komponera om bilden och såg till att stativet som kameran var monterad på stod stadigt. Kollade kompositionen igen, sedan tryckte jag in avtryckaren försiktigt och släppte så nätt jag kunde så att kameran inte skakade.
Vid just avtrycksmomentet så kan man ju använda kamerans utlösningtimer. Trots att jag hade stadigt stativ, så rörde stativet/kameran sig pyttelite för vinden som störigt nog höll på där ute vid havet.
Bifogar bildresultat. Oredigerad, rätt ut från kameran... Fler ur samma session kan ses på www.flickr.com/photos/reisan
Jag var ute o gick i ett snöigt Dublin idag på väg hem från jobbet (o snö o Dublin sker var 20:e år typ, så stor sak här:)). Iaf så använde jag en mur o en snöboll (Man får ta vad man har när man inte har stativ tillgängligt) för o få till ett stativ o ta en bild när bilarna åkte förbi. Bilden har F22, o exponeringstiden var 15 sekunder. tog även och använde utlösningtimer på 2 sekunder bara för att hinna få den stabil nog o få en bra bild. Så här vart det iaf:)
Jag är riktigt såld på sk. tilt/shift bilder, men objektiven är ju så sjukt dyra.
Det går dock att fixa en ungefär likadan effekt i Photoshop (oxå dyrt trots 80% rabatt)
Jag hittade denna sjyssta guide för något år sedan, och vissa bilder blir riktigt härliga!
Den första bilden tog jag redan 2006, utsikt från Galjberget ut över Halmstad. Den andra är från i höstas, NHL premiären i Globen!
Minto0: Schysst bild med ljusspår från bilarna. f/22 ger snygga ljussken från gatlyktorna. Fyndigt att använda muren som stativben och snöbollen som kulled.
jonas.larsson: Snyggt och fräckt med "tilt-shift"-bilderna. Kombinerat med två motiv som ger ett samlat motiv tillsammans. Får testa det någon dag.
Apropå snöfoto så var jag uppe i Lindvallen förra veckan och passade på att fota lite. Se gärna ett urval av mina bilder på http://www.flickr.com/photos/arimos/
Jag tyckte det var ganska svårt med ljuset pga snön så man fick testa att både över och underexponera och trixa lite. Framför allt blev det kraftiga blåstick, vilket iofs belv rätt snyggt på många bilder. Oundvikligt med lite efterarbete i Aperture efteråt
Dagens tur gick uppför 45:an, upp mot Skepplanda i Ale.
Där finns en gammal kvarndamm eller nåt sånt, och vattnet är uppdämt oh bräddar som ett riktigt vattenfall.
Vi körde förbi först och letade bra perkering, följer forsen med ögonen brevid vägen.
Plötsligt ligger vi jämsides med en Häger med 1.5m mellan vingarna, den spanar ner i forsen. Jag förbannar mig själv för att kameran låg i väskan i baksätet.
Klum hade bitit av sig ringfingret för den bilden....
Jaja, ingen idé gråta över otagna bilder...
Parkerar, går en bit ner. Frun tar vovvarna och går en vända åt andra hållet. Hon vet att jag kan vara lite osocial just i själva fotoögonblicken.... Kliver ner, går nära vattenfåran. Isigt som fasen, nära halka i två gånger. Rejäla dojjor, vattentäta och rejäla sulor är nu värt varenda spänn.
Inser när jag står här att stativet ligger i bagaget.... Äh! Det finns ju trän här!
Lindar remmen runt träna, spänner upp kameran, håller andan, tar flera exponeringar.
Blandar, mellan A-läget, överexponerar ett halvt steg och S-läget.
I S-läget ställer jag olika tider: 1/500-dels sekund - fruset fall... eller 0,7s som ger ett flöde som ser levande ut. ISO får åka lite mellan 200 och 1600.
Av med 17-50:t och smackar på 600:an, men det blir för nära. Dessutom lämpar det sig bäst för starka kontraster.... testar ta på kanten mellan isen och vattnet, säkert 35 meter bort.... kul. Manuell fokusering och ingen bländare att jobba med.. bara tid och ISO!
Frun dyker upp och vi har en stund tillsammans vid fallet, lyssnar och tittar.
Det här är viktigt. Det skall vara en gemensam upplevelse - annars kommer din fru tröttna på det hela. Det är mkt roligare vara två ute. Vi fikar i bilen på kanelbullar och kaffe med mjölk.
Väl hemma blir det kameratömning, in i LR, sorterar, slänger ett par suddiga.
