Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur har ni utvecklats inom fotografi det senaste året?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En liten sidofråga eftersom vi ändå är på ämnet...

Jag har en 400D, har aldrig gjort något åt firmware, ska man uppdatera ?!

Ursprungligen av LCR:

En liten sidofråga eftersom vi ändå är på ämnet...

Jag har en 400D, har aldrig gjort något åt firmware, ska man uppdatera ?!

Jag har aldrig gjort något åt firmware heller, har varit skitnöjd med prestandan på 400:an och har aldrig känt att den har buggat. Vet inte vad man vinner på nyare firmware i den

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 23:17

Har inget värsting objektiv utan kör mest med det obj som följde med (18-55 ƒ1:3.5-5,6, sedan har jag ett billigt 100-400 ƒ 1:4,5-6,7 Cosina som jag köpte nytt till min 50n för 1800:-, det roliga är att det gamla billiga telet tar bättre bilder än kitobjektivet.
Skall åka förbi butiken med kameran och testa ett bättre obj så får jag se om det bara hänger på det, samt läsa på bruksanvisningen lite

Får lite ryckningar iom denna tråd i alla fall.

Ursprungligen av MatsOlov:

...samt läsa på bruksanvisningen lite

Får lite ryckningar iom denna tråd i alla fall.

Dessa trådar dubblar definitivt mitt intresse att utvecklas!!!

Det finns en del intressanta instruktions DVD, bl.a. en från 40D som
jag tycker verkar mycket intressanta, behövs bara lite tid och energi
att fokusera.

Någon som sett/använt sådana mer seriösa DVD ?

LCR

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-09 12:09

Var förbi Fotohörnan i dag och testade ett bättre objektiv (Tamron Tamron SP AF 17-50/2,8) och det blev en ganska så stor skillnad, inte så stor som jag misstänkte, och, med rätt inställning i kameran blev även kitobjektivets bilder godtagbara. Fanns ett ställe (parametrar), som jag missförstått, där man kunde förbättra skärpa, kontrast mm.
Summa summarum blir att man får sikta in sig på objektiv i klassen 5-10k (normalzoom) för att få ut mesta möjliga från kameran.

Men det blev lite roligare nu i alla fall

Ursprungligen av MatsOlov:

Var förbi Fotohörnan i dag och testade ett bättre objektiv (Tamron Tamron SP AF 17-50/2,8) och det blev en ganska så stor skillnad, inte så stor som jag misstänkte, och, med rätt inställning i kameran blev även kitobjektivets bilder godtagbara. Fanns ett ställe (parametrar), som jag missförstått, där man kunde förbättra skärpa, kontrast mm.
Summa summarum blir att man får sikta in sig på objektiv i klassen 5-10k (normalzoom) för att få ut mesta möjliga från kameran.

Men det blev lite roligare nu i alla fall

Tamronen ovan kör jag med, utsökt skärpa.
Ligger väl på 4000 ? Tror jag...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 22:48

Kanske inte kan klassas som utveckling, men något som jag tidigare inte kunde få för mig att göra, gjorde jag nyss. Låg i soffan och slöglodde på TV:n när jag helt plötsligt blev sugen på att ta nattfotografi. Av med myskläderna (manligt va?) och på med vanliga kläder och sen gick jag ut med kameran monterat på mitt stativ. Promenera i fem minuter tills jag fann ett motiv. Tog bilden och gick hem igen. Och bifogat är den bild jag tog. Det räckte faktiskt. Oavsett hur trist motivet egentligen är.

Vad kallar man sånt här... Tillfällig sinnesförvirring eller fotografisk mognad? Hahaha!

