Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailprogram till datorn

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-14 00:03

Jag ställer frågan här för att ni kan det här.
Jag behöver ett program till datorn som fungerar på samma sätt
som mailen gör i min iphone ja ska alltså kunna läsa ett mail fast inte
ta bort det på mailservern ? ps. windows?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 00:34

Vad haru för mailadress? D.v.s telia osv.

  • Medlem
  • 2009-02-14 01:10
Ursprungligen av marQz:

Vad haru för mailadress? D.v.s telia osv.

Jag använder en POP3 mail från en egen webbserver som ja kör med, men fungerar
i princip på samma sätt som telias.

adressen är @aston9.com

Du behöver helt enkelt ändra serverinställningarna i ditt mailprogram till att köra IMAP istället för POP3. Det fungerar i flertalet av alla program. På Windows rekommenderar jag Thunderbird, http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-14 04:17

alternativt ställ in att mailen inte raderas från servern vid hämtning.

Men bäst är att gå över till imap.

Tobias har rätt, ställ om till IMAP-baserat konto.
Hela idén med POP bygger på att man anluter och LADDAR NER mailen till sin dator.
IMAP är att mailen ligger kvar på servern och servern ger dig texten när du så begär.

Jag har samma mailadress i datiorn och på iPhonen, det funkar alldeles utmärkt.

Vill du kan du t ex skapa en gmailadress, som man med lite pill i googlemails inställningar
kan ställa till IMAP.

Ställer du in att mailen i POP skall laddas ner och raderas på servern vid hämtning får du grymma problem. Kollar du mailen med iPhonen på jobbet, när du kommer hem så finns inte mailet kvar - det ligger i iPhonen... det blir fruktansvärt rörigt och mailen finns ALLTID på det andra stället...

  • Medlem
  • 2009-02-14 09:55

Tack gott folk nu har ja lärt mig ännu en sak om mail

Ursprungligen av AxeZ:

Tack gott folk nu har ja lärt mig ännu en sak om mail

Jag har som liten tumregel (kanske lite nördigt) att när man lägger sig på kvällen kan man få den där "släppa taget om vakenheten" genom att fundera på "vad har jag lärt mig idag?" Alltid hittar man någon sak och plötsligt så har man .......zzzzzz......zzzzzzz

Det kan tillägga att nackdelen med IMAP är att man inte kommer åt sin e-post utan internet. Inte ens den som du tidigare har tittat på. Det ska man vara lite medveten om. Det är säkert möjligt att göra den tillgänglig offline också, men rent generellt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det kan tillägga att nackdelen med IMAP är att man inte kommer åt sin e-post utan internet. Inte ens den som du tidigare har tittat på. Det ska man vara lite medveten om. Det är säkert möjligt att göra den tillgänglig offline också, men rent generellt.

Vart får du det ifrån?

Ursprungligen av theplague:

Vart får du det ifrån?

Användarupplevelse? OM jag har fel så rätta mig. Må hända att det är så enkelt som att jag helt enkelt har missat något inställning varje gång. Men när jag öppnar t.ex. Mozilla eller Mail så försöker den alltid hämta informationen från servern, och då blir inte mina mail tillgängliga om jag saknar uppkoppling.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Användarupplevelse? OM jag har fel så rätta mig. Må hända att det är så enkelt som att jag helt enkelt har missat något inställning varje gång. Men när jag öppnar t.ex. Mozilla eller Mail så försöker den alltid hämta informationen från servern, och då blir inte mina mail tillgängliga om jag saknar uppkoppling.

Varför använder du inte Mail appen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-14 15:17

Jag är också brydd av kombinationen pop och imap. Jag har gmail på PC, där måste jag ha en internetuppkoppling för att se mina mail. På iphone har jag popkonto för samma emailadress, där laddas mailen ned, dock utan att tas bort från servern (popservern eller imapservern?) för att det är inställt så.

Enligt gmail har man nu infört att man kan se sina mail offline - men bara i USA. Men det kan vi ju redan - om vi använder popserver.

Ett ytterligare påpekande: Större attachment kommer inte att laddas ned automatiskt av gmail via popserver om man inte ställer in detta. En spärr för at undvika roamingkostnadschock.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-15 20:29

Nu har du fått en del svar på frågan.
Det finns inte direkt någon forumsdel jag kan flytta denna tråd till då detta inte är ett windows forum och denna tråd passar inte under iPhone så jag låser denna. Hoppas du har fått svar nog.
*Låst*
/Mod

1
Bevaka tråden