Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man ifall Macen pajar? Priser, garanti osv?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-20 10:37

Hej igen alla på 99!

Ni har altid hjälpt mig med mina problem och jag är djupt tacksam för detta!
Nu vill jag gärna fråga er om hur man gör ifall macbooken pajar, eller rättare
sagt ifall en komponent lägger av. I mitt fall har min optiska enhet börjat krångla...
Den vill inte läsa (vissa) brända skivor. Det handlar inte om kvalité eller bränningshastighet då den väljer helt slumpmässigt vilka skivor den spottar ut. Först låter det som att datorn tuggar sönder skivan innan den spottar ut den... (Är det
någon som har några tankar om vad som är problemet, svara gärna!) Min dator är inköpt i 2007-11-23...

Hur som helst, hur går jag nu tillväga ifall jag skulle vilja byta den optiska enheten? Gör man det själv? Hur är apple gällande reperationer? Snabba/långsamma/trevliga/otrevliga? Vart lämnar man in den? Är de dyra? Eller lämnar man in den någon annanstans? Helt enkelt hur man går tillväga... Någon som vill dela med sig om en liknande situation?

Alltid lärorikt och kul att höra om hur ni har löst era problem!

/Rajkurt!

En reparation bör naturligtvis utföras av en Apple-certifierad verkstad. Så länge din produkt inte omfattas av en förlängd garanti/Apple Care så får du dessvärre stå för kostnaden, och den är förmodligen inte något som är så där jättebilligt. Apple är traditionellt sett inte billiga.

Gällande var du kan lämna in din dator så beror det nog en hel del på var du bor någonstans. I stockholmsområdet finns det många platser, och i mindre städer bara ett fåtal om ens någon. Det du kan göra är väl att låta göra en undersökning av din dator (kostar normalt sett runt 500kr) och be om en offert för vad den totala reparationskostnaden hamnar på om du tar det via Apple.

Man kan givetvis göra mycket själv, men jag tror inte att det är värt det så länge man inte har hundra procent koll på vad man gör. Om jag har förstått det rätts å kan det vara ganska jobbigt att meka med en Mac-dator om man inte vet vad man håller på med. Bara Mac Mini är ett livsverk för att sätta in minnen. Fast kanske är enklare att byta en optisk enhet i en Macbook.

Kanske någon "expert" här som kommer med ett bättre svar, men det återstår att se.

1
Bevaka tråden