Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billigt/dyrt att köpa kamera i Japan?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-05 21:05

Frugan skall ta en liten tripp till Japan och jag undrar då hur priserna ligger till på Canons prylar. Jag är mest intresserad av optik och kanske en blixt. Någon som har koll på läget?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-05 22:25

Vet inte hur det är med kameragrejer, men för tillfället är yenen väldigt stark och kronan svag, så det är dyrt att köpa yen.

Om du bara är där på en kortare semester är det som vanligt bra att fråga sig själv: Är det värt en eller två dagar av min dyrbara semester (x antal tusen/dag) och ränna runt i affärer för att ev spara några hundralappar/tusenlapp?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-06 05:34

Nä, hade väll inte tänkt att skicka frugan på jakt efter något. Ville mer kolla prisläget ifall hon skulle ramla in i en fotobutik. Jaga runt för några hundringar är det inte värt. Det är dessutom väldigt dyrt att resa omkring i Japan vad det verkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-06 12:09

Kan vara omständigt och besvärligt med service/garantiärenden sedan också... Mer än om de vore köpte i Sverige, så att säga...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-06 12:22

Om man köper canon produkter i någon av de stora kedjorna så har man oftast världsgaranti, det är bara att fråga försäljarna. Jag va där i maj för 2år sedan... köpte ett objektiv till en kompis, kommer inte ihåg vad för objektiv med det va ett Nikon iaf och det kostade runt 15k i sverige medans jag i japan fick ge 9k.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-06 13:27
Ursprungligen av kainen:

Om man köper canon produkter i någon av de stora kedjorna så har man oftast världsgaranti, det är bara att fråga försäljarna. Jag va där i maj för 2år sedan... köpte ett objektiv till en kompis, kommer inte ihåg vad för objektiv med det va ett Nikon iaf och det kostade runt 15k i sverige medans jag i japan fick ge 9k.

"Världsgaranti" är ett missvisande ord. Visst du har garanti för din produkt som du köpt i Japan och som du sedan använder i Sverige. Men du kan inte lämna in ett garantiärende och få det åtgärdat i Sverige. Det ska dit till det land det är köpt ifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-06 14:17
Ursprungligen av Reisan:

"Världsgaranti" är ett missvisande ord. Visst du har garanti för din produkt som du köpt i Japan och som du sedan använder i Sverige. Men du kan inte lämna in ett garantiärende och få det åtgärdat i Sverige. Det ska dit till det land det är köpt ifrån.

Jag hade inga problem som helst att få min canon fixad helt gratis i Bangkok (köpt i Kosovo/Amerikansk bas) för garantiärenden när jag var och reste runt där. Köpte även blixt+objektiv i NY i höstas och vill minnas det inte skulle vara några problem att lämna in det i Sverige?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-02-06 14:43

Var precis i Sapporo Japan en månad.

Det är snorigt dyrt just nu, när jag var i Japan tidigare i år fick jag ge 60 kr för 1000 yen, nu får man ge 92 kronor.

Var sugen på köpa en DSLR med blev inte fallet, när jag kom hem till Sverige köpte jag en Canon G10 från Cyberphoto, totaltpriset skiljde sig med 100 kr sparat ifall jag hade köpt på deras billigaste elektronikkedja, även ifall det är världsgaranti känns det alltid bättre att köpa i sverige, då får man ju rätt laddar med också.

Jag kan tänka mig det kommer jämna av sig lite strax med ekonomin, japanska ekonomin blir mer och mer dyster också men lyckas hålla sig kvar, men det ser inte ljust ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-06 15:02
Ursprungligen av d99gnu:

Jag hade inga problem som helst att få min canon fixad helt gratis i Bangkok (köpt i Kosovo/Amerikansk bas) för garantiärenden när jag var och reste runt där. Köpte även blixt+objektiv i NY i höstas och vill minnas det inte skulle vara några problem att lämna in det i Sverige?

Det är inte bara att lämna in grejorna som är köpta utomlands. Det skadar inte att kolla upp exakt vad det innebär med "världsgaranti" och beroende på tillverkare, även kolla förutsättningar för garantiärenden.

Ursprungligen av Reisan:

"Världsgaranti" är ett missvisande ord. Visst du har garanti för din produkt som du köpt i Japan och som du sedan använder i Sverige. Men du kan inte lämna in ett garantiärende och få det åtgärdat i Sverige. Det ska dit till det land det är köpt ifrån.

Fel fel fel!

Jag köpte min Canon 400D i USA för ett år sedan ganska exakt, och avtryckaren på den gick sönder för ett tag sedan, det var INGA som helst problem att lämna in den på garantiärende hos Canon här i Göteborg och få det lagat på plats. Trots att det står att det INTE är världsgaranti på husen, utan bara objektiv. Jag frågade Canon vad som gällde deras produkter, och de sa att jag kunde köpt kameran på månen, och det hade ändå varit garanti på den jorden runt.

Världsgarantin gäller 1 år -- Detta är vad som gäller för Canon, hur det är för de andra företagen vet jag inte. Men att företagen skulle hålla på att skicka runt varorna jorden runt för att laga dem åt en låter inte riktigt rimligt.

Ursprungligen av Ford Prefect:

Jag frågade Canon vad som gällde deras produkter, och de sa att jag kunde köpt kameran på månen, och det hade ändå varit garanti på den jorden runt.

Kameror i omloppsbana och på månen var från Göteborg - Hasselbladare, Inte Canons grejer ...

Moahahahahaha

Ursprungligen av Goflorp:

Kameror i omloppsbana och på månen var från Göteborg - Hasselbladare, Inte Canons grejer ...

