Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det vanligt med Macförbud?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Att en IT-konsult skulle bestämma vilka mjukvaror ett företag skall använda är bara befängt och det hoppas jag du faktiskt vet om...

Säg inte så.. Dom vill iaf bestämma om dom lyckas trixa sig in.

Har varit med om att ett Windowsorienterat konsultföretag kommit med ett förslag att bli vår servicepartner. Bara för att dom råkar supporta vårt PC-ekonomisystem (vi kör i övrigt 85% Mac på klientsidan och Linux/Mac på alla servrar utom 1)

Deras svar på min frågeställning om hur dom då tänkt sig lösa det om vi får problem med Mac/Linux var följande:

"Jo... Vi har ju nån snubbe nere i Linköping som man skulle kunna flyga upp"

Vi sitter i Umeå......

I deras plan ingick även att vara med i "beslutsprocessen" så att dom skulle kunna rekommendera investeringar (alltså att byta ut vår fungerande Mac/Linux-miljö mot Windows)

Skrattretande att dom ens förmår sig att komma med ett sånt förslag och känna sig som en seriös firma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 14:05

Johan S: Rötägg finns det överallt... en seriös driftpartner kommer inte med förslaget att migrera hela miljön utan de skall bara säkerställa en säker drift med den miljö kunden har. Går sällan att se ett sparande på en så pass stor investering som ett totalt systemskifte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-19 14:25

Arbetar på ett ~350 kontor i ett företag på 3000 och det är windows som gäller men det syns en hel del mac:ar i vilket fall, ju högre position desto större är chansen du får den dator du vill ha i vilket fall. Däremot är det oklart om någon support ingår...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-19 15:58
Ursprungligen av d99gnu:

Arbetar på ett ~350 kontor i ett företag på 3000 och det är windows som gäller men det syns en hel del mac:ar i vilket fall, ju högre position desto större är chansen du får den dator du vill ha i vilket fall. Däremot är det oklart om någon support ingår...

Och det säger ju en hel del om hur det företaget fungerar... Och tänk till nu - det handlar inte om mer makt att få bestämma vilken dator man vill ha, utan... Just det, tänk ett steg vidare.

OK, kanske lite sarkasisk tanke. Men ändå.

Apples strategi med att hajpa sina produkter genom att inte säga vad som komma skall hämmar ju även det företagen att ta in Apple. Det fungerar extremt bra i konsumentmarknaden då folk sitter hemma vid keynotes ch uppdaterar websidor för att få höra vad Apple ska släppa för produkter och funktioner, men företag vill ofta ha lite längre horisont än det. Sen vägrar ju Apple släppa hotfixar, det är ju bara gå in på serverdelen i detta forum och söka lite på AFP SMB och 10.5 så kan man se hur många admins som fick slita sitt hår för att filserverfunktionen inte ville fungera på xx månader. Där hade nog tex MS/*nix släppt en hotfix ganska snabbt.
Dokumentation av deras produkter....
Virtualisering: De flesta större företag har börjat virualisera sina serverparker med VMware, idag går de flesta OS att virualisera förutom OS X.
XSAN: Jag kanske minns fel men hade inte Apples egna SAN-system(innan promise) endast stöd för 7200rpm sata-disk?
Jag tror Apple måste satsa mer på öppenhet mot företagen, sluta upp med sin styvmoderliga behandling av OS X server.

• Medlem
  • 2009-02-19 22:36

I okt/nov -08, så pågick en debatt i och runt tidningen medievärlden om hur mycket billigare det är för företag (framförallt medieföretag) att migrera till mac från win.

Svenåke Boström listar bland annat upp tre punkter:

• Det finns inga ekonomiska skäl att byta från Mac till Windows.
• Det finns inga som helst vinster när det gäller rationellare produktion eller billigare support vid en övergång till Windows.
• De företag som gör sig helt fri från Windowsmiljön sparar miljontals kronor årligen.

Vidare:
"Christer Lindblom, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet, håller med om att det vore en fördel att helt välja Mac. Han har själv i flera omgångar fått försvara Macens ställning när norska ägarna Schibstedt velat byta till Windows.
"Det är helt orealistiskt att byta av kostnadsskäl,"säger Christer Lindblom. "Varje gång frågan har kommit upp har vi kunnat visa med en TCO-beräkning att Mac är mest kostnadseffektivt.
Senast vi mätte hamnade vi på en årskostnad på 21 500 kronor per Mac och 34 500 kronor per Windows-dator. Om vi skulle byta till Windows så skulle det ju dessutom betyda omfattande kapitalförluster i hård- och mjukvara och betydande kostnader för utbildning och andra kringkostnader".

http://www.medievarlden.se/Articletemplate.aspx?VersionId=107638

Kommentarerna bekräftar det med och sen ska man väl inte glömma Aftonbladet (som är Sveriges största tidning) som har gått över helt till mac-miljö och utrustat alla med iPhone

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 10:06

I 99% av fallen kopplas billigare ihop med enklare. Två är mer komplicerat än ett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 10:12

Sweet_112: Har du försökt att centralisera driften för en blandad miljö...? Utskjutning av uppdateringar, patchar, skrivare, drivrutiner osv osv?

