Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-17 18:59
Ursprungligen av Steve:

Någon som testat eller byggt Yusynths arpfilter?

http://www.bridechamber.com/bridechamber.com/Yu%20ARP%20PCB.html

Är väldigt peppad på ett sådant...

Jag skulle vilja bygga ett sådant. Hade en Arp Axxe hemma ett tag.. Lät mysigt.
http://213.67.25.52/ljud/arp_axxe_solo.mp3
I början så är det faktiskt bara filtret som agerar oscillator..

Förslag: bygg en radiomodul. Lär bli snygg som attan om ni plockar delar från någon gammal 60-talsradio eller dylikt. Kostar inget hos loppishandlarna. Denna modul kan ni sedan använda som bruskälla eller, framförallt, på en av ingångarna till ringmodulatorn etc. Ratta in en pratkanal och få levande modulering.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-17 19:05
Ursprungligen av sisältää:

Förslag: bygg en radiomodul. Lär bli snygg som attan om ni plockar delar från någon gammal 60-talsradio eller dylikt. Kostar inget hos loppishandlarna. Denna modul kan ni sedan använda som bruskälla eller, framförallt, på en av ingångarna till ringmodulatorn etc. Ratta in en pratkanal och få levande modulering.

testa att bygg en AM-modul med ljud in, frekvensratt.. antenn..
Komplettera med en AM-modul med antenn, CV-styrd frekvensratt och ljud ut..
Då kan man ju inte bara få balla pitch-effekter vilket liknar just det ni är ute efter..
Att man sedan kan ratta in intergalaktiskt brus är ju bara ett plus.. eller modulera
nånting med nån obskyr tysk frikyrklig kortvågssändning.. om man bygger lite kortvåg också..:D
Varför AM? Jo.. enkelt att bygga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 21:44
Ursprungligen av saddox:

testa att bygg en AM-modul med ljud in, frekvensratt.. antenn..
Komplettera med en AM-modul med antenn, CV-styrd frekvensratt och ljud ut..
Då kan man ju inte bara få balla pitch-effekter vilket liknar just det ni är ute efter..
Att man sedan kan ratta in intergalaktiskt brus är ju bara ett plus.. eller modulera
nånting med nån obskyr tysk frikyrklig kortvågssändning.. om man bygger lite kortvåg också..:D
Varför AM? Jo.. enkelt att bygga.

Det där med radiomodul har jag också funderat på. Kan inte en sån radiosignal funka även som LFO om man pitchar ned signalen på nåt sätt?

• Medlem
  • 2009-02-18 13:41

Skulle vilja ha lite synpunkter på mitt påbörjade bygge, har bestämt mig på att satsa på en kabinett inspirerat av Rolands system 700´s grundkabinett. Kommer nog köra med ett hemmasnickrad svart tolexlåda.

Konf:

3 Osc (Q106, CGS48,?)
2 Vcf (yusynth arp 4072, Ele4music SEMfilter)
2 Vca (Q108, ?)
2 Env (ele4music adsr, ?)
2 LFO (ele4music Lfo, ?)
1 brus
1 S/H
1 Ringmodulator
1 mixer
1 Multipel
1 Yusynth saw animator

Funderar på någon typ av analogt delay och Phaser. Vore najs med amp/högtalare inbyggt i lådan, men blir tajt med utrymme.

Har skrivit i de modulerna jag har/som är beställt. I överigt frågar jag er vilka moduler ni tipsar om att bygga?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-19 00:32
Ursprungligen av Steve:

2 LFO

I överigt frågar jag er vilka moduler ni tipsar om att bygga?

Du kommer behöva många fler LFO:er!
Gamla syntar hade alltid på tok för få. Man kan ofta tre- eller fyrdubbla antalet och få en lagom mängd.

Här vill jag även passa på att vara motvallskärring till zthee som tycker att man ska ha 5 VCO istället för 3 VCO + 2 LFO... visst är det grymt kul med avancerade LFO:er och extra användbart om de kan funka även som VCO:er, men de är oxå den kanske mest avancerade/svårbyggda/kostsamma av de vanliga modulerna. Som kontrast; enklast möjliga LFO:n är nog ändå det som ger mest funktionalitet per mängd elektronik! Smäll in några simpla triangel-LFO:er där du får lite plats över. De behöver bara en frekvensratt och nån utgång. Elektroniken får plats bakom ratten.

Hellre 4 VCO och 7 supersimpla triangel-LFO:er än 5 VCO.
Mängden elektronik & panelyta är ungefär densamma.

• Medlem
  • 2009-02-19 08:51
Ursprungligen av /mr:

Du kommer behöva många fler LFO:er!
Gamla syntar hade alltid på tok för få. Man kan ofta tre- eller fyrdubbla antalet och få en lagom mängd.

