Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur har ni utvecklats inom fotografi det senaste året?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Jag införskaffade min första systemkamera för ganska exakt ett år sedan, en Canon 400D tillsammans med kit-objektivet och ett 50mm f/1.8. Då hade jag inte koll på mycket, jag visste inte vad "50mm" innebar, mer än att man inte kunde zooma med objektivet, och vad bländare var för något var lite diffust. ISO var det där man aldrig skulle röra, annars blir bilderna brusiga.

Nu, ett år senare, och ca 60 000 exponeringar senare driver jag ett eget litet fotoföretag vid sidan om mitt arbete sen ett halvår tillbaks, jag har några regelbundna kunder och jag har köpt upp mig till en Canon 50D istället för 400:an samt äger lite fler objektiv, varav ett är Canons 10-22 som jag älskar.

Jag har också under hösten läst Foto A och satte där högsta betyg, här fick jag bekanta mig med den analoga tekniken och använde mig av en bladare, Hasselblad 500C. Det är kul att fota mellanformat! Jag läser nu Foto B under våren och satsar på ett bra betyg även här.

Kameran bär jag med mig överallt jag tar vägen, och bilderna laddar jag varje dag över in i Aperture, och datorn rsyncar varje natt över bilderna till en annan dator för backup.

Kameraintresset har växt exponentiellt sen jag införskaffade min systemkamera, innan kameran har jag alltid tyckt det var kul att fotografera, men jag har aldrig riktigt fått chansen att utforska mitt intresse, nu ser jag bilder vart jag än går och komponerar bilder i huvudet vart jag än tittar.

Drömmen är att kunna försörja sig fullt ut på kameraintresset, men det är en lång bit kvar tills dess tror jag

Hur har erat intresse utvecklats det senaste året?

Själv har jag stannat i utvecklingen, är nog inne i en svacka just nu. Kan bero på årstiden eller småbarn, vet inte riktigt. Men, det löser nog upp sig så småningom hoppas jag. I väntar på det ska det bli kul att läsa om er andra.

Du Ford Prefect verkar ha fått bra fart, kul! Sen ska det bli kul att se om Reisan skriver något här, han verkar ha börjat i 190km/h och sen bara ökat hela året

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 18:04
Ursprungligen av akerstrom:

Sen ska det bli kul att se om Reisan skriver något här, han verkar ha börjat i 190km/h och sen bara ökat hela året

Hehe, det gick fort första halvan av året. Skrev ett blogginlägg i min fotoblogg för några dagar sedan som handlar om detta. Får skriva lite mer om det här, men så länge kan den som vill, läsa om det via länken nedan:

http://www.trulsson.nu/?p=429

Kul att läsa om din resa Forden. Själv köpte jag mig en Nikon D300 för ett drygt halvår sedan och sedan Capture NX2 till att "framkalla" bilderna med. Efter nästan 6000 exponeringar så har jag börjat fatta hur grejerna funkar. Så min utveckling har nog mest varit åt det tekniska hållet men inte desto mindre kul.

Slänger in länk till mitt flickr-konto: http://www.flickr.com/photos/bengterik/

Något jag verkligen lärt mig är att konsten att ta bilder inte sitter i utrustningen utan bakom pannbenet!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 18:14
Ursprungligen av benganj:

Något jag verkligen lärt mig är att konsten att ta bilder inte sitter i utrustningen utan bakom pannbenet!

Ja, så sant, det intala jag mig själv också i början. Dock är jag väldigt intresserad av teknikprylar, så det blev som det blev trots att man visste att det inte skulle tillföra något av betydelse.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, så sant, det intala jag mig själv också i början. Dock är jag väldigt intresserad av teknikprylar, så det blev som det blev trots att man visste att det inte skulle tillföra något av betydelse.

Jo, det är en kombination för mej, där jag sporras av att kunna mer
(fråga här, knäppa där...) men samtidigt drivas av bättre grejer, för
komponenterna begränsar definitivt vad man kan göra också!!

Det enda JAG behöver är TID !!! ...eller kanske priritera...

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 19:08

När det gäller fotografering, så har jag lärt mig ungefär vad för inställningar som kan användas vid olika motivtyper och miljöer/situationer. När det gäller fotografi, så har jag lärt mig att se motiv även när jag inte tittar i sökaren, samt hur jag ska komponera motivet på olika sätt.

