- bastuman
- Medlem ●
Rytterfalk: Har du några mått på ditt bouncerkort som sitter på blixten, jag hade äntligen tänk fixa mig ett i morgon. Sedan får jag testa det med vimmelbilder på ett bröllop i helgen.
Jag tror att du klarar dig bra med de kort med standardmått som man köper. Så kan du experimentera med att klippa till dem eller köpa olika storlekar.
Jag tror att du klarar dig bra med de kort med standardmått som man köper. Så kan du experimentera med att klippa till dem eller köpa olika storlekar.
Jag tänkte det jag också men tänkte fråga när det ändå fanns möjlighet. Får söka på stan i morgon efter ett vitt papper med svart baksida.
Jag tänkte det jag också men tänkte fråga när det ändå fanns möjlighet. Får söka på stan i morgon efter ett vitt papper med svart baksida.
Tror att Rytterfalk har skrivit ut det svarta på ett vitt papper. Tror han nämner det tidigare i tråden.
Tror att Rytterfalk har skrivit ut det svarta på ett vitt papper. Tror han nämner det tidigare i tråden.
Det stämmer, men jag tyckte det var snygg och eftersom jag inte har någon skrivare tillgänglig just nu så är det enklare att köpa ett papper med svart baksida och vit framsida eller tvärtom.
Det stämmer, men jag tyckte det var snygg och eftersom jag inte har någon skrivare tillgänglig just nu så är det enklare att köpa ett papper med svart baksida och vit framsida eller tvärtom.
Ok, så det finns sådana att köpa. Ja, det var ju smidigt.
Jag vill testa denna lösning och se om det är bra för inomhusfoto i dåligt ljus. Läste på i huvudinlägget här i tråden och kollade även videosnuttarna från snubben som kom på lösningen. Bra och enkelt förklarat i videon. Nedan är min inköpslista:
A4 fotopapper, halvmatt 300 gram.
Cykelslang (fästanordningen).
Svart, tjock tuschpenna (täcka baksidan).
Blyertspenna.
Sax.
Linjal.
Jag vill testa denna lösning och se om det är bra för inomhusfoto i dåligt ljus. Läste på i huvudinlägget här i tråden och kollade även videosnuttarna från snubben som kom på lösningen. Bra och enkelt förklarat i videon. Nedan är min inköpslista:
A4 fotopapper, halvmatt 300 gram.
Cykelslang (fästanordningen).
Svart, tjock tuschpenna (täcka baksidan).
Blyertspenna.
Sax.
Linjal.
Nu har jag införskaffat mig grejorna. Och jag säger bara två saker. Tuschpenna och cykelslang! Använd inte det! Där är något vitt pulver på insidan av slangen som är störigt och kladdar ner blixten. Och att måla svart tusch på den blanka sidan, var ingen hit! Det färga av sig lite. Fastän det var "bestående färg som torkar snabbt".
Javisst ja, ytterligare en sak till. Köp inte HP:s fotopapper! De har vattenmärke på baksidan! Grr.
Tjockare gummiband eller annan fästanordning är att föredra framför någon form av tejp... Ta t ex tjejens hårband, som är i någon glad färg.
Men övriga grejor funkar fint! Se bifogad bild. Jag skar ut en mall av ett vanligt tjockt papper, så att man inte behöver mäta varje gång. Man kan få ut två såna här ur ett A4-ark. Dock är den ena skärmen ca 1 cm kortare. Men det gör ju inget...
Inte lika fin som Rytterfalk:s, men om du vill ha svart baksida - Printa ut den svart! Klydda inte som jag... Haha!
Nu vill vi se lite exempel också!!
Tyvärr blir det inga exempel på vimmelfoton... Men jag ska lägga in par exempel på inomhusfotografering där jag använt bouncekortet.
Jag fotar ju inte på uppdrag så jag tror inte jag kommer in på uteställen med kameran...
Hej!
Vill börja med att säga att jag är nybörjare inom fotografering och funderar på att dra igång en vimmelbilds sida. Googlade med lite tur upp denna otroligt givande tråd och har lite frågor ang inköp av kamera:
Tänkte nu kolla vad ni anser om följande paket för 100% vimmel bilds tagning.
Nikon D40 Kit 18-55 Svart 3 485 kr
Nikon Blixt Speedlight SB-6002 2 341 kr
Transcend 4GB SDCard High Capacity (SDHC) 166 kr
Summa: 6 158 kr
mer info om kameran:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1111/overview.html
fattas det någon funktion/något annat som saknas eller lik.? vill helst inte behöva byta kamera om en månad då man saknar någon funktion eller lik.
Tack på förhand!
Det man bör prioritera i ditt fall är:
Så ljusstarkt objektiv som möjligt, t ex Sigma-objektivet i exemplet nedan.
Extern blixt med möjlighet att vinkla och vrida blixthuvudet. t ex Nikon/Canon exemplet nedan.