Moahahahahaha

Nej du har helt rätt, jag har ju en 500C liggandes här hemma, det var några månader sen den användes nu, men mellanformat är roliga saker att leka med!

Säg åt henne att åka till stadsdelen Akihabara i Tokyo om det är dit hon ska. Var där nyss och det du inte hittar i elektronikväg där behöver du inte. Tokyo Metro Subway, Hibiya Line.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-06 13:46

Sen om man gör rätt för sig, så ska det pyntas avgifter, moms, tull och skatt för grejorna som är köpt. Det blir oftast dyrare i slutänden än om man köper likadana saker i Sverige.

Ursprungligen av Reisan:

Sen om man gör rätt för sig, så ska det pyntas avgifter, moms, tull och skatt för grejorna som är köpt. Det blir oftast dyrare i slutänden än om man köper likadana saker i Sverige.

Jepp....

25% moms - fast Svenne Banan skiter oftast i det och smugglar in grejen istället.
Riktigt morsomt blir det när han åker dit i Tullen....

Själv tyckt mig göra klipp på eBay... sen står det en gubbe på utsidan huset med ett paket och skall ha mellanskillnaden mellan "bra affär" och "Tjäna ingenting" (1500:-)

Uppdelat på Moms, tull och 136:- "expeditionsavgift"

Så, handla gärna på eBay, men välj då ENGELSKA eBay (www.eBay.co.uk) (inom EU).

Sedan tycker jag som Johan-Tanying att man får ju ställa de intjänade 500:- tiden som åtgår för att köpa brötet - resan var ju inte gratis....

[ EDIT: fick för mig att det var kamera som söktes...Trött...]
Bättre gå till lokala butiken och klämma lite, köp den som du vill ha, lägg på ett bra minneskort och blir det sen krångel kan man ju gå ner med den - inte skicka till jordens andra sida.... Svensk brux får man oftast, inget krångel med laddare (Spänning/Frekvens och Kontakttyp) osv osv.. krånglar det kan jag klaga på SVENSKA....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-06 16:08

Nu skall det ifs inte handlas för så mycket stålar, bara någon glugg eller två. Yenen är verkligen dyr just nu såp det är väll bara att glömma det här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-08 13:34

Det är svårt att köpa i Japan. När jag var i Tokyo 2004 ägnade jag många timmar varje dag i flera dagar åt att bara gå omkring och leta efter den där affären som skulle erbjuda toppenpriser på optik och annan kamerautrustning. En sak som jag lärde mig efter mina jaktförsök, var att Tokyo är typ gigantiskt och Akihabara är inte så litet det heller. Att få en överblick över affärer kan man bara glömma. Att kunna kommunicera kräver sina japanskakunskaper OCH kulturella dito. Att tro, som någon skrev ovan, att man ska kunna spara några slantar på att handla i Japan är en gammal myt. Speciellt nu när yenen är stark. Bättre att sitta hemma och glo runt på nätet efter priser. Be din fru att ägna sin tid i solens land på ett mer givande sätt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-08 13:56
Ursprungligen av foxcat:

Be din fru att ägna sin tid i solens land på ett mer givande sätt.

Jo, jag hade tänkt det nu med alla svar på min förfrågan. Blir till att leta här hemma istället.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-08 15:42

Köper man i de stora varuhusen i japan också så se till at ha med passet för då kan du handla "Taxfree"... dom drar bort momsen på en gång.

Akihabara behöver inte vara den bästa stadsdelen för foto. Kolla in Shibuya med finns ett kvarter där med bara fotoprylar... Dock kostar det väldigt likt det man betalar här i Sverige så jag vet ej om det är värt det...

Ursprungligen av lollochan:

Akihabara behöver inte vara den bästa stadsdelen för foto. Kolla in Shibuya med finns ett kvarter där med bara fotoprylar... Dock kostar det väldigt likt det man betalar här i Sverige så jag vet ej om det är värt det...

menade shinjuku

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-05-16 09:43

vet att detta inte alls har med japan att göra men tråden handlar ju om att handla utomlands så jag har ett tips. Kolla vad det kostar att beställa från England. Jag köpte min SONY A700 för en månad sedan och den blev lite drygt 3000 billigare där. Jag beställde från www.warehouseexpress.com Det som är bra med england är ju även att man vet att det inte blir moms eller tull, sen är det ju exakt samma kamera som jag hade fått om jag köpt den i sverige med svenska menyer osv...

Ponera att man vill ta lite mellanformat...

Först film, fota, rulla upp filmen, lämna iväg (vart? om man inte vill soppa själv), få tillbaka på inscannade på CD. Vad är det för pengar vi pratar om här?

Ursprungligen av Goflorp:

Ponera att man vill ta lite mellanformat...

Först film, fota, rulla upp filmen, lämna iväg (vart? om man inte vill soppa själv), få tillbaka på inscannade på CD. Vad är det för pengar vi pratar om här?

Hmm, jag tror du vill soppa själv, dels är det roligt, och dels så är ju mörkrummet den analoga världens photoshop -- Det är där man bestämmer hur ens bild kommer att se ut, om man inte soppar själv känns det lite som att man fotar raw utan att sedan justera bilden i aperture/lightroom

Sedan är det ju att ha tillgång till ett mörkrum också som kan vara lite kruxigt kanske, men det är billigare än vad man tänker sig

Du, jag är FÖRBI soppa själv, jag tillbringade 80-talet på två sätt.
Sov över hos flickor/pojkar, eller i mörkrummet.....

1
Bevaka tråden