Efterredigering av fotografier har jag längre erfarenhet av än fotografering, men nya aspekter har jag lärt mig tack vare fotograferings- och motivtänkandet.

Blixtfotografering har jag testat sen några månader tillbaka. Där finns massor att testa, lära sig och uppleva. Så det blir bara mer och mer skoj!

Lärde mej lite mer om vidvinkel-fotografering igår kväll med min
9 månader + 1 dag gravida fru...

Man måste ta tillfällen som ges för att lära och utvecklas!!

LCR

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-08 20:16

Kul att läsa om din utveckling Ford. Det har verkligen gått spikrakt uppåt för dig.

Själv har nog haft min Nikon D40 i ungefär ett och ett halvt år nu och det har blivit lite mer än 10'000 exponeringar. Har kompletterat kitobjektivet med lite roliga objektiv (50/1.8, 10-20/4-5.6 och 18-200/3.5-5.6) och en lite extern blixt. Precis som Åkerström så är jag nog i en liten formsvacka nu och har inte fotat speciellt mycket på en hel månad, men idag hade jag besök av min lilla systerdotter och då är det alltid kul att plocka fram grejerna igen.

50/1.8 objektivet är nog det som har varit mest givande för mig under mitt fotograferande så här långt. Stora bländare är det som skiljer systemkamerefotograferandet mest från kompaktkamerorna.

Ursprungligen av dala:

Kul att läsa om din utveckling Ford. Det har verkligen gått spikrakt uppåt för dig.

Själv har nog haft min Nikon D40 i ungefär ett och ett halvt år nu och det har blivit lite mer än 10'000 exponeringar. Har kompletterat kitobjektivet med lite roliga objektiv (50/1.8, 10-20/4-5.6 och 18-200/3.5-5.6) och en lite extern blixt. Precis som Åkerström så är jag nog i en liten formsvacka nu och har inte fotat speciellt mycket på en hel månad, men idag hade jag besök av min lilla systerdotter och då är det alltid kul att plocka fram grejerna igen.

50/1.8 objektivet är nog det som har varit mest givande för mig under mitt fotograferande så här långt. Stora bländare är det som skiljer systemkamerefotograferandet mest från kompaktkamerorna.

Det där är nästan tre objektiv jag också äger, ungefär iaf
50/1.8 köpte jag samtidigt som jag köpte min första kamera, min 400D, och jag tror det är anledningen till att jag fastnade så grovt för fotografi som jag gjorde, när jag köpte objektivet visste jag inte vad 50mm gav för omfång, och jag visste inte heller vad bländare 1.8 betydde för något. Men det lärde man sig jäkligt fort sen när man hade sakerna! att ha en såpass stor bländare var helt sjukt kul, och det fick kit-objektivet att ligga på hyllan ganska länge.

När jag skaffade mitt 10-22 f/3.5-4.5 blev det en helt annan sak att fotografera mot 50 f/1.8 - Nu fick man helt plötsligt plats med saker i bilden och det blev genast mycket svårare att komponera en bild som var intressant - Men det här är ett objektiv som är guld värt, ibland behöver man ett stort omfång

Och när det kommer till tele köpte jag ett begagnat 75-300 f/4-5.6 IS - Jag köpte det mest för att jag fick det billigt, men det bygger långsamt upp ett sug i mig att införskaffa ett riktigt tele, och då funderar jag på 70-200 f/2.8 IS - Stor bländare äger helt enkelt, och det är för mig värt den extra tyngd och prislapp det innebär.

Vad kul att det blev lite fart i tråden!

Jag jobbar på ett varuhus, och när jag började göra i ordning för att gå hem idag stötte jag på Carl Rytterfalk utanför affären, jag hann inte mer än att hälsa men han är en riktigt bra källa för inspiration! Hans vimmeltråd fick mig intresserad av vimmelfotografi så jag började själv fota runtom här i Göteborg för lite olika sidor, jag har utvecklat mina egna inställningar dock då jag inte har ett tillräckligt ljusstarkt objektiv med den brännvidd jag behöver, men jag tycker jag får till det ändå.