Objektiv med inbyggd fokusmotor (betecknas HSM i exempel nedan) och kamerahus som stödjer detta (t ex Nikon/Canon).
Nikon D40 kamerahus
Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Nikon AF
Nikon Speedlight SB-600 blixt
Canon 450D kamerahus (Alternativt Canon EOS 1000D kamerahus)
Sigma EX 30/1,4 DC HSM för Canon AF
Canon Speedlite 430EX II blixt
4GB minneskort
Putsduk
Kameraväska
Du kan spara in en hel del slantar genom att kolla hur det ser ut på den begagnade marknaden för ovanstående grejor. Lite oflyt har du just nu när de har höjt priserna för kamerautrustning rätt nyligen.
D40-kitet som du föreslog funkar för ändamålet, men med bättre objektiv blir resultatet märkbart bättre och passar situationer som uppstår i samband med vimmelfotografering, t ex dåliga ljusförhållanden, man vill kunna skilja ut motivet bättre mot bakgrunder och slutligen bildkvalité och färg/ljusåtergivningen.
Rytterfalk postade grymt bra fotografier i början av tråden, där han använt just det objektiv jag föreslagit ovan.
Hej!
Vill börja med att säga att jag är nybörjare inom fotografering och funderar på att dra igång en vimmelbilds sida. Googlade med lite tur upp denna otroligt givande tråd och har lite frågor ang inköp av kamera:
Tänkte nu kolla vad ni anser om följande paket för 100% vimmel bilds tagning.
Nikon D40 Kit 18-55 Svart 3 485 kr
Nikon Blixt Speedlight SB-6002 2 341 kr
Transcend 4GB SDCard High Capacity (SDHC) 166 kr
Summa: 6 158 kr
mer info om kameran:
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1111/overview.html
fattas det någon funktion/något annat som saknas eller lik.? vill helst inte behöva byta kamera om en månad då man saknar någon funktion eller lik.
Tack på förhand!
Hej
Jag fotar vimmel åt lite olika företag här i Göteborg, fick också inspiration från Rytterfalk i denna tråd för ett år sedan. Men jag kommer med lite andra tips -- problemet jag skulle känna med Sigma 30mm är att det inte är ett så "brett" objektiv, tänk på att en digital systemkamera ofta har en crop-faktor på 1.5 eller 1.6 (om du inte lägger ut 25k på en fullformat) så ett 30mm blir som ett 50mm på en fullformatskamera. Dvs på svenska -- Man får backa bak ett par steg för att få plats med motivet i sökaren, och det är inte alltid så lätt när det är mycket folk på nattklubben man fotar på.
Rytterfalk körde sina bilder på bländarprioritet och ISO 100 - låga ISO ger ju mindre brus, men när du ska publicera för webben blir bruset knappt synligt ändå, själv använder jag ett 10-22 f/3.5-4.5 när jag är ute och fotar, jag fotar med slutarprioritet och ligger på ISO 800 - 1250 ungefär, här är några exempelbilder:
som du ser är bruset knappt märkbart ändå, du är lite mer flexibel med zoom på objektivet - har du råd så satsa på ett 17-55 f/2.8 eller liknande istället, det är mitt tips
Och ang. att dra igång en vimmelbilds-sida, det finns redan en hel del sådana sidor där ute, kanske bättre att som ett första steg börja fota för någon av de som redan finns?
Riktigt sköna bilder, kul att det funkar med så höga ISO för dig, det skulle nog inte min SD14 palla. Det hade nog funkar vid ISO400 men men.. Snygga pics iallafall och kul att du visade!
Hej
- problemet jag skulle känna med Sigma 30mm är att det inte är ett så "brett" objektiv, tänk på att en digital systemkamera ofta har en crop-faktor på 1.5 eller 1.6 (om du inte lägger ut 25k på en fullformat) så ett 30mm blir som ett 50mm på en fullformatskamera. Dvs på svenska -- Man får backa bak ett par steg för att få plats med motivet i sökaren, och det är inte alltid så lätt när det är mycket folk på nattklubben man fotar på.
låter ju vettigt men vad föreslår du ist isf?
tack på förhand.
låter ju vettigt men vad föreslår du ist isf?
tack på förhand.
*pekar*
… själv använder jag ett 10-22 f/3.5-4.5 när jag är ute och fotar, jag fotar med slutarprioritet och ligger på ISO 800 - 1250 ungefär, här är några exempelbilder:
…
Jag har en simpel Canon 430EX, med omnibounce på och som jag riktar åt olika håll, oftast snett uppåt för att inte skapa för starka blixtblänk i pannan och liknande, men beroende på hur man har väggar och tak kan man flytta runt blixten för att anpassa sig till omgivningen
Bruce Gilden, gatufotograf, kör en speciell stil för vimmelfotografier på gatorna i NYC...
Hemskt rolig gubbe..
"I was taking a picture!, didn't know you owned the street...."
