Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

små synthar till tonårspriser?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-02-14 23:46

hej!


jag skulle gärna vill ha förslag på små, gymnasiebilliga(1-4000) syntar som inte tar upp så mycket plats, helst med klaviatur.


alla svar uppskattas!

bör läggas till att jag har en Microkorg i min ägo, så några fler sådana blir det tyvärr inte

Vad vill du ha? Det finns ju en massa att välja på.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-02-14 23:58
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vad vill du ha? Det finns ju en massa att välja på.

spelar egentligen ingen roll. Jag är som sagt öppen för alla förslag, och jag pysslar med de flesta genrer. Dock är jag ju lite inne på bitpop just nu, så synthar i den riktiningen vore ju lite kul. Ett schysst synthljud för mig är typ synthdelen i Living for the city(stevie wonder), eller melodisynthen i del två av Tjeckien, slovakien och tillbaks igen(slagsmålsklubben).
Men som sagt; jag vill höra era tankar!

Alesis Micron är liten och bra ( i och för sig stora tangenter). Tar lite plats och låter "stort".

Andy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 13:40

Ska det vara virtuellt eller äkta analogt?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-02-15 14:25
Ursprungligen av Demokid:

Ska det vara virtuellt eller äkta analogt?

om du med virtuellt menar VST-synthar och liknande så nej. Synthen ska gå att ta på

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-15 14:38

virituellt analog är hårdvara men den är digital som emulerar analoga syntar.
så som microkorgen (som förövrigt är en fin synth, har haft flertalet själv)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-02-16 13:53
Ursprungligen av leere:

virituellt analog är hårdvara men den är digital som emulerar analoga syntar.
så som microkorgen (som förövrigt är en fin synth, har haft flertalet själv)

Isåna fall, ja ;D

Bitpop? Clavia Micro Modular! Koppla ihop med din Microkorg och ladda ned några tusen ljud från nätet. Jag lovar, bitpop bonanza knasterkalas!

Yamaha DX100. Pytteliten och old-skool FM-syntes. Schysst digital-lofi för få slantar. Alternativ: Yamaha TX81Z.

Casio CZ-101. En annan liten digitalklassiker från 80-talet. Lite knasig att programmera men det finns mer än tillräckligt med ljud på nätet.

Kanske någon lågbudget 303-klon? Control Synthesis DB-9 eller Syntecno TeeBee är billiga knorrhanar. Analogt och inte så bitpop men de låter bra och är så simpla att det blir mycket "instant gratification" i alla fall.

Dave Smith Instruments Evolver. Supermångsidig och riktigt skitig liten digital/analoghybrid. Lite dyrare (c:a 3.5k skulle jag tro) än de övriga här ovan men en outsinlig källa till koolt lofi-ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 17:26

Nja jag menar hårdvaru VA. Vad vill du ha för sorts ljud?

Hårdvaru VA:
Alesis ION kan man ibland få för 4 papp.
Clavia NordLead (Mk-1 med 12 röster)
Oberheim OB-12 (Många har kastat skit på den men jag gillar den, har några irriterande buggar)
Casio CZ1000 (lite större än CZ-101 men riktiga tangenter)

Analogsynt:
Roland SH09 (basic synt med tight sound)
Roland SH101 (monofonisk, rolig med kul sequencer, kan gå att pruta ned till 4 papp)
Yamaha CS-5/CS-10 (monofoniskt charmtroll, inget låter som CS syntarna)
Teisco/Kawai F-110 (kan kanske gå för 4 papp)
Roland Juno-60 (låter mumma)
Kawai SX-240 (8 rösters polyfonisk hybridsynt. Låter fint och är lättanvänd)
Roland Alpha Juno 1
ESQ-1 (kanske lite stor men låter bra och är lättarbetat)

Annars kan du ju sälja Microkorg:en och köpa ett lite bättre masterklav och köpa racksyntar.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-15 18:37

Alla i Korg Electribe-serien är "gymnasie-billiga" och kul:

Ytterligare små ha-i-knät-och-lira-synthar/grovisar:

Novation K-Station
Yamaha AN200/DX200 (dutteknappar att spela på men det funkar för mig iaf)

Som tidigare rekommenderat micromodularen är mega kul för kaffepengar,kör den tillsammans med en skitgammal IBM Thinkpad 240 med ynka 64mb RAM och det flyter sinnessjukt bra

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-16 00:03

micromodularen är riktigt bra, även om den bara har 3 rattar.
dess storebröder är också riktigt fina (och har fler rattar)

k-station är fin den också. skulle nästan kunna ha en
sådan igen, även om det blir för mycket kaka på kaka där...

Roland SH-101. Önskar jag köpte en sån när jag gick i gymnasiet. Istället konkade jag hem en Yamaha CS15D som är betydligt större men inte lika rolig.

Korg Poly-800. Du kan nog få 4 såna här för 4000, och få lite pengar över. Bra storlek, vikt och ljud. Lite omständigare att programmera.

1
Bevaka tråden