Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro och Airport

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett litet dilemma. Har en MB P (MacBook Pro) med OS 10.5.6 och använder mig av airport hemmavid. Har sedan ett ta tillbaka en 10/10Mb/s uppkoppling via comhem. Kopplar jag in mig med kabel till min MB P så har jag så gott som full hastighet i min uppkoppling typ 9,8/9,7MB/s. Vilket är jättebra. Kör jag sedan trådlöst så sjunker hastigheten på det jag skall skicka till 0,5 - 1,6MB/s. Har en äldre PB G4 som jag testat också och den funkar klanderfritt.

-Undrar nu om det kan vara mitt Airport-kort som inte funkar som det ska?
-Har någon varit med om samma sak eller liknande?
-Finns det någon man kan felsöka med?

Jobbar som fotograf skicka ofta mitt arbetsmatrial via nätet, antingen till min ftp eller direkt kundens. Så jag vill ju gärna hosta upp farten lite.

Bästa hälsningar

Adsten

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-25 11:03

Nu för tiden då fler och fler skaffar trådlöst nätverk kommer ditt problem att bli allt vanligare och vanligare (om det nu är det som är felet), nämligen att fler och fler basstationer inom samma täckningsområde är inställda på samma kanal. Du bör då stänga av din basstation och köra iStumbler eller motsvarande för att se vilka kanaler som används. Du väljer en ledig.

Men nu säger du också att din PB G4 inte lider av detta problem. Då blir jag lite misstänksam. Har du jämfört dina inställningar mellan dessa två? Är både PB G4 och MBP med alu-skal? Och var sitter antennerna? Olika modeller har ju haft antennerna på olika bra ställen.

Tack för ditt svar "frazze".

Har en widget på skrivbordet som screenar vilka wifi nät som finns inärheten och vilka kanaler de ligger på. Dock ingen på den jag/vi använder. Får kolla hur och var dessa antenner sitter...

Läste någonstans i detta forum, minns inte var, att en kille hade haft problem med hastigheten på trådlöst nätverk när programmet Coconut WiFi var igång. Det blev någon konflikt, tydligen. När han stängde av det löste det sig. ????

1
Bevaka tråden