Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avi/divX/etc -> AppleTV-filer?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det är bara att köra HandBdrake 0.9.3 va? Inga andra program? När avi/divX/etc -> AppleTV-anpassas.

//Johannes

Alltså HandBdrake har jag ingen erfarenhet av, men HandBrake rekomenderar jag eftersom det är gratis och fyller sin funktion. Programmet har förinställningar för t.ex. Apple TV eller iPod, vilket gör det enkelt att konvertera även om inte du har någon aning om vilka inställningar som gäller.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-28 02:10

Jag kan rekommendera Visualhub, med det kan du konvertera b.la. .avi-filer till iTunes samt lite annat. Själv har jag ingen Apple TV så jag har inte använt programmet till det, men jag har brännt ut många filmer i .avi-format till DVD och det har funkat jättebra. Undertexter går också att få med så det är kalas! Tycker det är snabbare än Handbrake dessutom.

VisualHub är nerlagt. Handbrake har "tagit över" en hel del av funktioner bl.a. Universal Input. HB har fokus på MPEG-4/H.264 och passar som hand i handske för AppleTV. Nu får du även med olika ljudspår som blir valbara på AppleTV:n.
AppleTV-preset:en i version 0.9.3 är fantastiskt bra och med en riktig DVD (eller orörd kopia) som källa är det i princip omöjligt att avgöra skillnaden på original och kopia. En tvåtimmarsfilm brukar hamna på 1,5GB. Den nya version är något långsammare än den förra, men det är en eftergift för att ligga nära 100% av originalkvalitet. Utvecklarna har AppleTV som favoritspelare och har lagt oerhört mycket arbete på att trimma in HandBrake för just denna.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

VisualHub är nerlagt. Handbrake har "tagit över" en hel del av funktioner bl.a. Universal Input. HB har fokus på MPEG-4/H.264 och passar som hand i handske för AppleTV. Nu får du även med olika ljudspår som blir valbara på AppleTV:n.
AppleTV-preset:en i version 0.9.3 är fantastiskt bra och med en riktig DVD (eller orörd kopia) som källa är det i princip omöjligt att avgöra skillnaden på original och kopia. En tvåtimmarsfilm brukar hamna på 1,5GB. Den nya version är något långsammare än den förra, men det är en eftergift för att ligga nära 100% av originalkvalitet. Utvecklarna har AppleTV som favoritspelare och har lagt oerhört mycket arbete på att trimma in HandBrake för just denna.

Hur bra HB 0.9.3 är för DVDs har jag också upptäckt. Men håller du med om att det är rätt väg för avi-filern?

Vore skönt att ha alla filmer i iTunes en gång för alla.

Ursprungligen av iJohannes:

Hur bra HB 0.9.3 är för DVDs har jag också upptäckt. Men håller du med om att det är rätt väg för avi-filern?

Vore skönt att ha alla filmer i iTunes en gång för alla.

De blir ju inte bättre än källan i Handbrake om man säger så, men knappast sämre heller.

Jo, om man med "i iTunes" menar H.264 Main profile så håller jag med. High Profile har varit jäkligt gôtt, men dit vet vi inte om AppleTV:n kommer. H.264 Main Profile blir ju också TV-standard i Sverige 2015, d.v.s. samma som i övriga Europa. Vet dock inte vilken bitrate man satsar på, men med tanke på att "källmaterialet" från TV-sändningar brukar vara okomprimerat 10-bitars, borde kvaliteten som som motsvara Handbrakes AppleTV-preset idag räcka gott.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

De blir ju inte bättre än källan i Handbrake om man säger så, men knappast sämre heller.

Jo, om man med "i iTunes" menar H.264 Main profile så håller jag med. High Profile har varit jäkligt gôtt, men dit vet vi inte om AppleTV:n kommer. H.264 Main Profile blir ju också TV-standard i Sverige 2015, d.v.s. samma som i övriga Europa. Vet dock inte vilken bitrate man satsar på, men med tanke på att "källmaterialet" från TV-sändningar brukar vara okomprimerat 10-bitars, borde kvaliteten som som motsvara Handbrakes AppleTV-preset idag räcka gott.

Hm.

Precis som du säger blir inte källmaterialt bättre än det är.
Idé att köra AppleTV-läget i HB på Average Bitrate på 2500?

//Johannes

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-30 11:47

Mjo det stämmer ju att VisualHub är nedlagt, men det ska ju komma tillbaka som opensource

MPEG Streamclip

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-02 16:44
Ursprungligen av Zimmerman:

MPEG Streamclip

Vet du om den är snabbare än Handbrake, för den tar en jäkla tid tycker jag.
Handbrake isf är ju enkel att hantera med sin förinställningar.

Yes!!

Hm. OK.

Jag har nu testat en gammal avi-fil och när jag kört igång convertering (AppleTV-läge) så krashar programmet. Gång på gång...

Vad tror ni? Varför beter sig HB så åt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 19:28
Ursprungligen av iJohannes:

Hm. OK.

Jag har nu testat en gammal avi-fil och när jag kört igång convertering (AppleTV-läge) så krashar programmet. Gång på gång...

Vad tror ni? Varför beter sig HB så åt?

Vad visar loggfilen?

Ursprungligen av Machead:

Vad visar loggfilen?

Programmet bara krashar...

Rekommenderar varmt RoadMovie!

Ursprungligen av Ciryon:

Rekommenderar varmt RoadMovie!

Är det bra skit?
Converterar den lika bra som HandBrake?

Fasen vad snabb den är, jmf med HB. Kan inte vara lika bra, när det går såhär snabbt.

Fil: ett greys anatomy avsnitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 15:43
Ursprungligen av iJohannes:

Är det bra skit?
Converterar den lika bra som HandBrake?

Fasen vad snabb den är, jmf med HB. Kan inte vara lika bra, när det går såhär snabbt.

Fil: ett greys anatomy avsnitt.

Återkom med vad du tycker.
Så kanske vi andra också köper.

Yes!!

I samband med att jag köpte min ATV i julas så konverterade ja en massa filmer till h264 men jag måste i ärlighetens nmn säga att jag håller mig till att köra XBMC på min atv och köra dvd iso-filer samt xvid genom denna. Tar sådan tid att konvertera alla mina serier...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-20 22:07

har ingen appletv men försöker konvertera lite avifilmer så smått för att köpa en senare..
kommer de bli kompatibla bara man valt itunes->apple tv->h264 och standardkvalitet?
läser att h264 kräver max 160 kbps i ljud för atv, men även om jag väljer det i avancerade inställningar så blir det 1441 kbps i den konverterade filen (=okomprimerad cd-kvalitet?)
låter lite mycket, vill gärna få ner filstorlekarna så gott det går. tack på förhand.

1
Bevaka tråden