Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på tryckeri för A5-häfte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska till en fest tillverka ett häfte i A5-format på cirka 20 sidor. Jag gör PDF i Scribus 1.3.5svn (version som inte använder X11!) och skulle gärna ha tips på tryckeri som kan trycka detta, gärna i Stockholmsområdet. Söker jag på Google finns det hur många tryckerier som helst, men jag skulle gärna vilja höra från någon som har tryckt själv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 12:15

Oj, hur många ex och behov av kvalitet?
Vad ska du ha för bindning, ringbunden, limmad, klot osv

/Tangen

Vad är klot för något?

Antalet skulle vara 80 exemplar. Kvaliteten har jag inte funderat så mycket kring. Givetvis färgtryck, omslagssidan gärna tjockare än inlagan, matt papper. Papprena hade jag tänkt skulle häftas, men annan bindning kanske är att rekommendera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 15:11

Klot är som en "riktig" bok

Gå till ABA kopiering eller Krokodilen eller liknande.
Sök annars på digitaltryckerier i stockholm

Du kan inte gå till ett stort tryckeri med 80 ex A5 häften, dom tar inte in jobbet.

Digitalt är ok, framförallt prismässigt, och dom kan göra allt det du vill.
'
/Tangen

Tack så mycket!

ABA verkar bra, Krokodilens hemsida hittar jag inte (förutom www.krokodilen.se som bara är en tom sida). Ska kontakta dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 16:16

ABA, Arkitektkopia alla är ungefär samma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:07

Jag skulle säga www.digaloo.se dom är riktigt jävla bra på digital tryck.. Dom kör digitaloffset som det heter,, lite creme de la creme inom digitaltryck..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:11
Ursprungligen av Fredric:

Jag skulle säga www.digaloo.se dom är riktigt jävla bra på digital tryck.. Dom kör digitaloffset som det heter,, lite creme de la creme inom digitaltryck..

Digitaloffset är ok, men inte mer.

Det kan väl inte bara vara jag som hatar digitaltryck som teknik, den håller på att äta upp kvaliteten på riktiga grejer.

Kunder som vill pröjsa 500 spänn för ett visitkort och inte fattar att det inte är samma sak.

Nej smisk ska dom ha dom små digitaltryckarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:14

Jag håller med!!!
Men i små upplagor så är det inte så många alternativ, tycker dock att utvecklingen går ruskigt snabbt och med rätt papper mm så tycker jag att digitaloffset kan leverera dugliga produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:17

Jag håller med, men om man som jag sitter med lupp och kikar så blir man irriterad

Man vill ha känslan, eller helst vill man ha screentryck - mumma lukar gott i 6 månader.

Hela vårat designprogram är screentryckt, brevpapper, etiketter, visitkort osv

åååå, så introvert och roligt.

Vi köper så mycket tryck att vi har bra rabbater på våra egna grejer - det är kanske lite dyrt att göra det till kunder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:28

En själsfrände..

Screen är super härligt.. Sitter as we speak och filar på vår nya profil, senast så körde vi fluorescerande grön på kortsidor på visitkorten, dyrt och nördigt, så vi får se vad vi hittar på denna gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:29
Ursprungligen av Fredric:

En själsfrände..

Screen är super härligt.. Sitter as we speak och filar på vår nya profil, senast så körde vi fluorescerande grön på kortsidor på visitkorten, dyrt och nördigt, så vi får se vad vi hittar på denna gång.

mysigt, vi satt och luktade på vårt brevpapper i veckor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 23:30

Min tryckare säger att när vi gör grejer till oss själva så är det som "VM i OS"

Digitaloffset?!

Lite rättelse
Krokodilen är nu mera E-Print www.eprint.se

Alla nämnda företag arbetar med digitaltryck och är digitaltryckerier, de som skiljer dessa år är märket på maskinerna Xerox, HP Indigo, Canon, KodakNexperss dessa maskiner har olika egenskaper då det gäller tryck och pappers kvalité. då det gäller debiteringen av en trycksak så är det tiden man betalar för och inte så mycket trycket och papperet = utförande av arbetet.

PS att ett digitaltryckeri kallar sin tryck teknik "Digitaloffset" är bara ett försäljnings argument

1
Bevaka tråden