Pratar så in i Bonken New-Yorker-nasalt att Nanny Fine kan slänga sig i väggen...
Hemskt rolig gubbe..
"I was taking a picture!, didn't know you owned the street...."
Pratar så in i Bonken New-Yorker-nasalt att Nanny Fine kan slänga sig i väggen...
Hehe, ja några kommentarer var bara för goa... Snacka om spooky fotograferingsstil.
Bruce Gilden, gatufotograf, kör en speciell stil för vimmelfotografier på gatorna i NYC...
Den där killen är så underbar, man vill kunna jobba som honom - bilderna blir riktigt bra också
En hårdvarurelaterad fråga. Jag har en gammal god 350D som jag har tryckt på Canon's nya 580 EX II blixt på och även canon's 50mm 1.4 för kort skärpedjup. Det blir ju dock duktigt långt ifrån man måste stå. Alternativt använder jag ett 18-200 Sigma (men det har ju 3.5 - 6.3).
Saken är den att då jag drömmer om fullformat så är jag inte helt sugen på att köpa t.ex. 10-22 som nämns ovan då förhoppningen är att min budget förr eller senare möter priset på fullformat.
Finns det rimliga alternativ som passar båda formaten och är det egentligen värt att vänta på? Jag fotar enbart för hobby och känner att jag inte vill lägga ut 25k på bara kamerahuset i nuläget. Är man för teknikfixerad och borde egentligen försöka göra något kreativt av begränsningarna istället för att tro att dyra leksaker löser alla problem?
d99gnu -
Vad har du tänkt fota för bilder? Hur lång tid räknar du med att det tar innan du har en fullformat?
Motsvarande Extrem vidvinkel för Canons fullformatkameror är ju
Canon EF 16-35/2,8L USM II (ca 15 000:- )
Canon Objektiv Ef 17-40/4,0L IF Usm (ca 7 000:- )
Men dessa objektiv ger dig inte extrem vidvinkel på ditt nuvarande hus.
Jag resonerade som så att det kommer dröja ett tag innan jag har råd med ett fullformatshus, och än så länge känner jag mig inte alls hindrad av APS-C. När jag har råd med det kommer jag att köpa 17-55 f/2.8 som också har EF-S fattning, objektivet kostar en del men jag tror att det fortfarande kommer ha värde den dag det blir dags att sälja objektivet igen, så det nöje jag kommer få ut av objektivet räknar jag lätt kunna kvitta mot mellanskillnaden mellan köp-pris och sälj-pris
Jag försökte hitta vad dessa två har för fattning men det stod inte tydligt:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3827389
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7824868
de ger dig extrem vidvinkel idag och ifall de har EF-fattning passar de ju även på en fullformats-Canon. Dock skulle de där ge dig än extremare vidvinkel.
Annars kanske Sigma 30 f/1.4 är något att satsa på? Det fungerar som ett ~50mm på din nuvarande kamera och som ett 30mm på en kommande fullformat - och så har du den sköna bokeh-effekten som en sån stor bländare innebär och som du är van vid från ditt 50mm
Vilka bilder vill man inte ta?
Nej men jag vill kunna ta porträttbilder och även leka med kort skärpedjup och här känner jag att 50mm 1.4 är ett bra alternativ, om inte annat är det det jag har.
Det jag känner jag främst saknar är ett objektiv för riktigt mäktiga (vidvinkel) landskapsbilder och även kunna göra det enklare att ta "vimmel-bilder". Jag har väl även tänkt att börja experimentera med blixten externt men är har väl där inte tagit kort ännu för att veta om jag saknar något objektivmässigt och det är ett ämne utanför vimmelfotografering
Nackdelen med ett 30mm är väl att det känns lite som "ett till" av ett objektiv jag har. Det lutar åt att jag får investera i ett 10-22 (eller liknande) och ställa in mig på att ha kvar min 350D ett tag framöver eller iaf hålla mig till APS-C inom överskådlig tid om 350D inte klarar av så höga ISO som jag vill.
För övrigt tack till alla tips om hur man faktiskt tar korten och exempelbilder, mycket inspirerande!
Hade jag köpt ett objektiv till min 50D för att primärt fota extrem vidvinkel hade jag valt Canons EF-S 10-22
hade jag köpt ett objektiv till min 50D för att primärt fota vimmelbilder hade jag valt Canons EF-S 17-55 f/2.8 IS
Att jag väljer att använda mitt 10-22 när jag är ute är för att jag tycker det presterar bättre än mitt gamla 18-55 kit-objektiv och för att jag idag inte äger 17-55 f/2.8 IS
Tänkte bara säga det, så ingen väljer 10-22 enbart för syftet att bara fota vimmel med det
När jag tittar i mitt aperture-bibliotek ligger de flesta vimmelbilder runt 18-22mm, och där klår ju 17-55 10-22:an tack vare den större bländaren. Det är mest översiktsbilderna som den extrema vidvinkeln kommer in