Härligt sting i bilderna där Ford. Den första hoppar ju nästan ut ur skärmen:D

Den typ av fotografering jag har blivit mest intresserad av är att hitta motiv jag tycker kan få igång fantasin, lite som filmscener, fast det är svårt. Här är en jag gillar själv:

Härligt sting i bilderna där Ford. Den första hoppar ju nästan ut ur skärmen

Den typ av fotografering jag har blivit mest intresserad av är att hitta motiv jag tycker kan få igång fantasin, lite som filmscener, fast det är svårt.

Ah, jag ser vad du menar! Här är två bilder jag tagit på det temat

• Medlem
  • 2009-02-08 21:39

Jag vågar nog påstå att jag har utvecklats mycket. Jag började fotografera i Juni, utan att veta mycket mer än att systemkameror hade utbytbara objektiv. Jag sköt med mors 350D.
Efter någon vecka så läste jag igenom instruktionsboken och började trixa med manuella läget.

Nu, ganska precis ett halvår senare och många tusen bilder så har jag skaffat mig en 50D med en 50mm f1,4 och en 30mm:are med samma bländare.

http://flickr.com/photos/chokladkakan/ så kan mina bättre alster beskådas.

Det går fort.

Jag märker klara faser, det går mer från kamera till komposition osv. Mer från slutartider etc till hur man skall placera sig osv.

Tar fortfarande mkt som jag kastar när jag kommer hem, men det blir mindre av sånt.

Just nu är jag inne i en spännade fas med efterbehandling. Hur skall man framställa kornighet? Hur smeta ut... osv.

För en månad sedan hade jag idétorka. Just nu känner jag att jag har för många idéer - då skriver jag upp motiv och "tänk" jag haft. Då kan jag plocka fram det när jag känner "torka" i huvet...

Ursprungligen av Goflorp:

För en månad sedan hade jag idétorka. Just nu känner jag att jag har för många idéer - då skriver jag upp motiv och "tänk" jag haft. Då kan jag plocka fram det när jag känner "torka" i huvet...

Helt rätt, gör samma sak, förutom att de flesta idéerna får jag när jag
inte kan skriva ner dem, eller i en situation då jag inte är helt vaken,
och sedan finns de där i ingenmansland och kanske någon dag kommer
jag på samma idé igen...

LCR

• Medlem
  • 2009-02-08 22:09

Det där med torkan är ju sketsmart Goflorp! Tack för idén!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 22:29

Ja, att klottra ner idéer är ju en grymt bra idé Goflorp!

Jag tror jag ska blogga ner mina idéer då jag kommer på dem. Så kan jag dokumentera, arkivera och även dela med mig för dem som har idétorka för tillfället.

Enormt mycket...

Landskaps- och vidvinkelfotot sitter numera bra. Tekniken är inte längre ett hinder och jag kan utnyttja min kamera (nästan) till fullo. Varje bild är ett resultat av medvetna val vilket det definitvt inte var för ett år sedan då jag bara varit igång i ungefär ett halvår efter mer än femton års frånvaro från "riktigt" fotograferande (med vilket jag avser foto som hobby där man aktivt skapar bilder inte bara knäpper en bild som "minne").

Detta år vill jag bli bättre på trådlöst blixtfoto, gatufoto ("street") och med lite tur till sist ta med mig systemkameran under vattenytan...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 22:49
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Detta år vill jag bli bättre på trådlöst blixtfoto, gatufoto ("street") och med lite tur till sist ta med mig systemkameran under vattenytan...

Mitt huvudmål för andra året, är att jag ska ut och fota folk mer. Att inte vara rädd för att gå nära och inpå. Visst, jag får ju sköta det snyggt och vara observant om det är läge eller inte. Men mer människor på bild. Dvs väldigt mycket gatufotografering.

Senast redigerat 2009-02-10 15:13
Ursprungligen av Reisan:

Mitt huvudmål för andra året, är att jag ska "ta om" alla motivtyper jag stött på under första året. Och finslipa "tänket", det tekniska och hur jag komponerar motivet.

Jag älskar Stockholm, och har ett antal tavlor med olika motiv (mestadels tryck)
och tänker en dag ta mej tid att fotografera alla dessa vyer precis som tavlorna
är målade. Den svåraste är gamla Centralbadet Drottninggatan då tavlan är målad
från en lägenhet...

Äh, bara att räkna ut vilken och knacka dörr...

