Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson Xperia X1 ett riktigt skräp

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Matts E. Lindmark, kul att du gillar Xperia. Jag är genuint förvånad, eftersom jag själv provat telefonen, och undrar om fler tycker som du. Finns det någon försäljningsstatistik tillgänglig?

Lugn, det finns fler okunniga stackare som inte blivit frälsta än (av iPhone vill säga):

Minhembio Xperia X1-tråd

Även på My Symbian finns det nöjda användare som konverterat från P1i till X1.

Jag är fortfarande lika nöjd som när jag skrev föregående inlägg.

När det gäller minneskort och e-post och bildöverföring: säg till när ni hittat en mailserver som låter mig skicka en större mängd bilder och dokument (jag drar till med 200 MB minst) till mottagaren. Jag har inte stött på en sådan generös mailserver än, men säg till. OBS!! Mottagaren måste också ha det lika bra, d.v.s kunna ta emot den stora mängden.

På bra lurar använder man annars USB-kabel och ansluter som om det vore ett USB-minne. Detta sker då via mini-USB eller micro-USB. Att ta i och ur minneskort kan jag hålla med om är klumpigt. Enklare att ha med sig en kabel (men å andra sidan brukar en SanDisk kortläsare rymmas i fickan).

Sedan är det intressant att ni finner det förvånande att jag (som Mac-användare) är nöjd med X1. För mig är det logiskt. Den ersätter en bärbar dator....;)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-19 11:06

Laptopersättare hit och laptopersättare dit. Har någon någonsin funderat över tanken att olika människor använder sina laptopar till olika saker? Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att X1 och iPhone båda är lika fullvärdiga laptopersättare, skillnaden ligger bara i att dom är riktade till olika människor.

En laptop passar i princip alla eftersom den kan göra "allt", en mobil blir av naturliga skäl en kompromiss. Man får helt enkelt se till helheten och välja den kompromiss som man är mest nöjd med. Låt folk välja det som passar deras egna prioriteringar istället för att kriga om vem som har störst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 15:17

Jag vill inte ha en laptopersättare eftersom jag tycker min laptop är mycket bättre på att skapa dokument, redigera bilder och film, surfa med, etc än en mobiltelefon med skärm i miniformat och utan riktigt tangentbord.

Därför valde jag iPhone. För att jag TROR att det fungerar IHOP med min Powerbook mycket bättre än alla andra (som t.ex. Xperia). Den synkar jättebra! iPhonen är glad över att komplettera min powerbook medan de andra telefonerna verkar vara avundsjuk på den

Människor har väl olika behov. Men för mig är det en stor nackdel att andra smartphones försöker vara just laptopersättare. För min laptop ska vara kvar och den är i centrum.

Sen om bara Apple kunde få till att använda iPhone som en dongel....

Ursprungligen av pesc:

Jag vill inte ha en laptopersättare eftersom jag tycker min laptop är mycket bättre på att skapa dokument, redigera bilder och film, surfa med, etc än en mobiltelefon med skärm i miniformat och utan riktigt tangentbord.

Därför valde jag iPhone. För att jag TROR att det fungerar IHOP med min Powerbook mycket bättre än alla andra (som t.ex. Xperia). Den synkar jättebra! iPhonen är glad över att komplettera min powerbook medan de andra telefonerna verkar vara avundsjuk på den

Människor har väl olika behov. Men för mig är det en stor nackdel att andra smartphones försöker vara just laptopersättare. För min laptop ska vara kvar och den är i centrum.

Sen om bara Apple kunde få till att använda iPhone som en dongel....

Jag anar konservatism till en del här.;)

I vårt land är synen på mobiltelefonen fortfarande gammalmodig. D.v.s det är en pratmaskin och den bärbara datorn är det enda rätta för mobilt bruk. Gärna med en telefon som modem. Precis som det mobila kontoret var utformat 1996.

