Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valet mellan HDMI och VGA (koppling till TV)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står i valet mellan en mini diplay > DVI > HDMI anslutning eller mini display > DVI > VGA anslutning till min Samsung 32" TV (LCD)

Har en kompis som lider av overscan när han kopplat via HDMI, så VGA är väl vettigt om man vill ha rätt upplösning på TVn. Men vad går man miste om, digitalt kontro analogt dvs.?

Finns det inte lösning för att komma runt overscan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-15 19:20

Jag skulle välja DVI->HDMI alla gånger. Alla nya LCD-TV har ett läge som kallas pixelmapping (min har det i alla fall), vilket innebär att varje pixel är 1 till 1 = ingen overscan.

Googla efter din Samsung-modell och pixelmapping och kolla om det funkar.

Ursprungligen av Seretur:

Jag skulle välja DVI->HDMI alla gånger. Alla nya LCD-TV har ett läge som kallas pixelmapping (min har det i alla fall), vilket innebär att varje pixel är 1 till 1 = ingen overscan.

Googla efter din Samsung-modell och pixelmapping och kolla om det funkar.

Vore ju helt underbart om det fanns på min TV. Jag googlade dock namnet och lyckades inte få fram något vettigt. LE 32R71 är modellen.

Det går inte kolla via menyn på TVn annars, om det finns något sådant alternativ?

Tyvärr hänger overscan med även nu när vi går in i HD-världen. Alla nya HD-burkar har overscan. Alla har olika mycket (som förr - inget nytt under solen).
Vi som proddar HD för broadcast måste fortfarande anpassa oss till "Title safe" och "Action safe" för att vara säker på att vital bildinfo inte klipps bort (framför allt på sidorna) hemma hos slutkonsument.
Trist. Lika trist som det faktum att vi får dras med 25 fps och 30 fps även i HD-världen. I övrigt är ju HD-specifikationerna likadana på hela klotet. Att idioterna i USA (och Japan och några till) valde ett 60Hz elsystem - istället för oss kloka som har 50Hz - är en förbannelse.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tyvärr hänger overscan med även nu när vi går in i HD-världen. Alla nya HD-burkar har overscan. Alla har olika mycket (som förr - inget nytt under solen).
Vi som proddar HD för broadcast måste fortfarande anpassa oss till "Title safe" och "Action safe" för att vara säker på att vital bildinfo inte klipps bort (framför allt på sidorna) hemma hos slutkonsument.
Trist. Lika trist som det faktum att vi får dras med 25 fps och 30 fps även i HD-världen. I övrigt är ju HD-specifikationerna likadana på hela klotet. Att idioterna i USA (och Japan och några till) valde ett 60Hz elsystem - istället för oss kloka som har 50Hz - är en förbannelse.

But whyyyy ekar i mitt huvud.
Då är alltså HDMI inte bra nog att använda i det här fallet?

HDMI > HDMI vore ju något, men sålänge Jobs ligger och hostar i sjukbädden lär väl inte det hända på ett tag, och givietvis inte med min nya MB

DVI > VGA känns jävligt 99-2000 på något sätt, men jag vet fortfarande inte hur pass mycket man går miste om rent kvalitetsmässigt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 10:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kör DVI->HDMI från MacBook till min 46" Sony W4000 pixelmappat, och märker inte av det minsta overscan. Hela menyraden och dockan är med på TVn. Dessutom rullar TVn ut 24 Hz helt perfekt när jag spelar upp full-HD Bluray-filmer från min PS3. Det är en ren njutning att uppleva film med 24 Hz, jämfört med exempelvis uppspelning från en DVD.

Jag har också lyckats få till 1080p 24 Hz-uppspelning från MacBook till TVn med hjälp av SwitchResX och Plex, men tyvärr har jag ett problem med ljudsynkningen. Det ska dock gå att lösa.

Senast redigerat 2009-02-16 11:09

Hur gammal / ny TV bör det vara för att pixelmapping ska fungera. Har som sagt en Samsung LE 32R71 och jag hittar ingen vidare info om just pixelmapping. Den är väl 2 år ung iaf.

