Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV dödar nätverk och snor datornamn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 02:12

Köpte en AppleTV för en vecka sen och måste säga att det är en förvånansvärt trevlig liten pryl (när den har blivit hackad ). Dock har mitt nätverk börjat bete sig väldigt underligt sedan AppleTVn flyttade in, ca var 30e minut sjunker hastigheten på alla överföringar till 4kb/s, och AppleTVn snor min dators namn. Det hela leder till att jag kopplas ner från precis allt som är igång på min dator samt att jag får upp en ruta som säger att datornamnet "Fusion" är taget och att datorn har döpts om till "Fusion-53". Efter detta är det ett rent helvete att döpa om datorn till "Fusion" igen, vilket behövs för att jag ska kunna strömma filmer etc ordentligt från AppleTVn.

Detta händer oavsett om AppleTVn är ansluten via WiFi eller Ethernet och avsett om jag kör ATVs vanliga gränssnitt eller XBMC.

Några idéer? Detta börjar bli grymt irriterande! Ganska sugen på att lämna tillbaka AppleTVn...

Du är putt för att den inte fungerar när du hackat den?

Jag har en (ohackad) som funkar perfekt tillsammans med extreme, vad har du för router?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 07:22

Jag råkar faktiskt ut för exakt samma sak d v s att min dators local name är upptaget och sen byts det ut till något med en siffra efteråt. Min AppleTV är inte hackad, om det nu är den det beror på.
Jag har en Apple Extreme router. Men det går bra att strömma från en annan dator som inte har Leopard.

Jag har inte kommit på någon lösning.

Tröttsamt, har googlat och sökt på apple support men inte hittat någon info om problemet. Förhoppningsvis har någon av stjärnorna här på 99 rätt svar i byrålådan. Hoppas att det löser sig!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 11:25

Samma IP? Hur är routern ställd? Jag kör på macadressen för Apple-TV, server och PS3 i min Extreme och det funkar klockrent.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 11:36

Jag använder DHCP för samtliga enheter. Men man borde kanske sätta fasta IP-adresser. Åtminstone på AppleTV:n.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 11:43

Körde tidigare med fasta IP, allt funkade lika bra då också, men gick över till macadress för att slippa logga in ATV/PS3 på extremen varje gång jag bytte lösen där.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 12:30

Haha, jo jag är lite sur för att den inte fungerar när den har blivit hackad, har nämligen inte mycket användning av den ohackad Har faktiskt märkt att den är en aning stabilare i XBMC.

Glömde också nämna att när ATVn ansluter via WiFi så har den dynamiskt IP som den får från routern via DHCP. Ethernet kabeln å andra sidan går raka vägen in i min dator som, för Ethernet, har fast IP (192.168.2.1) och alltid ger ATVn samma IP (192.168.2.6). Det lustiga är att även när AppleTVn ansluter genom min dator så dödar den hela det lokala nätverket, inklusive WiFi routern.

Så fort jag stänger av ATVn och startar om routern så försvinner alla problem.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 12:38

Använder du både WiFi och kabel samtidigt från ATVn? Förstår inte riktigt hur du kopplat ditt nätverk men det låter inte rätt ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 01:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Använder du både WiFi och kabel samtidigt från ATVn? Förstår inte riktigt hur du kopplat ditt nätverk men det låter inte rätt ändå.

Nejdå, kör antingen med kabel eller WiFi Så fort du trycker in Ethernet kabeln ansluter ATVn via den istället för WiFi. Rätt smidigt eftersom det bara är att dra ur kabeln om man vill använda det trådlösa istället.

Så här ser det ut:
WiFi: ATV -> Router
Ethernet: ATV -> MacBook -> (WiFi) -> Router

Anledningen till Ethernet kabeln är att det är rätt segt att strömma 720p filmer från MacBooken över 54 (men kör på 15) mbit trådlöst.

1
Bevaka tråden