Dock har utvecklingen gått framåt och med sitt fickvänliga format, lång batteritid (vs bärbar dator) och bra skärm har smartphones allt mer tagit över sådant som tidigare krävde en bärbar dator. D.v.s idag är en laptop påkallad när man behöver köra program m.m som ställer höga krav på datorkraften etc. Däremot är en smartphone i form av en kommunikator ett behändigare alternativ när inte behovet föreligger. Eller så kan den reducera användningen av den bärbara datorn (d.v.s man behöver inte alltid ha den med sig).

Det finns ingen anledning att motargumentera smartphones av laptop replacement-typ. Det är helt OK att man har behov av sin laptop. Det är helt logiskt. Däremot är det fel att försöka klanka på smartphones som aspirerar på att ersätta laptopen. Vill man inte ha en dylik produkt - köp en annan.

För mig är en X1 eller E90 skyhögt överlägsen en bärbar dator - för mina behov. Detta då jag värderar fickvänligheten högt. Betydligt smidigare med en liten lätt enhet jämfört med en laptop som närmast kräver en dedicerad väska. Plus att man knappast plockar fram den när man reser utan det blir mer "stationärt portabelt bruk", d.v.s man använder den när man är någorlunda stationär. Inte när man är rörlig.

Problemet som jag ser är att många som förespråkar iPhone eller har synen "mobiltelefonen är till för samtal" har mycket svårt att förstå att det finns andra krav och behov - som tillverkarna behöver tillgodose.

Uppfattningen att smartphones är onödiga p.g.a bärbara datorers existens o.dyl är inte ovanliga. Helt fel synsätt säger jag bara.

Laptop replacements är en nödvändig produkttyp och inget som varken skall eller bör motargumenteras. Istället är det korrekt att säga att "för de behov jag har är en laptop ett bättre alternativ".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 15:37

Åja, jag köpte en Psion Revo för typ tio år sedan för att ha som just laptopersättare. En fantastisk maskin med kalkylblad, ordbehandlare, tryckkänslig skärm, webbläsare och mail, programmeringsstöd, riktigt tangentbord, telnet-klient, etc, etc. Ingen inbyggd telefon med kunde "docka" över IR till en mobil. Jag tycker att den fortfarande i vissa lägen kan mer än många av dagens smartphones.

Då för tiden trodde jag att en laptopersättare var grejen. Nu för tiden anser jag att det spelar ingen roll hur mycket datakraft och mjukvara som läggs i en laptopersättare, för ett riktigt tangentbord och skärm i en riktig laptop är överlägsen då man skapar program, redigerar bilder, katalogiserar, surfar, etc.

Däremot är jag glad över att jag kan nödsurfa med iPhone. Och dra iväg några korta mail. Och lyssna på musik och kolla filmsnuttar. BRA att den synkar så fint med laptopen. Men aldrig att en mobil skulle ersätta en riktig dator för 8 timmars skrivbordsarbete. För mig, alltså.

Nu har jag en 12" Powerbook som alltid är med och kan inte tänka mig någon laptop som är mycket större. Eftersom jag vill ha en MOBIL laptop.

Ursprungligen av pesc:

Åja, jag köpte en Psion Revo för typ tio år sedan för att ha som just laptopersättare. En fantastisk maskin med kalkylblad, ordbehandlare, tryckkänslig skärm, webbläsare och mail, programmeringsstöd, riktigt tangentbord, telnet-klient, etc, etc. Ingen inbyggd telefon med kunde "docka" över IR till en mobil. Jag tycker att den fortfarande i vissa lägen kan mer än många av dagens smartphones.

Då för tiden trodde jag att en laptopersättare var grejen. Nu för tiden anser jag att det spelar ingen roll hur mycket datakraft och mjukvara som läggs i en laptopersättare, för ett riktigt tangentbord och skärm i en riktig laptop är överlägsen då man skapar program, redigerar bilder, katalogiserar, surfar, etc.