Beskär, provar med olika filter, höjer exponeringar, lägger på färger, tar bort färgmättnad osv.
Använder Flickr's Uploaderprogram för att tanka upp resultatet på
där kan den nyfikne kasta ett öga - kommentarer är välkomna.
Jättebra beskrivning och kanonfina foton!
Blir lite sugen på att ta den vägen imorgon när jag ska köra upp till Stockholm.
Kolla på kartan i Flickr.
Vi körde 45:an tills efter Alvhem, i en backe ligger en vägkrog.
Körde in höger. Asfaltväg ett par km. Sedan skyltat "Alingsås" - svänger höger. Vägen heter nu "Skepplandavägen"
Kör 500m, igen skyltat Alingsås på v sida. Svänger vänster. Ser hållplats "Fors" vid vägen.
Rakt fram ett par hundra m , mellan lite röda lador, vägen svänger v, det går uppför. Spana nu på v sida, forsen går rakt igenom ngns trädgård och 100 m högre upp ligger "fallet" jag fotade. Man kan gå ner till strömfåran via en smal stege ngn ställt här.
Bifogar länk från Googlemaps:
http://maps.google.com/maps?f=q&q=57.974083,12.194522%20%28Forsen,%20Skepplanda%29
Riktigt sjysta bilder J! Nu blir jag bara ännu mer sugen att komma ut och plåta... Får bli till helgen, och så får man hålla tummarna att det blir kyligt och snöigt...
För att bygga vidare på Reis tips om nattfoto... Om jag vill fånga stadsvyer eller liknande så brukar jag alltid använda en liten bländare, f/11 eller mindre. Detta för att få ett långt skärpedjup vilket kan bidra till att skapa lite lugn i bilden. Oftast är det mycket ljus och annat som per automatik skapar en viss oro, och ett kort skärpedjup kan då bidra till en känsla av "oskärpa" i bilden.
Typ såhär...
Detalj från båten i 100% förstoring.
En annan grej som jag tycker kan vara värt att göra är att underexponera med något steg. Ljusmätaren får gärna lite tuppjuck vid kvälls- och nattfoto och tenderar att försöka göra allt "jämngrått" (18%) vilket tenderar att resultera i himlar som kan se smått absurda ut. Bilden ovan är underexponerad ett steg, nedan är vad kameran tycker.
Lite halvtaskiga exempel, hoppas att de ändå illustrerar vad jag menar (råkade ha kameran med mig idag av andra skäl så la fem minuter på väg hem från jobbet på att föreviga af Chapman...).
För att bygga vidare på Reis tips om nattfoto... Om jag vill fånga stadsvyer eller liknande så brukar jag alltid använda en liten bländare, f/11 eller mindre. Detta för att få ett långt skärpedjup vilket kan bidra till att skapa lite lugn i bilden. Oftast är det mycket ljus och annat som per automatik skapar en viss oro, och ett kort skärpedjup kan då bidra till en känsla av "oskärpa" i bilden.
Ja, mindre bländare f/11-22 är ett bra tips för att få kontroll på ljuskällorna. Precis som med motljus på dagtid.
En annan grej som jag tycker kan vara värt att göra är att underexponera med något steg. Ljusmätaren får gärna lite tuppjuck vid kvälls- och nattfoto och tenderar att försöka göra allt "jämngrått" (18%) vilket tenderar att resultera i himlar som kan se smått absurda ut. Bilden ovan är underexponerad ett steg, nedan är vad kameran tycker.
Ja, jag märkte detta också. Så lite underexpo är ännu ett bra tips!
(råkade ha kameran med mig idag av andra skäl så la fem minuter på väg hem från jobbet på att föreviga af Chapman...).
"Råkade"... Tsss... Du har alltid kameran med dig, erkänn!
Att öht kolla upp lite hur exponeringsmätaren fungerar är en jättebra grej.
Att veta om att den inte görjobbet helt rätt i ALLA lägen.
På kvällen vill den ju t ex "bränna in" bilden tills det blir ngt slags skymningsljus (där har vi de där 18% igen...). Det blir ju bara kornig soppa av det.
Att då underexponera 1,5 steg (prova dig fram) ger ju MÖRKER i bilden.
Snö är ju ett annat läge då mätaren inte funkar som den skall... där vill det till att överexponera istället, så man slipper grådaskig snö....
Ni som är proffsfotografer, finns det fler situationer när man BÖR skrufva själfver?