Här vill jag även passa på att vara motvallskärring till zthee som tycker att man ska ha 5 VCO istället för 3 VCO + 2 LFO... visst är det grymt kul med avancerade LFO:er och extra användbart om de kan funka även som VCO:er, men de är oxå den kanske mest avancerade/svårbyggda/kostsamma av de vanliga modulerna. Som kontrast; enklast möjliga LFO:n är nog ändå det som ger mest funktionalitet per mängd elektronik! Smäll in några simpla triangel-LFO:er där du får lite plats över. De behöver bara en frekvensratt och nån utgång. Elektroniken får plats bakom ratten.

Hellre 4 VCO och 7 supersimpla triangel-LFO:er än 5 VCO.
Mängden elektronik & panelyta är ungefär densamma.

Är lite inne på din linje MR! Har inte kunnandet/tålamodet att pilla med vcoér, så 3 får räcka. Och några simpla LFOer funkar för mig som start. Varför vill man bara lägga till mer och mer hela tiden

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 09:25
Ursprungligen av Steve:

Är lite inne på din linje MR! Har inte kunnandet/tålamodet att pilla med vcoér, så 3 får räcka. Och några simpla LFOer funkar för mig som start. Varför vill man bara lägga till mer och mer hela tiden

GAS?
Kommer så bra saker hela tiden. Sedan så upptäcker man massa esoteriska moduler som man inte tänkt på från början....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-20 11:38
Ursprungligen av Steve:

Är lite inne på din linje MR! Har inte kunnandet/tålamodet att pilla med vcoér, så 3 får räcka. Och några simpla LFOer funkar för mig som start.

En sak som är grymt underskattad är faktiskt ICKE spänningsstyrda audiooscillatorer.

En stabil och bra VCO är som sagt rätt avancerad jämfört med andra moduler, men VCO:er är ju inte det enda som kan tuta! På nåt sätt har vi fastnat i villfarelsen att man behöver VCO:er som ljudkällor bara för att ickemodulära syntar har det, men dels behöver man inte det och dels gör man troligen inte samma musikaliska hyss med ett modularsystem som med en ickemodulär synt.

Ta en enkel 2-3-toners basgång som exempel. Istället för att låta en sequencer etc styra en VCO för att hoppa mellan de 2-3 tonerna så kan man låta 2-3 fasta audiooscillatorer ligga på olika tonhöjder och via sekvensstyrda switchar eller VCA:er låta bara en av dem låta samtidigt. Dessa 2-3 audiooscillatorer tillsammans kan vara mycket enklare än en VCO, och troligen temperaturstabilare oxå. (Dessutom kan de t ex ha olika vågformer - en bonuseffekt som kommer kännas ganska avancerad.)

Man kan alltså bygga tonala saker av annat än VCO:er -- även om tonerna ska "röra på sig". Och entoniga saker som inte rör på sig är också användbara!

Sensmoral: Underskatta inte simpla LFO:er -- men glöm inte låta dem gå långt upp i audioområdet! Sätt dit dubbla integratorkondingar och en hög-/låg-brytare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 12:43

Fick en konstig bild i huvudet av en oscillatorbank - istället för en filterbank. Med lite extra krimskrams är det säkert användbart!

Jag är dock vän av CV - så att inte kunna styra något med lite ström är för mig totalt främmande.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-20 14:36

/mr: Smart idé. Precis vad jag haft i tankarna det senaste året. Att bygga en CMOS-modulär synth ala lunetta som det diskuteras om på e-m.

Man kan då använda s k gate-ade NAND-oscillatorer (se nandsynth t ex) för att styra vilka toner som ska spelas och bygga upp intressanta klanger/ackord mm. Man kan ju koppla shift register eller 4017 el dyl att kontrollera dem av/på

Givetvis måste man filtrera ljudet som kommer ut så att det blir lite behagligare att lyssna på. WSG-filtret är då rätt najs

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 10:19
Ursprungligen av /mr:

...visst är det grymt kul med avancerade LFO:er och extra användbart om de kan funka även som VCO:er, men de är oxå den kanske mest avancerade/svårbyggda/kostsamma av de vanliga modulerna.

Ja, jag satt och funderade på den där biten medans jag skrev, men struntade i den till slutet (Jag ville ju inte skjuta min egen argumentation i sank liksom ). Men det är vad jag kan se som den största anledningen till att inte köra på min linje. Det är dyrt och omständigt med flera VCOer..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 11:35
Ursprungligen av zthee:

Ja, jag satt och funderade på den där biten medans jag skrev, men struntade i den till slutet (Jag ville ju inte skjuta min egen argumentation i sank liksom ). Men det är vad jag kan se som den största anledningen till att inte köra på min linje. Det är dyrt och omständigt med flera VCOer..

