Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript kraschar ID3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett applescript som togglar färg mellan svart, vitt och genomskinligt på text och objekt. Det har funkat utmärkt i tidigare versioner av ID. Men i ID3 krånglar det duktigt. När scriptet aktiveras på stycken med kapslade format så kraschar indesign. Det funkar om HELA stycket är markerat, men så fort en del av stycket är markerat så kvaddar indesign direkt. Så det är bara att glömma att snabbt byta färg på enstaka ord. Efter lite testande i skriptredigeraren så har jag kommit fram till att det inte går att få fram "properties of selection" på delvis markerade kapslade format. Har förgäves sökt på nätet efter liknande problem hos andra. Är jag ensam om detta? Vore schysst om ngn ville testa följande lilla script på ett stycke med kapslat format, där endast en del av texten är markerad. Det går att köra direkt från skriptredigeraren. Jag kör en svensk version av ID3. Jag är tacksam för rapporter från såväl engelska som svenska versioner av ID3. Och om ngn har en lösning så är jag evigt tacksam.

tell application "Adobe InDesign CS3"
tell document 1
tell layout window 1
get properties of selection
end tell
end tell
end tell

tack på förhand

/Tomas

  • Medlem
  • 2009-02-03 11:33

Det blir samma för mig. Vad är det du vill göra med ditt skript?

Tack för hjälp.

Jag har skickat en utförlig buggrapport till Adobe. Får se vad som händer.

Svar på din fråga: Jag jobbar med tidningsformgivning och har cirka tio script som anropar properties of selection. Det rör sig om allt mellan toggla av/på linje under eller över stycke, toggla mellan olika färger på ramar, objekt och text etc etc. Jag har kortkommandon för de olika scripten för att slippa musa runt när jag jobbar, genvägar som är djupt rotade i muskelminnet eftersom det fungerat perfekt i tidigare versioner av ID.

Visst kan jag stänga av kortkommandona, men då kan jag inte använda scripten i de fall de faktiskt fungerar. Och jag hatar att klicka när jag vill göra något. Hatar.

/T

ID CS3 är ett problembarn. CS2 och CS4 är mycket stabilare.

Är du administratör på din dator? Det är nästan ett krav för Adobe CS3.

  • Medlem
  • 2009-02-21 10:17
Ursprungligen av Sweet_112:

Är du administratör på din dator? Det är nästan ett krav för Adobe CS3.

Hmm, det där lät intressant. Är det fler som kan hålla med om det? Är det andar problem med CS3 du tycker att man ska känna till?

1
Bevaka tråden