Däremot är jag glad över att jag kan nödsurfa med iPhone. Och dra iväg några korta mail. Och lyssna på musik och kolla filmsnuttar. BRA att den synkar så fint med laptopen. Men aldrig att en mobil skulle ersätta en riktig dator för 8 timmars skrivbordsarbete. För mig, alltså.

Nu har jag en 12" Powerbook som alltid är med och kan inte tänka mig någon laptop som är mycket större. Eftersom jag vill ha en MOBIL laptop.

Om du behöver en sak för 8 timmars skrivbordsarbete är naturligtvis saken klar: du behöver en laptop.

För de som inte är så "stationära" utan rör sig mycket är en laptopersättare att föredra.

Allt handlar om behov. Däremot finns det ingen anledning att motargumentera produkttypen utan det är bara att inse att för vissa områden är t.ex X1 suverän, för andra krävs en laptop.

Vad som dock håller på att ske är att smartphones får HDMI för anslutning till större skärm, tangentbord kan anslutas via BT o.s.v. Följden blir att man kan ha sitt hopfällbara t-bord med sig och en HDMI-kabel, sedan är det bara att koppla upp det hela när man har möjlighet.

Det jag efterfrågar här är förståelse för följande:

1. Laptopersättare är en produktkategori som är bra och som har en given plats på marknaden.

2. Valet mellan en laptop eller smartphone handlar om behov. Behoven går främst.

3. Även om behoven dikterar laptop innebär det inte att smartphones blir "onödiga" eller att de bör utformas i stil med iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 00:26

Problemet är inte att funktionerna i Windows Mobile skulle vara dåliga. Problemet är att funktionerna är utformade på ett osannolikt dåligt sätt. Många behöver funktionaliteten som systemet erbjuder och det är ju då tråkigt att det kunde ha varit så väldigt mycket mer lättanvänt än det är.
Xperia är en fin mobil med fina specifikationer. Gränssnittet är dock en flaskhals.

Palm OS var grejer det. Riktigt enkelt och genomtänkt. Palm hade förstått hur folk fungerar och vilka funktioner som bör sitta var för att vara användbara. Problemet med Palm var att utvecklingen stannade av och de missade hela grejen med att mobilen skall innehålla all ens media, webbläsare, etc, etc. Så jag väntade och väntade. Jag hade en SE med UIQ - riktigt snyggt och plotterfritt och bra på många sätt, men det var så pinsamt ogenomtänkt på många ställen. Jag kunde göra långa listor i mitt huvud på uppenbara saker som helt enkelt var felplacerade, mm. Proppfullt av tillfällen då en funktion borde ha fixats lika uppenbart som att redaktionen fixar ett stavfel i tidningen så fort de upptäcker det.
Jag letade i mer än ett år efter något bättre än UIQ, men hittade inget. Tillslut valde jag den fantastiska iPhone. Den har verkligen tjänat mig väl. Apple har insett att om de inte kan få något att fungera bra, så ska det inte finnas alls. Men det intressanta är att jag har aldrig tyckt att iPhone är det minsta cool eller bra eller överlägsen, etc. Det är bara den första telefonen som går att använda. Den första där alla funktioner inte är så oanvändbara att man kan räkna dem som i praktiken oexisterande. Jag väntar fortfarande på den där telefonen som tar funktionaliteten ett steg längre än användbarhet - och gör dem riktigt bra och coola. Jag kanske kommer hitta en sådan tack vare Android, men allra mest sannolikt tack vare det riktigt imponerande Palm webOS. Men större delen av hela Windows Mobile är så oanvändbart att dess funktioner liksom känns ickeexisterande.