Ursprungligen av Reisan:

Kanske inte kan klassas som utveckling, men något som jag tidigare inte kunde få för mig att göra, gjorde jag nyss. Låg i soffan och slöglodde på TV:n när jag helt plötsligt blev sugen på att ta nattfotografi. Av med myskläderna (manligt va?) och på med vanliga kläder och sen gick jag ut med kameran monterat på mitt stativ. Promenera i fem minuter tills jag fann ett motiv. Tog bilden och gick hem igen. Och bifogat är den bild jag tog. Det räckte faktiskt. Oavsett hur trist motivet egentligen är.

Vad kallar man sånt här... Tillfällig sinnesförvirring eller fotografisk mognad? Hahaha!

Gjorde något liknande, tror jag skrev om det här i en tråd. Fotade ute i snön 02.00 och snuten kom förbi, stannade och undrade vad jag gjorde och när jag förklarade fick jag svaret "inte direkt normalt..."

Doh!!

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-10 09:35
Ursprungligen av LCR:

Gjorde något liknande, tror jag skrev om det här i en tråd. Fotade ute i snön 02.00 och snuten kom förbi, stannade och undrade vad jag gjorde och när jag förklarade fick jag svaret "inte direkt normalt..."

Doh!!

LCR

Passade du inte på att ta en bild av polisen? Det verkar som det ska bli straffbart att fotografera polisen på allmänna platser i England. Från böter till fängelse, ifall det misstänks att det är terroristrelaterat. Detta ska visst gälla alla fotografer i England, amatör som yrkesfotografer... Rätt paranoid, kan jag tycka...

Ursprungligen av Reisan:

Passade du inte på att ta en bild av polisen? Det verkar som det ska bli straffbart att fotografera polisen på allmänna platser i England. Från böter till fängelse, ifall det misstänks att det är terroristrelaterat. Detta ska visst gälla alla fotografer i England, amatör som yrkesfotografer... Rätt paranoid, kan jag tycka...

Jo, men eftersom jag hade kameran inställd på 10s slutartid och det var
snö överallt kan man omöjligt veta att det är snuten, MEN han slog på
blåljusen när han åkte därifrån så jag skulle få något kul att fotografera,
men om man inte visste skulle man inte kunna gissa...

Jag laddar upp så fort jag får 5 minuter...

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-10 11:14
Ursprungligen av LCR:

Jo, men eftersom jag hade kameran inställd på 10s slutartid och det var
snö överallt kan man omöjligt veta att det är snuten, MEN han slog på
blåljusen när han åkte därifrån så jag skulle få något kul att fotografera,
men om man inte visste skulle man inte kunna gissa...

Jag laddar upp så fort jag får 5 minuter...

LCR

Ok, kanske hade de blivit kinkiga om du hade försökt att ta foto på dem då de prata med dig. Hehe.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, kanske hade de blivit kinkiga om du hade försökt att ta foto på dem då de prata med dig. Hehe.

Nja, killen (tjejen bredvid sa inget) var mest förvirrad hur någon kunde
stå ute i -15˚C 02.00 och fotografera med ett stativ.

Undrar vad han tycker är normalt?! Supa och slåss så att DE måste åka
ut kanske...

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-10 15:10
Ursprungligen av LCR:

Nja, killen (tjejen bredvid sa inget) var mest förvirrad hur någon kunde
stå ute i -15˚C 02.00 och fotografera med ett stativ.

Undrar vad han tycker är normalt?! Supa och slåss så att DE måste åka
ut kanske...

LCR

Ja, det kan verka lite udda att se en kille med stativ och kamera, mitt i natten i det vädret. Haha. Mm, synd att klaga på farbror Blå, men många av dem drar ner de som verkligen gör ett bra jobb.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det kan verka lite udda att se en kille med stativ och kamera, mitt i natten i det vädret. Haha. Mm, synd att klaga på farbror Blå, men många av dem drar ner de som verkligen gör ett bra jobb.

Han gör säkert ett bra jobb, men lever kanske ett fantasilöst liv...

LCR

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 22:51

Väldigt OT, men ser att klockslaget för inläggen är en timme för sakta... Huh?

