Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag söker ett motiv...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är det meningen att man kan köra efterlysningar av motiv/platser.

Om ngn exemplevis söker ett kärr, nedfallna träd, skumma kyrkogårdar, vattendrag eller ngt annat "speciellt" för ngn fotoexkursion så kan man efterlysa det här.

Bifogande av kartlänk ( T ex Google-maps) är ett plus.

Här pratar vi inte kameror, Nikon mot Canon, Analogt mot Digitalt.

Söker vattenfall i V Götaland

Söker vattenfall/forsar etc för fotograferande.
Gärna lite "trollsk" miljö.

Max 20 mil från Göteborg

Platser jag redan varit på är:

1) Ramhultafallet, Sätila
2) Forsen i skepplanda

Tacksam för tips på fler ställen.

  • Medlem
  • 2009-02-11 22:03

Silverfallen mellan Lerdala och Timmersdala väster om Skövde.

Ursprungligen av Giggs:

Silverfallen mellan Lerdala och Timmersdala väster om Skövde.

Tjusigt!

Jag hittar bild på det, här bl a:
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/63095

Får söka lite om platsen/Vägbeskrivning. Tack min bäste herre!

EDIT: Googlemaps;
http://www.flickr.com/photos/kontrabassi/map?&fLat=58.5054&fLon=13.7838&zl=4&order_by=recent

Senast redigerat 2009-02-11 23:09
  • Medlem
  • 2009-02-11 23:43
Ursprungligen av Goflorp:

Får söka lite om platsen/Vägbeskrivning. Tack min bäste herre!

EDIT: Googlemaps;
http://www.flickr.com/photos/kontrabassi/map?&fLat=58.5054&fLon=13.7838&zl=4&order_by=recent

Kör E 20 till Skara och sväng av och kör mot Skövde. När du kommer till Varnhem tar du av till vänster (norrut) mot Lerdala som du kör igenom, fortsätt tills det kommer skyltar om Silverfallen (man svänger av till höger och kör upp för sluttningen några hundra meter bl a mellan lite olika ekonomibyggnader som tillhör ett större lantbruk.) Parkera utmed vägen precis efter första "hårnålskurvan" där du också kan gå in för att gå till fallen.

EDIT: Såg nu på din karta att jag snurrat lite. Om du svänger av vid Varnhem kommer du inte rakt till Lerdala som jag mindes utan då måste du svänga av redan före Varnhem eller svänga ner mot Lerdala från den lilla väg som leder till Berg. Det ställe som jag menar är bra att stanna på hittar man alltså lättast(?) från vägen som går mellan Lerdala och Timmersdala.

Senast redigerat 2009-02-11 23:55

hmm, jag kom att tänka på kvarnbyn, den har ju blivit fotograferad ganska många gånger dock, och det är kanske svårt att få en unik bild. Men jag tänkte på den miljön när jag läste din beskrivning

ligger alldeles vid mölndalsbron, ca 30sek till 1 minut därifrån

Ursprungligen av Ford Prefect:

hmm, jag kom att tänka på kvarnbyn, den har ju blivit fotograferad ganska många gånger dock, och det är kanske svårt att få en unik bild. Men jag tänkte på den miljön när jag läste din beskrivning

ligger alldeles vid mölndalsbron, ca 30sek till 1 minut därifrån

Jafan, upp vid mölndals kråka. Vesst. vet precis. Ingen dum idé, tackar.

Fan vad goa ni är allihop. Man får ju nästan "skräp i ögat" av alla dessa snälla människor.

Ursprungligen av Goflorp:

Fan vad goa ni är allihop. Man får ju nästan "skräp i ögat" av alla dessa snälla människor.

Jamen passa då på att ta ett självporträtt medan det forsar. Trollskt?

Själv letar jag (åt en konstnärsbekant) efter säregna, äldre motordelar för poetiska bilder. Gärna i Roslagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 10:35

Satt och gissade lite på Eniros kartor och kom fram till att det måste vara här:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-17 22:55

UV foto

Vad sägs om "fallen" vid Jonsereds fabriker.Den gamla järnvägstunneln eller vad det är för något.Har dykt i den och det kan vara fräcka ljusförhållanden uppströms.
Om man dyker i en isvak så är isen ljus och "hålet"svart underifrån.
Om det är kärnis och någon pimplat och slängt tillbaka fisken så fryser den fast i vaken.
Häll varmvatten på isen och plåta igenom isen tex.
En genomskinlig plastpåse gör att man kan stoppa ner objektivet lite i vatten.
Sisjön brukar ha bra sikt.

  • Medlem
  • 2009-04-13 19:57

Hej igen!

Om du nu åker till Silverfallen så missa inte Jättadalen som ligger några kilometer därifrån, i Öglunda mittemellan Lerdala och Varnhem. Det är en lång ravin med vattenfall och fors, schysst utsikt och en drickbar vattenkälla som springer direkt ur berget. Väl värt ett besök - inte minst med kamera.

1
Bevaka tråden