Och vidare förstår jag inte varför just denna modell "Xperia" är något som alla tjatar om. Det är bara ännu en HTC-telefon med Windows som är utformad precis som HTC-telefonerna har varit länge. De såg ut och fungerade på detta sätt långt innan iPhone existerade och är inte i något avseende en konkurrent eller dödare av iPhone. De tillhör en helt annan kategori av prylar som har och kommer fortsätta ha användningsområden för sin målgrupp länge till. Idou är en iPhone-utmanare. Nokia 5800 är det också. Xperia är det definitivt inte. Att säga att Xperia är en iPhone-dödare är som att säga att Wacom Intous3 är en Mighty Mouse-dödare.

idou vs iphone

Tycker delar av den här tråden känns of topic så måste testa om två fel gör ett rätt

Ville bara delge min mening om "idou" (vem kom på ett sånt namn?) och dess styrkor/svagheter mot nuvarande Iphone.

idou,
styrkor mot iphone.
på pappret en väsentligt bättre kamera - 12MP!
Minneskort expansion (smaksak så klart)
Kan köra flera olika browsers, framför allt opera.
Bygger på symbian S60 Etablerad plattform?
De bästa spelen på plattformen är riktigt bra

eventuella svagheter mot Iphone ( inte så mycket kännt om idou?)
Det är symbian s60 i den? ingen ny och modern plattform?
Inte multitouch
Vad kostar ett minne på 8Gb och uppåt? samt hur snabb blir filhanteringen med ett fullt kort?
De bästa nya spelen på plattformen är få och blir färre..

Att kalla den en Iphone dödare med så lite kännt om den? Men visst jag hakar på och säger att jag inte tycker den är helt ointressant. Men pris bilden kommer givetvis att vara en faktor.

vad kan då en framtida Iphone bjuda på? ingen som vet så jämförelsen måste ju bli med en "i telefon marknads tid" en snart "gammal" produkt.Iphone 3G släpptes i sommras?

Xperia är en flera år gammal produkt med nya kläder. Kommande Windows mobile 6.5 lär inte ändra på detta faktum - move on..:cool: windows mobile 7?.. ja det lär var en helt ny mjukvaru plattform och då kanske MS är med i racet igen? Men när det kommer ut var är IPhone OS då? hur man än vrider och vänder på det så har just nu apples Iphone OS greppet och medvind till många konkurrenters förtret.

Jag vill tillägga att den som säger att Iphone bara är lyckad på grund av smart marknadsföring kommer att se att så inte är fallet när det blir ännu tydligare vad som kommer att spela roll framöver. Utvecklingstakt + innovation + kvalitet + spridning och rent affärsmässigt- faktiskt tjäna pengar på det lilla man säljer..

Om windows mobile med en licens kostnad på 15 dollar/enhet? är intressant för tillverkare så kan det knappast vara intressant eller ens önskvärt att satsa på WM om volymerna stiger?

Om "open" spelar en så stor roll som vissa exempelvis Balmer påstår återstår att se men hans eget system körs på hårdvara från mer än en tillverkare och det är ungefär så långt hans argument håller. Massor av hårdvaro tillverkare är nog att ta i:) massor av varumärken? ja det är en annan sak.

Mycket av detta resonemang är vad som finns ute i att läsa mellan raderna och i många fall i ren klartext. Hur kan man samtidigt kalla Xperia en Iphone dödare eller någon annan telefon för den delen?

Jag hoppas och tror att apple kommer att se Iphone som en "trojan" för att sprida sitt varumärke och kommer att skynda långsamt med expansionen i produkt portföljen, en läxa som man lärde sig på 90-talet. Nu lär sig många den i mobil branschen - av tvång.

slut på mumlandet...:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-14 21:00

har själv ingen erfarenhet av X1 MEN innan Iphonen hadde jag HTC dimond(värre dynnga går ej att hitta)
SE p1 HP Ipac,och allt jag har att säga är att jag har fått nog av pinnar små grejjor att pilla med,jag kör bil 90% av min arbetstid och då vill jag ha STORA tydliga grejjor att hanter!

Bevaka tråden