Sen vad gäller kostnad för byte av miljö... det är otroligt sällan ekonomiskt försvarbart att byta miljö... varken från win till OSX eller tvärtom.

Ursprungligen av Trineo:

Sweet_112: Har du försökt att centralisera driften för en blandad miljö...? Utskjutning av uppdateringar, patchar, skrivare, drivrutiner osv osv?

Sen vad gäller kostnad för byte av miljö... det är otroligt sällan ekonomiskt försvarbart att byta miljö... varken från win till OSX eller tvärtom.

Jadå. Fast det krävs en del mer på windowssidan. Därav är det billigare med ren Mac OS X miljö.

Hur räknar du? Räknar vi på två år med alla omkostnader då är det billigare att byta till Mac OS X. Ju fler klienter ju billigare blir det. Lägg sen till servern konsolidering så blir vinsterna riktigt stora. Att byta till Windows är aldrig försvarbart. Det finns ingen ekonomi i det, om du inte är ute efter en egen IT-avdelning eller höga IT-kostnader.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 12:58

Sweet: Läser du vad jag skriver så förstår du att jag inte förespråkar byte överhuvudtaget. Företaget har oftast redan en infrastruktur.

Men ponera att ett företag på 100 användare byter från Win till OSX... har du ens funderat på att räkna in eventuellt ekonomi och CRM system i det? Inte helt sällan som det inte är kompatibelt med OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 13:27

Jag är inte ett stort fan av att sitta och jobba mot ett webbnylle, utan tycker fortfarande det känns bättre med ett lokal, native klient, men i denna diskussion kommer webbnylle i en annan dager. Ju mer funktionalitet som flyttas från klientburkarna, desto mer torde blandade miljöer bli konkurrenskraftiga.

Men Apple är väl inte bäst på att leverera större, väl supportade installationer. Vad tycker ni som jobbar på ställen med många macar?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Men Apple är väl inte bäst på att leverera större, väl supportade installationer. Vad tycker ni som jobbar på ställen med många macar?

Beror ju på att Apple fokuserat på annat de senaste åren. Läs iPhone.

Annars har de en bra plattform att stå på, men det saknas en direkt företagsdivision inom Apple. Fast jag tror det kommer med Snowleopard och alla företagsanpassningar som finns där.

Ursprungligen av Trineo:

Sweet: Läser du vad jag skriver så förstår du att jag inte förespråkar byte överhuvudtaget. Företaget har oftast redan en infrastruktur.

Men ponera att ett företag på 100 användare byter från Win till OSX... har du ens funderat på att räkna in eventuellt ekonomi och CRM system i det? Inte helt sällan som det inte är kompatibelt med OSX.

Om deras nuvarande infrastruktur innebär sämre produktivitet så är det ju självklart att byta plattform. Jag har aldrig, under de senaste 10 åren, varit med om att det inte lönat sig att byta. Det som "kostar" är ju att folk skall lära sig en annan plattform. Det brukar ta en dag på sin höjd. Är sen produktiviteten och arbetsglädjen 10-20% högre per dag så är det intjänat direkt.

När det gäller mjukvara/licenser så brukar det inte vara svårt att finna ersättare. I 99% av fallen är ofta GUI och sättet att jobba på bättre i ett Macprogram än motsvarande windows-baserat.

De IT-chefer som är låsta i "Microsoft" brukar ha en tendens att få olika kickbacks. För när bjöd Apple senast på information om Opendirectory på en vingård i frankrike? Eller Apple hade information om Pages vid en golfbana i Spanien? Fast att föra upp det på tal i rena miljöer är som att utmana ödet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 10:55
Ursprungligen av Sweet_112:

De IT-chefer som är låsta i "Microsoft" brukar ha en tendens att få olika kickbacks. För när bjöd Apple senast på information om Opendirectory på en vingård i frankrike? Eller Apple hade information om Pages vid en golfbana i Spanien? Fast att föra upp det på tal i rena miljöer är som att utmana ödet.

Så sant så sant. Ett känsligt ämne no doubt. Inte så konstigt när IT-folket ser till sitt eget och användarna hamnar i andra hand.

Ursprungligen av acke:

Så sant så sant. Ett känsligt ämne no doubt. Inte så konstigt när IT-folket ser till sitt eget och användarna hamnar i andra hand.