Ett läge när jag inte litar på kameran i övrigt är vitbalansen i LYSRÖRSbelysning....
Men det är ju inte samma sak som att lita på exponeringsmätaren.
Jag litar aldrig på vitbalansen... Men den gör ett bra jobb i ungefär 50% av fallen.
Jag hänvisar till min och Reis bibel "Understanding Exposure" där det finns många exempel på när ljusmätaren kukar ur. Över huvud taget gäller det alla situationer där du har stora ljusa eller mörka partier i bilden (kameran vill som sagt göra allt grått). Himlen är dock i de flesta situationer en ganska bra referens (mät mot himlen, lås och komponera om).
Rei, faktum är att jag inte brukar släpa med kameran till jobbet... Jag släpar datorn fram och tillbaka istället... Men ska nog börja ändra på det och faktiskt ta med kameran med 50:an monterad. Just idag var ett undantag. Har knappt tagit en bild på tre veckor.
(har dock lyckats köpa både en SB-900 och en 70-300 VR eftersom priserna inom kort ökar med ca 10%, nu vill man ju använda dem lite också - till annat än att plåta prydnadssakerna här hemma...).
(har dock lyckats köpa både en SB-900 och en 70-300 VR eftersom priserna inom kort ökar med ca 10%, nu vill man ju använda dem lite också - till annat än att plåta prydnadssakerna här hemma...).
Varför kommer de öka i pris?
Alla kameratillverkare höjer sina priser pga försämrad växelkurs mot yenen... Canon har redan ökat i två steg, Pentax och Olympus har också blivit dyrare. Nikon höjde officiellt priserna den 1 februari, men de flesta handlarna har fortfarande lager kvar så ska ni köpa optik så gör det typ nuuuuuuu...
Alla kameratillverkare höjer sina priser pga försämrad växelkurs mot yenen... Canon har redan ökat i två steg, Pentax och Olympus har också blivit dyrare. Nikon höjde officiellt priserna den 1 februari, men de flesta handlarna har fortfarande lager kvar så ska ni köpa optik så gör det typ nuuuuuuu...
köpte mig ett sigma 18-50mm f2.8 o en blixt nu:)
Nu skall vi åka till Ramhultafallet och knäppa lite...(vid Sätila/Lygnern)
Återkommer med bilder i em/kväll...
Zom zom zom...
Glöm inte stativet i bilen denna gången... Ja, det vore roligare o vara ute o fota än o sitta vid jobbdatorn nu...
Glöm inte stativet i bilen denna gången... Ja, det vore roligare o vara ute o fota än o sitta vid jobbdatorn nu...
Stativet var med men klossjäveln låg hemma på skrivbordet....
Det gick ju bra ändå....
Ligger mera på http://www.flickr.com/photos/goflorp
Skall pyssla med geotaggningen nu... så ni som vill kan hitta dit.
Vilken trevlig tråd jag hittade! ..så här 2 år senare
Nu har jag fastnat för HDR och exprimenterar för fullt.
Är det genom Lightroom ni får vattenstämpeln på era bilder?
Håller tummarna och hoppas att det blir liv i denna tråden igen!
Är det genom Lightroom ni får vattenstämpeln på era bilder?
Jag använder ibland vattenstämpel och har testat dels i PS Elements samt i Lightroom 3. Föredrar det sistnämnda då det är mer anpassningsbart. Båda fallen görs stämpeln vid exportering av en eller flera bilder. Se exempel i bifogad skärmdumpar ur LR3. I båda programmen kan man infoga vattenstämpel som text eller bild.
Porträtt med både dagsljus och blixtljus
I somras experimenterade jag med att kombinera befintligt dagsljus och blixtljus till vardagsporträtt.
Foto- och ljussättningsutrustning:
- Canon 1D Mk II N + Canon EF 24-70mm f/2.8L USM.
- Canon 580EX II-kamerablixt.
- 40x40 cm softbox för kamerablixt.
- Belysningsstativ.
- Radiosändare/mottagare.
Mer detaljerad information om ljussättningsutrustningen: http://www.rei.fotosidan.se/blog/67280.htm
Fler bilder från sessionen: Rei Trulsson - Rei & Jaqueline testar ny blixttillbehör i en porträttsession - Rei Trulsson
Tillvägasätt
Det var en klarblå himmel och strålande sommarsolsken ute. Vi letade upp en plats med skugga.