Det är ju diy. Så det är ju bara att fylla ett rack med LFOer om man så önskar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 14:26

Steve: För oljud, S&H, ring och klocka rekommenderas:
http://www.curetronic.com/curetrbau/neubau/150m.htm

Finns ju mer roland grejer där med. Bl a phaser. Annars är väl bergofotron phasern den du vill ha.
http://hem.bredband.net/bersyn/vcp.htm

CGS VCOn är väldigt bra. Ett alternativ är annars oakley VCOn.

http://www.oakleysound.com/vco.htm

CGS VCA är ju helt ok

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 14:27

Kör några CGS64 VCAer också - lätta att bygga, fungerar bra. Ett tips - ha många VCAer. Gärna en 4-6 stycken. Sen designar du dem som mixrar. Så får du dubbel funktionallitet på dem.. Du sparar plats och får fler funktioner!

Och CGS48 är en bra oscillator med många funktioner. Tänk dock på att sinusvågformen (och även saw to sine) är lite låg och kan behöva en op-amp som gainar den med 2 (eller något sånt) för att få upp den till 5Vpp..

Jag är ju ett allmänt CGS freak, så jag skulle ju nästan bara rekommendera hans moduler... Om det inte var för det att han saknar en envelope... Vilket gör det svårare. Men det dök precis upp en skitbra på electro-music.com! Vi får se om Fonik gör ett kretskort på den. Om - så kör med 2 eller 3 sånna också.

Det jag har byggt av EFM har fungerat lite sisådär. Och jag tycker nog inte det är något att hänga i julgranen. Men det kan ju vara bra prylar att börja med....

Sen tycker jag no det är vettigare att bygga 5st oscillatorer istället för 3osc och 2 LFO..

Enligt min erfarenhet så är det bra att ha fokus på VCAer och envelopes när man designar ett system. De går att använda till väldigt väldigt mycket. T.e.x så är ju en VCA mer än något man kör ljud genom - Amplitudmodulering av CV signaler är ju också väldigt användbart. Speciellt i FM sammanhang..

Mina små tankar och idéer..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 14:37
  • Medlem
  • 2009-02-18 14:50

MFOS prylar då? Dual AR och Dual Vca? Bra eller anus. EFM tycker jag sisådär om, alla kort är färdiglödda men ej testade, men hört mkt mindre bra om dem. Men kan ju vara värt att testa om de funkar.

Foniks ENV verkar intressant, är den byggd på en EFM design? Kan vi inte fixa egna pcb´s om vi är ett par stycken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 15:12

Jag har byggt lite MFOS prylar och tycker inte det var något som var sådär superbra. Dual VCA byggde jag - men det är en väldigt skillnad på de olika kanalerna, samt att den hoppar väldigt i volym om jag flippar mellan exp och lin.

Fast jag vet att Pehr här på forumet gillar MFOS Så smaken är väl som baken? Eller så var det jag som byggde dåligt. Fast med CGS kort har jag aldrig haft några problem alls med kretsarna..

Fast omöjligt att få reda på vad frakten kostar utan att beställa!? Jag klickade igenom hela processen och kom till typ "tryck på place order för att bekräfta beställningen. totalsumma: pending".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 18:33
Ursprungligen av ZackZick:

Fast omöjligt att få reda på vad frakten kostar utan att beställa!? Jag klickade igenom hela processen och kom till typ "tryck på place order för att bekräfta beställningen. totalsumma: pending".

Jag bad om prisuppgift. Annars så använder jag vår fedexrabatt på jobbet. Återkommer när jag vet vad det kostar...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-18 22:12

HeLe: Jodå!!!
Jag har en radioamatörtok på jobbet som kollega.. han ger en rätt så vilda idéer ibland.. varav denna var en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 23:26

Äh, bara köra en lång sladd till bananjacket som går in i mixern. Sen gaina som sjutton och lyssna på vad man hör

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-19 09:36

Min filosofi är nog snarare bygga långsamt - testa och sen beställa det man tycker saknas...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 14:09

Vad gör ni när modulen är klar, satt bakom panel, intrimmad och fixad - Smetar ni nagellack på trimpottarna då?

Jag har länge funderat på det. Men inte gjort slag i saken.
Det borde man ju göra egentligen va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 14:17
Ursprungligen av zthee:

Vad gör ni när modulen är klar, satt bakom panel, intrimmad och fixad - Smetar ni nagellack på trimpottarna då?

Jag har länge funderat på det. Men inte gjort slag i saken.
Det borde man ju göra egentligen va?

Nagellack känns ju som du lätt kan ta bort om du vill ändra sen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 14:24

Vad är svårt att ta bort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 15:03
Ursprungligen av zthee:

Vad är svårt att ta bort?

cement? kakaduabajs?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-19 14:44

Gjut in det i epoxy!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 15:21

Kakaduabajs är det nya svart!

Och kan någon förklara för mig varför jag blir så jävla på så fort det handlar om moduler som kan switcha mellan olika signaler? (Typ som CGS Sequential switch alltså).

Bevaka tråden