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-08 22:56
Ursprungligen av LCR:

Jag älskar Stockholm, och har ett antal tavlor med olika motiv (mestadels tryck)
och tänker en dag ta mej tid att fotografera alla dessa vyer precis som tavlorna
är målade. Den svåraste är gamla Centralbadet Drottninggatan då tavlan är målad
från en lägenhet...

Äh, bara att räkna ut vilken och knacka dörr...

LCR

Kul idé. Men vad sägs om att ta egna motiv av Sthlm, med din tolkning, som sedan kan bli canvas-tavlor och som någon amatörfotograf sedan vill härma då denne lär sig fotografering?

Ursprungligen av Reisan:

Kul idé. Men vad sägs om att ta egna motiv av Sthlm, med din tolkning, som sedan kan bli canvas-tavlor och som någon amatörfotograf sedan vill härma då denne lär sig fotografering?

Håller med fullständigt Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, do both!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 22:47

Har inte utvecklats ett dugg de senaste åren, har inte orkat lära mig alla finesser med min kamera (Canon 20D) och har tappat all inspiration till stordåd.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har inte utvecklats ett dugg de senaste åren, har inte orkat lära mig alla finesser med min kamera (Canon 20D) och har tappat all inspiration till stordåd.

Ja, men börjar man på topp så är det väl svårt att kliva högre ?!...

LCR

Fan vad alla är seriösa.

Jag nöjer mig med att ha skoj, lär mig gör jag på vägen .....

Ursprungligen av Goflorp:

Fan vad alla är seriösa.

Jag nöjer mig med att ha skoj, lär mig gör jag på vägen .....

Utan att ha roligt kommer man inte långt...

Hade gärna laddat upp en av gårdagens succéer, men jag skulle
inte bli speciellt populär...

LCR

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 23:00

Jag har aldrig riktigt blivit vän med min 20d, har haft Canon sedan -81 då jag köpte en A1, använde den tom jag köpte en EOS 50n och alltid varit nöjd.
Men denna har varit riktigt dålig, har den där buggen som gör att man måste plocka ur batteriet för att kunna fortsätt (trotts alla uppdateringar), spegeln slamrar oerhört högt sen tycker jag att skärpan aldrig blir riktigt bra. Den kostade ju ändå 18k och när jag var inne hos ÅF så sa dom att det inte var något fel på den och att värdet nu var ca 2k. Allt detta har fått mig att tappa sugen

Jag har aldrig riktigt blivit vän med min 20d, har haft Canon sedan -81 då jag köpte en A1, använde den tom jag köpte en EOS 50n och alltid varit nöjd.
Men denna har varit riktigt dålig, har den där buggen som gör att man måste plocka ur batteriet för att kunna fortsätt (trotts alla uppdateringar), spegeln slamrar oerhört högt sen tycker jag att skärpan aldrig blir riktigt bra. Den kostade ju ändå 18k och när jag var inne hos ÅF så sa dom att det inte var något fel på den och att värdet nu var ca 2k. Allt detta har fått mig att tappa sugen

Att skärpan inte blir bra kan ju också bero på objektivet, vad har du för objektiv? Fler än ett?

Det var Canon 20D som fick mig att gå från Canon 400D till Canon 50D. För en månad sen ganska exakt gick jag med min kameraväska på ryggen, i den hade jag min Canon 400D med 10-22 samt en 430EX-blixt monterad, jag gick på en isfläck och halkade på väskan. Jag knäckte objektivet, pajjade blixtskon på kameran samt knäckte foten på blixten.

Eftersom jag jobbar med foto behövde jag en kamera, och jag fick låna en Canon 20D -- Efter att ha använt den ett par dar kände jag att det inte skulle gå att gå tillbaks till 400:an då 20:an låter en arbeta med kameran på ett "härligare" sätt, det går snabbare att ställa in den som man vill ha den helt enkelt. Så jag slog till på en 50D, och jag älskar den!

Jag har aldrig vart vän med en Canonpryl öht.
Allt de gör funkar på ett eget sätt som min hjärna inte gillar.
Sälj skiten på Tradera eller Hälarbladet (Blocket). Köp ngt bättre.
Synd du inte bor nästgårds, du kunde lånt min kamera en vecka.

Bevaka tråden