- Pehr
- Medlem ●
- Norrköping
Ja, justdet. Min klee är ju en ikea-låda
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=22034&hilit=klee
Tjiiiit, jag har slut på 8-pins IC-socklar!
Dags att beställa...
Kolla på kjell.com vad de tar för just de socklarna om man köper lite fler..
36072 på kjell.com.. :
1 till 60 för 15 kr/styck
60 eller fler... 0,81 kr/styck
Funkar fin fint!
Det är för övrigt väldigt förmånliga billigare vid fler-köp på en del elektroniksaker på kjell.com
Sitter och funderar på http://www.cgs.synth.net/modules/cgs44_ddb.html - Kapa A6/A7 och försöka få ner delaytiden, så kan man köra prylen som en flanger. Vet inte om jag borde labba på det eller skita i det?
Är det någon som har en 41256 över? Eller 4164?
Funderar på en annan sak också - inverterad feedback - meningslöst eller inte?
Dvs - om jag har en feedbackpot som jag kan invertera (Det är mest i ljudapplikationer - t.ex. delay:et här ovan, samt även i filter..). Vad resulterar det i för något? Är det användbart eller inte?
Min första tanke är att eftersom det är förskjutet 180 grader så kommer ingång och utgång att vara det motsatta = det blir tyst. Men förmodligen så kommer det finnas ett litet delay i själva kretsen, vilket kommer resultera i en fasförskjutning? Så istället får man förstärkning på konstiga ställen istället? Någon konstig form av resonans? Eller ingenting alls?
Kanske ska dricka mer tequila nu....
Funderar på en annan sak också - inverterad feedback - meningslöst eller inte?
Dvs - om jag har en feedbackpot som jag kan invertera (Det är mest i ljudapplikationer - t.ex. delay:et här ovan, samt även i filter..). Vad resulterar det i för något? Är det användbart eller inte?
Kan du inte patcha ihop filter/inverterare/mixer och testa?
Fast jag kom på att jag inte ska ha delaymodulen på panelen jag bygger nu... Men tack ändå!
Frågan om feedback kvarstår dock - någon som har en bra förklaring på om det är bra eller dåligt? Om jag förstått saken rätt så är det nästan så det fungerar i ett vanligt 4-pole lågpassfilter för att skapa resonans?
Sen har jag av någon konstig anledning fått för mig att det kan vara bra att ha 2st dome filter som sedan kör sinus från båda till en ringmodulator och cosinus likadant... Varför tänker jag ens tanken? (Eller det är väl egentligen inte en ringmodulator som behöves utan något som multiplicerar signalerna med varandra. Undra hur man bygger en sån - Haible kör ju med en MC1496...). Gah!
BLeh.
Eller det kanske blir roligare med en ringmodulator?
Hmmm, den var intressant!
Ska kolla närmare på det här - det är ju inget som kommer göras snart. Men det vore roligt att labba med det!
Är det så att man tar sin.input och modulerar den med cos.carrier och tvärt om? Inte sin.in mot sin.carrier?
Jag blir förvirrad. Jag tror jag är i faggorna av en frekvens skiftare och jollrar - det jag hade hoppats uppnå med 2st domefilter var att slippa använda en quadrature osc. Utan istället kunna modulera med vilken signal som helst..
Jag blir förvirrad. Jag tror jag är i faggorna av en frekvens skiftare och jollrar - det jag hade hoppats uppnå med 2st domefilter var att slippa använda en quadrature osc. Utan istället kunna modulera med vilken signal som helst..
Här är en bra sida om frekvensskiftare och hur man kan patcha upp en med kvadraturoscillatorer, ringmodulatorer och mixrar.
http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nordmodularbook/nm_spectrum_shift.html
Du påminner mig... jag borde kablera upp min JH FS1A som jag har byggt ihop. Det är ju bara det som saknas. Borde göra en frontpanel och smälla in i modularen där den hör hemma. Men annars så, jo, man kan faktiskt använda två dome-filter för att få en frekvens-skiftare med två in-signaler. Det är väl bara koppla tills det låter bra? Du behöver som sagt två multiplicerare oavsett.
Jag har en doktorsavhandling liggandes på min server om polyphase-filter som används för just SSB (frekvens-skift) ändamål. Det kan ju bli en fet söndagsläsning. Polyphase-filter är roliga... när rotationen av signalen i höger och vänstervarv bilr olika filtrerade och så... folk blir smått knäppa av teorin men när de få se kopplingarna blir de knäppare över att det fungerar men glada att de gör det. Polyphase-filter finns nu mer allt mer i vår digitala värld för alla möjliga saker så som sample-rate konvertering mm. mm.
Inte nödvändigtvis, det beror på filter topologin.Det finns multipoint fedback filter
med både positiv och negativ på en o samma gång.
Har precis kommit fram till att jag måste köra med extern PSU iaf.
Kanske lika bra. Men jag är lite osäker.
Måste hitta bra kontakter att köra mellan PSUlådan och modul lådorna. Också kanske man borde ha mätare på PSUn. Så att man ser hur mycket ström man drar. Men mest för att det är lite fint...
Har precis kommit fram till att jag måste köra med extern PSU iaf.
Kanske lika bra. Men jag är lite osäker.
Måste hitta bra kontakter att köra mellan PSUlådan och modul lådorna.
Hitta bra kontakter, säger du? Gå inte över ån efter vatten nu...
...klart att grabben ska ha bananer!
Någon som testat eller byggt Yusynths arpfilter?
http://www.bridechamber.com/bridechamber.com/Yu%20ARP%20PCB.html
Är väldigt peppad på ett sådant...
Jag har byggt det men inte testat det Liksom det mesta jag har byggt. Men jag har testpaneler på g nu så snart så blir det test av moduler. Den var smidig att bygga. Bra pcb och lätt att få tag i komponeneter.
Har byggt saw animator med. Till den kan du ju tänka på att det är 1M rev log pottar. Så kan du köpa två st sådana samtidigt. De är annars halvkniviga att få tag i. Om du inte köper hela paneler dvs...