Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto startar bara delvis

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har letat runt lite här på forumet men jag hittar inget svar på det jag undrar så jag kastar ut en fråga...är rätt ny på mac och känner mig lite som Bambi på hal is..
som försöker hantera bilder i iPhoto..

Problemet är att när jag försöker öppna programmet, så öppnar det bara delvis.
Menyraden överst som indikerar att det är iPhoto syns högst upp - men inget i vänster marginal syns..(som tidigare) Det stå ju iPhoto där uppe men program symbolen syns inte i docken - programikonen vaknar liksom inte helt till liv.

Efter det jag läst här på 99 tror att jag kanske begått generalfel...
"gå inte in och peta på bilderna i iPhotomapparna.." Nähä men kanske är det just vad jag gjort :">

Måste jag installera om iPhoto? (hur? for dummies tack)
eller finns det något smart enkelt sätt att bara "reparera"? Boosta liksom, el uppdatera, kan det hjälpa?

Allt det bästa till er som läser och svarar!

En ominstallation låter som svaret i mina öron. Hur du ska ominstallera är förmodligen genom iLife eftersom det är där man får tag i iPhoto från början. Om du inte har iLife 09' kan det här ju vara ett perfekt tillfälle att installera det. Själv kör jag fortfarande 08an. För att undvika sånt här i framtiden skulle jag rekomendera att inte messa med inställningar men om du måste det, så säger jag: Timemachine. Backa upp din data med extern hårddisk via timemachine. Kör du den samtidigt som du fixar och trixar kan du alltid gå tillbaka o hämta äldre fungerande iPhoto och mycket mer.

Tack för svar!

" Kör du den samtidigt som du fixar och trixar kan du alltid gå tillbaka o hämta äldre fungerande iPhoto och mycket mer."

Fredde, otroligt nog gjorde jag en TM backup för ett tag sedan, men där ligger ju inte allt material som jag har på hårddisken nu...
så då undrar jag ; kan man plocka upp iPhoto separat? Alltså typ välja ut delar av en uppbackning...låter ju för bra för att vara sant, visserligen..
Jag menar, är inte grunden i TM, att den återskapar hela disken så som det såg ut på hårddisken då uppbackningen gjordes (så om jag gör det, då förlorar jag allt matereial jag har nu, samt alla program jag installerat sedan dess..)

Foxcat: Tack, låter spännande och (för?) enkelt... ska testa det!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-12 09:52

Eller så pekar man bara om till en ny iPhoto-databas när man startar iPhoto genom att hålla ner cmd (eller ctrl eller alt, glömt vilken det var). Kan kanske funka. Man slipper ju gärna en ominstallation av vad det än gäller.

1
Bevaka tråden