Jag ställde in kameran på Manuell fotograferingsläge. Valde kamerans kortaste blixtsynkroniseringstid som slutartid - 1/250 sekund. Jag ville använda så kort skärpedjup det gick. Jag siktade kameran förbi modellens ansikte för att låta kamerans inbyggda ljusmätare, mäta det befintliga ljuset. Och därefter ställde jag så låg bländartal det gick och samtidigt bibehålla korrekt exponerad bild. I vårt fall blev det bländartal f/3.5.
Här skulle jag vilja ha lägre f-tal, ner till f/2.8 men jag hade inga gråfilter med mig den dagen. Då hade jag kunnat få ner bländartalet ytterligare.
Jag ville använda kamerablixten ihop med softboxen för att lätta upp skuggor i ansiktetsdragen. Upplättningsljuset skulle inte överta det befintliga dagsljuset utan vara så nära som möjligt. Jag ställde kamerablixten på Manuellt läge och prövade att ställa in 1/16-dels blixtstyrka. Jag tog några testbilder, tittade på skärmen och såg att jag lyckades pricka rätt i blixtstyrkan på första försöket. Yaaay!
Så man ställer först in kameran för befintligt ljus och sedan reglerar man blixtljuset tills man är nöjd med hur mycket upplättningsljus ansiktet får i exponeringen.
Blixtuppsättningen ställde jag snett ut framför kameran, ungefär mitt mellan mig och modellen. Höjden brukar jag ställa in så att modellens huvud når underkanten av softboxen. Och sedan vinklar jag softboxen snett nedåt mot modellens ansikte. Man brukar skriva ut det som 45 grader vänster/höger om kameran, 45 grader vinkel ner mot modellens ansikte.
Bifogar resultatbilder och en Bakom scenen bild som är tagen av Mats Jönsson.
Blixtbilder kan bli väldigt vackert - eller en stor besvikelse när man kommer hem
och kollar genom bilderna.
Ramberget, Gothenburg, Sweden, almost midnight... thunder
Nedan bildtext skrev jag under mina FlickR-bilder, hoppas ni överser med den haltande engelskan.
FlickR är väldigt internationellt av sig och Engelska går bättre hem än Svenska....
I have been asked for "how to do this"
The most common misunderstanding is that "great timing" is needed (many people think that you use 1/60s and time that with the flash).... It's the other way around. Long exposure time, and the lightning "carves" into the exposure.
It's not that hard really. So, here we go;
You need a stable tripod. Camera i A-mode. ISO to as low as possible, 50 ISO? 100 ISO? Use a wide or normal lens (20-50mm). Set aperture to 5,6. Aim for sky, keep a bit of ground at the bottom. Focus once, turn off AF. Set Exposurecompensation (+/-)
to -2,7EV (u want it dark?). You will end up with an exposure time close to 15s. That's perfect.
Now, WAIT, try to time the flashes, find the rythm of the lightning.
timing is important, beacuse you have 15s exposure, another 10-15s for noise cancelling in the camera..
If you get a exposure time over 20-30s, try adjusting the ISO up one step or adjust the Aperture one step.
And please don't be an idiot!
Don't be the highest point in a thunderstorm!, don't stand under trees, don't be on top of hills. Don't stand in a open field or be in a boat...don't lean against a flagpole.
Don't be frightened of lightning, learn about it, and have respect for it.
I am on a mountain (100m high), but I am not at the top and the thunder is several km away.
http://www.flickr.com/photos/goflorp/4787673805/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/goflorp/4787673715/in/photostream
Här är ett exempel på där man får ha koll både på rytmen (i det här fallet den andre fotografens) och ha rätt tajming!
Inom 1/30 s närmare bestämt. Första bilden missade men nummer två "högg". Och, ja, jag har lyckats fler gånger innan detta kort också. Övning ger färdighet.
Canon S95, 1/30s, f/2.0, ISO 800
Jpeg rätt från kameran.
Säkert något som alla vet, men skriver ner det ändå. Att fota månen är klurigt och det kan behövs två exponeringar om man vill ha lite detaljer i förgrunden (inte här dock). Månens yta reflekterar nämligen solen, så är det en fullmåne så behövs det hyfsat snabba slutartider, för annars blir månen överexponerad.
Bli inte förvånad om du måste använda en slutartid på 1/250 sekund trots att övriga himlen är bäcksvart och kamerans ljusmätare tycker att du ska fota med några sekunders slutartid. Det går tyvärr inte att råda om exakta tider, då det beror lite på hur mycket teleobjektiv man har, osv. Men börja med 1/250 sekund och kolla så att du får med månens detaljer.