Microsoft och deras partners är mycket duktiga på att se till att det gör ont att byta.

Företaget jag jobbar på är väl antagligen en minoritet, men där har vi i alla fall ett blandat system och det tycks inte vålla några som helst problem för systemavdelningen.
De flesta av utvecklarna kör med Linux medan de flesta andra har Windows, men det finns också en hel del Macar för dem som har kunnat motivera varför de ska ha en sådan. Själv har jag en av var (eftersom jag måste kunna se till att min kod funkar oberoende av OS).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-21 12:54

Vanligtvis så är det IT-cheferna som är totalt rabiata motståndare mot Mac. Troligtvis är de uppskrämda av sina leverantörer typ IBM m fl. IBM körde i många år med sin skrämselpropaganda kombinerat med utpressning. "Ni får support så länge ni bara köper IBM"

IBM ansåg att de bara sålde in en strategi, en IBM-strategi.

IT-cheferna som ansvarade för kritiska system som rullade på IBM:s min- och stordatorer vågade inte göra annat.

En annan variant var att man gjorde IT-chefen för det dåvarande ADB-kontoret i Göteborg till ordförande i IBM:s användarförening för hela europa. Sen kunde han delta i säljarbetet mot andra kunder.

En tredje variant var att man uppmuntrade egna anställda att ta anställning som IT-chefer hos sina kunder. Sen hade de dubbla lojaliteter.

Nu för tiden har de flesta IT-avdelningar gått över på en Windows-strategi. Det betyder att man kan köpa andra PC så länge de fungerar med Windows.

Viktigt är att det går att lägga till datorerna i Microsofts Active Directory. Det är väl där Macarna är utestängda.

När det gäller universitetet och sjukvården så har läkarna och forskarna egna forskningspengar som de själva bestämmer över. Då blir det ofta att de köper Macar. Även om IT-avdelningarna försöker förbjuda att de kopplas in på nätet. Jag vet inte hur policyn ser ut nu för tiden. Men förut var det förbjudet.

Ursprungligen av Macus:

Viktigt är att det går att lägga till datorerna i Microsofts Active Directory. Det är väl där Macarna är utestängda.

Det är inga problem att ha en mac i ett AD. Lätt som en plätt med 10.5 och ännu lättare med 10.6.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-21 13:47

Största problemet för stora företag är att de centrala funktionerna som PDM, ERP, CAD, CAE inte finns annat än för Win. Jag skulle mycket hellre ha en Mac på jobbet men inser också att man på IT-sidan inte vill ha dubbla supportorganisationer. Det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå.
Har man sedan renodlat mot Win så är det ju klart att man får bättre volymrabatter av MS. Speciellt som den koncern jag jobbar i har c:a 250 000 klientmaskiner spridda över världen, plus alla servrar. Är man så stor så har man faktiskt dessutom tillgång till en del av MS "källkod" och kan göra en del specialanpassningar av systemet. Det har jag svårt att tro att Apple skulle acceptera.

Jag förstår varför men jag tycker inte om det. Nu är jag inte på något sätt religiös men det finns en modern bön vars sentiment jag tror kan vara bra att ta till sig i sammanhanget:

Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden

M.a.o. att hålla på att "gnälla" och klaga i sådana här trådar kommer inte att lösa din frustration. Acceptera vad som är och gå vidare med livet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-26 09:06
Ursprungligen av Gunnar B:

Största problemet för stora företag är att de centrala funktionerna som PDM, ERP, CAD, CAE inte finns annat än för Win. Jag skulle mycket hellre ha en Mac på jobbet men inser också att man på IT-sidan inte vill ha dubbla supportorganisationer. Det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå.
Har man sedan renodlat mot Win så är det ju klart att man får bättre volymrabatter av MS. Speciellt som den koncern jag jobbar i har c:a 250 000 klientmaskiner spridda över världen, plus alla servrar. Är man så stor så har man faktiskt dessutom tillgång till en del av MS "källkod" och kan göra en del specialanpassningar av systemet. Det har jag svårt att tro att Apple skulle acceptera.

Jag förstår varför men jag tycker inte om det. Nu är jag inte på något sätt religiös men det finns en modern bön vars sentiment jag tror kan vara bra att ta till sig i sammanhanget:

Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden

M.a.o. att hålla på att "gnälla" och klaga i sådana här trådar kommer inte att lösa din frustration. Acceptera vad som är och gå vidare med livet.

Du har fullständigt fel. Att våga utmana och ifrågasätta invanda strukturer är det som för utvecklingen framåt. Hur tror du annars att vi hade lyckats komma så långt som vi ändå har gjort?