• Medlem
  • Hjo
  • 2009-02-16 12:35

Jag har

också en Sony någon xx400 40 tummare som jag förra veckan provade med en DVI>HDMI adapter men såg inte menyraden coh docken syntes inte helt men annars var bilden kanon.
Nu i helgen kopplade jag återigen min MB mot Sonyn utan att ha ändrat något och nu var allt perfekt, allt syntes och mina bilder i iPhoto blev verkligen bra att titta på genom en stor skärm.
Jag skulle aldrig gå genom VGA, det gör jag inte heller på min dator, man ser ju skillnad där med.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 12:53
Ursprungligen av Hjopek:

också en Sony någon xx400 40 tummare som jag förra veckan provade med en DVI>HDMI adapter men såg inte menyraden coh docken syntes inte helt men annars var bilden kanon.
Nu i helgen kopplade jag återigen min MB mot Sonyn utan att ha ändrat något och nu var allt perfekt, allt syntes och mina bilder i iPhoto blev verkligen bra att titta på genom en stor skärm.
Jag skulle aldrig gå genom VGA, det gör jag inte heller på min dator, man ser ju skillnad där med.

Det brukar vara ett särskilt alternativ i inställningarna där man kan ange pixelmapping. På min Sony:

Inställningar - Skärmkontrollinställningar - Display Area - Alla bildpunkter

Default var TVn inställd på overscan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 12:49
Ursprungligen av godpuppet:

Hur gammal / ny TV bör det vara för att pixelmapping ska fungera. Har som sagt en Samsung LE 32R71 och jag hittar ingen vidare info om just pixelmapping. Den är väl 2 år ung iaf.

Jag uppskattar att det är sedan drygt ett år tillbaka som det finns LCD-TV med pixelmapping. Jag kan ha fel, men det är nog inte omöjligt att alternativet saknas på din TV, tyvärr.

Se om mitt inlägg om Samsung fungerar med din modell.
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/257824-macbook-till-lcd-tv-bild.html

Ursprungligen av tonbe370:

Se om mitt inlägg om Samsung fungerar med din modell.
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/257824-macbook-till-lcd-tv-bild.html

Du menar att jag ska köpa HDMI och testa det du skrev?
Min TV har bara en HDMI ingång, ska jag döpa om den till PC då?

Ursprungligen av godpuppet:

Du menar att jag ska köpa HDMI och testa det du skrev?
Min TV har bara en HDMI ingång, ska jag döpa om den till PC då?

Tja, om man inte kan få det verifierat på något annat sätt så...
På vissa butiker kan man ibland lämna tillbaks kablar även om förpackningen är öppnad.

Enbart HDMI 2-ingången som fungerar på t ex A8-serien så möjligt att pixelmappning via HDMI inte lirar på R71, och det står inget i manualen alltså.

Fick det här svaret från Saumsung support

"Ja kör du med VGA kabel så har den automatisk pixelmappning, och kör du
med HDMI så kan du underbildformat välja 'skanna' och då skalar den
bilden till rätt storlek."

Då är det bara köra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 02:36

Fick du det att fungera?

Det var väl mer eller mindre bullskit från samsungs sida, finns ingen "skanna" knapp på min TV. Jag kör dock med HDMI och får klara mig utan en del av Docken.

men hur är bildkvaliten i osx?
jag har en ny macbook kopplad till min 32a samsung 4a serien.
kopplad med minidisplay -> dvi, sen dvi kabel till hdmi.

tycker att bilden och färgerna i osx är lite sådär. ser lite ut som en dåligt komprimerad jpeg bild. typ en sån som blir när man i paint (windows) sparar om en bmp till jpeg.

Hajjar ni?

Har försökt att testa vga med en minidisplay -> vga och sedan en vga kabel till tvn. men tvn säger att ingen kabel är inkopplad. straaaaange.

tips?

1
Bevaka tråden