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 17:32

Måste säga att jag har utvecklats en del. Inte massor, men jag har tagit de ganska försiktigt fram. Har precis beställt en blixt o ett Sigma 18-50mm f2.8. Förrut har kitobjektivet vart nog när man inte kunnat så mycket, men med takt i att jag utvecklats har behovet o viljan att ha ett ljusstarkare objektiv vuxit mer o mer, o nu blir de alltså ett. Jag har inte gjort så galet mycket exponeringar som några av er andra här, men jag kommer ifatt senare:) Har iaf utveklats åt rätt håll:)

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-10 17:58
Ursprungligen av Minto0:

Har precis beställt en blixt o ett Sigma 18-50mm f2.8. Förrut har kitobjektivet vart nog när man inte kunnat så mycket, men med takt i att jag utvecklats har behovet o viljan att ha ett ljusstarkare objektiv vuxit mer o mer, o nu blir de alltså ett.

Bra förbättring att investera i ett mer ljusstarkt och med fast bländartal genom hela zoomomfånget. Extern blixt är också en bra investering och förbättring från den inbyggda blixten.

Ursprungligen av Minto0:

Jag har inte gjort så galet mycket exponeringar som några av er andra här, men jag kommer ifatt senare:) Har iaf utveklats åt rätt håll:)

Ja, det viktiga är ju kvalitén, inte kvantiteten - sägs det! Men håll inte igen, bara panga på!

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 19:28
Ursprungligen av Reisan:

Bra förbättring att investera i ett mer ljusstarkt och med fast bländartal genom hela zoomomfånget. Extern blixt är också en bra investering och förbättring från den inbyggda blixten.
Ja, det viktiga är ju kvalitén, inte kvantiteten - sägs det! Men håll inte igen, bara panga på!

Jo precis. I början så visste man ju inte vad man gjorde, så då fanns inte begränsningen i objektivet, men ju mer man lär sig ju mer lär man sig o utnyttja objektivet till max. kändes lite som jag kommit dit på mitt kitobjektiv.

Haha, ja jag vet att man inte ska hålla igen... dock har mitt arbete tagit upp 90% av min tid de senaste året, så jag har inte fått mkt o fota på mer än en datorskärm, vilket inte är de roligaste objektet Men de kommer:D

Kan inte foto-mötesinläggen lyftas ut till en annan tråd ?!

LCR

• Medlem
  • 2009-02-11 17:27
Ursprungligen av LCR:

Kan inte foto-mötesinläggen lyftas ut till en annan tråd ?!

LCR

Flyttat!
http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/259906-fototraeff-i-goeteborg.html

Admin

En sak, som jag kom på idag på förlossningen, är att jag är mycket mer
intresserad av att fotografera UTAN blixt, i nästan alla miljöer. Det blir
lite jobbigare och man måste prova sej fram en hel del, men tillfreds-
ställelsen är desto högre när det blir bra. Sen ville jag inte köra med
blixt mot Alice, bara någon timme gammal...

(har inte fått clearance från min fru gällande fotona... )

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 22:32
Ursprungligen av LCR:

En sak, som jag kom på idag på förlossningen, är att jag är mycket mer
intresserad av att fotografera UTAN blixt, i nästan alla miljöer. Det blir
lite jobbigare och man måste prova sej fram en hel del, men tillfreds-
ställelsen är desto högre när det blir bra. Sen ville jag inte köra med
blixt mot Alice, bara någon timme gammal...

(har inte fått clearance från min fru gällande fotona... )

LCR

gratts!

Alice!

Kommer hem, laddar över de få foton som blev av (hade annat att tänka på)
och letar efter "bästa" fotot att skryta med...

Synd att det inte blev ett som jag tog. Men lika nöjd är jag!

Det blev ett blixt-fritt foto, fotograf: min fru

[ATTACH]20489[/ATTACH]

Bevaka tråden