På 1800-talet var det järnvägen som var det nya och farliga som hästhandlarna motsatte sig. Idag är det moderna operativsystem som Mac OS X och Linux som motas i grind. För tjugo år sedan så fanns inte internet. Det var stordatorer och terminalsystem som dominerade. Persondatorer ansågs av IT-avdelningarna vara för supportkrävande. Motvilligt släppte man in MS Windows. Nu har utvecklingen rusat vidare och det börjar bli dags att pensionera MS Wndows med alla sina brister.

Ju fler människor som kräver att slippa jobba med gamla förlegade verktyg desto mindre blir Microsofts dominans.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-26 09:51
Ursprungligen av Macus:

Du har fullständigt fel. Att våga utmana och ifrågasätta invanda strukturer är det som för utvecklingen framåt. Hur tror du annars att vi hade lyckats komma så långt som vi ändå har gjort?

Fast som vanlig anställd är det ju inget man kan göra - annat än att säga upp sig med hänvisning till klientdatorpolicyn.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-26 11:51
Ursprungligen av planB:

Fast som vanlig anställd är det ju inget man kan göra - annat än att säga upp sig med hänvisning till klientdatorpolicyn.

Det beror väl lite grand på var man jobbar och hur starka IT-avdelningarna är och vilka sanktionerna är om man bryter mot IT-policyn.
På en av mina tidigare arbetsplatser så hände det att vissa tog med egna bärbara Macar och kopplade upp sig på det trådlösa nätet med gästkontot. Fastän att det inte var tillåtet. Som anställd IT-tekniker valde jag att blunda.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-26 07:30
Ursprungligen av planB:

Är PC-only regel snarare än undantag generellt sett på arbetsplatser utanför media-området?

På Göteborgs universitet där jag jobbar för tillfället är av tradition en blandad miljö, speciellt på vissa fakulteter (man väljer själv vad man vill ha, helt enkelt), men jag hörde att på Uppsala universitet är det Mac-förbud.

Det handlar nog mer om ett "icke-windows" förbud än om ett Mac-förbud i de flesta fall. Av olika skäl, support, stöd för olika system och liknande så vill arbetsgivaren eller organisationen ha en så homogen datormiljö som möjligt. Min erfarenhet säger i alla fall att det blir allt ovanligare. De flesta företag och organisationer har en blandad miljö på serversidan och de har blivit allt duktigare på att hantera det ute bland användarna också. Speciellt nu när Mac faktiskt kan köra Windows, om det skulle behövas.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-26 14:17

2005 läste jag en liten distanskurs vid IT-universitetet Chalmers/Göteborgs universitet. En filial som ligger på Lindholmen. Hela stället var 100% mac-fritt plus att man avrådde från att använda Mac som student eftersom det var några kompatbilitetsproblem med deras distansplattform. Vet inte hur det är idag.

Ursprungligen av planB:

2005 läste jag en liten distanskurs vid IT-universitetet Chalmers/Göteborgs universitet. En filial som ligger på Lindholmen. Hela stället var 100% mac-fritt plus att man avrådde från att använda Mac som student eftersom det var några kompatbilitetsproblem med deras distansplattform. Vet inte hur det är idag.

KOnstigt.

GU är ett riktigt gammal Macfäste annars.
Det finns väldigt många institutioner där de inte vill ta i en PC ens.

Inom Chalmers är det nog mera PC, dock långt ifrån alla med Windows på. Mkt Linux och varianter av Unix som snurrar där.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-26 18:07

På blekinge tekniska när jag pluggade där runt 2004 så hade större delen av alla föreläsare som var inblandade i it-säkerhetsprogrammet powerbooks.
Men programmet var väldigt unixorienterat.

Helsingborgs Kommun har mac-förbud. Själva Kommunen alltså, inte regionen

Bakåtsträvare!

Ursprungligen av henkebarn:

Helsingborgs Kommun har mac-förbud. Själva Kommunen alltså, inte regionen

Bakåtsträvare!

Det är ju skrämmande. Fast skiter de i skattebetalarnas pengar så gör de det. Undrar vem som får stora kickbacks där. Något att gräva i för en journalist.

Hehe. Well, det är ju vi stackars skattebetalare som betalar IT-supporten för de ständigt havererande pc-datorerna, så det är ju rätt illa.

Jag tycker att säkerhet och hög produktivitet måste komma i första hand. Därför har jag alltid krävt att ha en Mac vid min sida om systemutveckling eller annat måste utföras i Windowsmiljö. När någon börjat knorrat, har jag sagt att jag gärna säger upp mig om jag inte får jobba effektivt. Jag har aldrig ångrat min fasta övertygelse. Å andra sidan skapar Windows många arbetstillfällen - mycket strul!

Bevaka tråden